LMK-nytt - februar 2010

Nyheter fra LMK

Moderators: Global moderator, Global moderator

Post Reply
User avatar
Moshe
Global moderator
Global moderator
Posts: 3284
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:14 pm
Location: Ulset, Bergen
Contact:

LMK-nytt - februar 2010

Post by Moshe »

Etter en lang pause med LMK-nytt er vi i gang igjen... :thup

ORIGINALT ELLER RESTAURERT?
Når det gjelder å beskrive kjøretøy er det mange som bruker samme begreper om ulike ting. Spesielt når det gjelder de mer formelle beskrivelser – for eksempel i forsikringssammenheng – så er ikke alle enig med seg selv om hva de skal skrive.
At et kjøretøy er i ”originalstand” er ikke det samme som ”restaurert etter originale spesifikasjoner”. Er et kjøretøy helt eller delvis restaurert, er det ikke lenger i ”originalstand”.

Mange kan nok tenkes å være uenig i bruken av ordet, men ifølge både bokmålsordboka og nynorskordboka betyr original det samme som opprinnelig og/eller ekte. Har man byttet deler som ikke er rene slitasjedeler som dekk, filtre og lignende, er det ifølge den offisielle definisjonen ikke lenger det opprinnelige kjøretøyet. Da er det delvis eller helt restaurert etter originale spesifikasjoner.

Når det gjelder LMK forsikring spesielt, så er det for alle parter viktig å legg inn i skjemaet hva som ikke er originalt. Ratt, sete, girkasse, lakk m.m. Dette gjør utvalgets arbeid mye enklere. Ikke tenk på at kjøretøyet da kanskje ikke blir godkjent, siden det viktigste for utvalget ikke er å avslå søknader, men faktisk å vite hva som forsikres. I tillegg er det svært arbeidsbesparende å slippe å slå opp i bøker og diskutere med andre kompetansepersoner om hva som er montert i stedet for det originale.

[attachment=3]
Enkelte restaureringer resulterer i en ”Trailer Queen” som kun blir trillet opp og ned av en tilhenger.


AVSKILTINGSBEGJÆRING
Dette er det dessverre noen som opplever. Man har betalt forsikringer på alle kjøretøy, men plutselig dumper det ned i postkassen en begjæring om avskilting av et kjøretøy.
Her er grunnen til at dette kan ”ramme” noen.

Ved registrering av relevant forsikring sendes automatisk en melding til Vegdirektoratets (VD) register som den aktuelle trafikkstasjon slår opp i når "kunden" kommer for å registrere. På grunn av det urgamle systemet Autosys fra 1981 som VD fortsatt er nødt til å bruke til det nye Autosys II er ferdig (allerede forsinket 1 år), faller mange av forsikringsselskapenes meldinger ut. Dette resulterer i at kunden - dersom ikke dette oppdages ved registrering - får en avskiltingsbegjæring fra VD.
Det er mulig å unngå dette for de ca. 1 av 50 (kvalifisert gjetting fra oss på kontoret) registreringer dette rammer, men selskapene har funnet ut at det er så innmari mye jobb med denne dobbeltsjekkingen at dette ikke gjøres. I de tilfeller der denne feilen skjer, blir den rettet opp, og det er jo intet som egentlig skjer utenom at det for den det gjelder kan oppleves som noe ubehagelig å se en slik avskiltingsbegjæring i postkassen. En telefon til selskapet retter jo opp dette.

[attachment=2]
Denne blir altså ikke brukt på kjøretøyet ditt så lenge du vet at du har betalt. Avskiltingsbegjæringen er som oftest dataproblematikk som det er vanskelig å gjøre noe med.


BRYT MOT JORD
Fra mai 2009 kreves ikke hovedstrømbryter. LMK anbefaler likevel at slik bryter monteres og brukes aktivt. Husk da at den skal bryte mot jord, og at det med søknaden medfølger foto der det fremkommer at det brytes mot jord.


KJØRETØYET I FOKUS
Stadig flere klubbmedlemmer ønsker optimal trygghet og sikring for sine kjøretøy.
Antallet godkjente LMK-Forsikringer er derfor steget med rundt 25 % i forhold til samme periode i fjor. Per 19.9.2009 er det godkjent 646 forsikringer som helforsikring, blivende klassiker, ombygd/modifisert, restaurerings-, lager- og oppstillingsforsikring. (555 totalt for hele 2008!)

Når utgangspunktet er under NOK 400 for full kasko, halve egenandeler sammenlignet med de aller fleste konkurrenter, ingen km-begrensning, samt frakt helt hjem ved havari dersom det ikke kan ordnes ved lokalt verksted, så er det ikke rart at dette føles trygt!

Tilbakemeldingene på den nye forsikringsordningen inn til kontoret fra klubbstyrene, forsikringsansvarlige, besiktigelsesmenn og enkeltmedlemmer er meget positive. Det vil uansett være naturlig å tilpasse detaljer underveis, basert på medlemmenes innspill. Dette er hovedgrunnen til at det ennå ikke er trykket opp ferdige søknader og egenmelding / besiktigelsesskjema på papir. Vi må være sikre på at skjemaene dekker alle behov.
Kontoret ser at de aller fleste selv skriver ut søknadspapirene frå www.lmk.no. Det kan derfor vise seg unødvendig med et nytt og dyrt opplag. Alle uten internettilgang og/eller utskriftmuligheter får uansett tilsendt skjemaer ved henvendelse til kontoret. Å muligens kunne slippe å trykke opp skjemaene vurderes fortløpende, og vil være en besparelse på tusenvis av kroner.

Søknad og rutiner
Et par raske småting om rutiner rundt søknaden som gjør behandlingen raskere:
1. Vitnet - ikke eier - må signere egenmeldingen som vitne. Husk at vitnet også selv må ha et LMK helforsikret kjøretøy.
2. Søknaden - ikke bare egenmelding - må også vedlegges.
3. God fotodokumentasjon er pga din sikkerhet. Skarpe fotos begge sider, bak og foran fra knehøyde. Koffert, interiør og dashbord samt motor fra begge sider.
4. Dersom du sender alt direkte til LMK, må du også få klubben din til å sende LMK (post@lmk.no) en bekreftelse på minst et års medlemskap.
Vi ber alle om å også lese ”HJELP til utfylling” av egenmelding/besiktigelsesskjema samt for søknaden. Klikk på linken ”Forsikring” i menyen oppe til høyre på LMKs nettsider på www.lmk.no.

[attachment=1]
Den suverent beste tryggheten er den du får med en forsikring som klubben din har vært med på å lage.


AKTIV PÅ WWW.LMK.NO
LMK satser på økt aktivitet på internettsidene, og kommer til å gjøre noen grep for å få dette til. Det vil blant annet legges ut variert stoff under nyhetsdelen, i tillegg til linker til artikler i media som skriver om oss. Dette kan være enkeltpersoner, klubber, eller reportasjer fra miljøet generelt. LMK vil også være oppmerksom på endringer i lovverket for våre kjøretøy. Tips om linker til nyheter statlige etater som publiserer offentlig informasjon med relevans for vår gruppe spesielt tas imot med takk.

Entusiaster og andre interesserte kan melde seg på med sin epostadresse for å få beskjed om oppdateringer av nyheter og linker. Gå til www.lmk.no for å registrere deg.

[attachment=4]
LMK legger også ut saker på sine web-sider som vedkommer oss som kjører VW.
Attachments
havari.jpg
havari.jpg (104.71 KiB) Viewed 838 times
tang.jpg
tang.jpg (22.04 KiB) Viewed 805 times
trailerqueen1.jpg
trailerqueen1.jpg (60.16 KiB) Viewed 851 times
vw-gammelreklame.jpg
vw-gammelreklame.jpg (14.2 KiB) Viewed 842 times
Last edited by Moshe on Sat Jul 03, 2010 1:03 am, edited 1 time in total.
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007

69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
Post Reply