Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderators: Global moderator, Global moderator

User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3009
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by VW 181 »

Kult!  :thup
Ser ut som heftige specs på den nye maskinen.  :)
Håper ikke dette betyr at du har kluss med motoren som står i bilen i dag?
Virket som den gikk svært bra da jeg satt på med deg..
Eller har du bare lyst på noe nytt?  ;)
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Solan »

Da har jeg vært hos Rolf på Sotra, og vi har fått montert inn den bakre safari-ruta på bussen. Så da er den klar for Bussfest 2014, med fin lufting når jeg skal sove der baki, til og med uten å bli våt dersom det skulle komme en skur :)

Som alltid hyggelig hos Rolf, uvurderlig hjelp, og alt av verktøy og triks å låne/få :)

Et par bilder:

Måling og forberedelse:
[attachment=1]

Hyggelig selskap!
[attachment=2]

Feste-/lufteanordning
[attachment=3]

Ferdig resultat:
[attachment=4]
Attachments
bakresafari-1.JPG
bakresafari-1.JPG (31.55 KiB) Viewed 1221 times
bakresafari-3.JPG
bakresafari-3.JPG (32.02 KiB) Viewed 1195 times
bakresafari-4.JPG
bakresafari-4.JPG (23.76 KiB) Viewed 1220 times
bakresafari-5.JPG
bakresafari-5.JPG (30.29 KiB) Viewed 1236 times
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
jayster
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1068
Joined: Thu Sep 20, 2007 6:33 pm

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by jayster »

Kult !!
1973 1300s  T-1 (Buzz) en eiers bil !solgt.
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
User avatar
Magnus
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1071
Joined: Thu Mar 06, 2008 10:09 am
Location: Bergen

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Magnus »

I går hadde vi en megasuccess på stereomekking på Bløygen.

Først skulle Retrosounden ut for å overtas av broder (onkel, hehe) Dag. Det gikk fint, og deretter ble litt sløkka kabelrot ved iso-pluggen rydda opp i (noen kanaler som var bytta om), og deretter gikk Pioneeren inn.
[attachment=1]

Neste prosjekt var å mekke apple-dock i dashen (nærmere bestemt askebegeret), og med litt bending og herjing fikk vi jammen til det også... Jeg brukte en kabel med låsemekanisme (mothaker) under "staget" i askebegeret, og en dock extender som ikke låser på toppen. Slik vil kabelen henge fast i dock extenderen, mens man enkelt kan ta ut og inn iProduktet. Et annet pluss er at spilleren slår seg på når man setter noe i docken, og av hvis man tar det ut. Neat!
[attachment=2]

Både iPhone...
[attachment=3]

...Og iPod passa bra i docken, og støttes fint til midstolpen mellom vinudene.
[attachment=4]

Lyden ble forresten veldig god med de rette innstillingene, og Lotus-suben blåser godt fra seg, og låter veldig bra. Pioneeren har forresten en funksjon som heter sound retriever som på en eller annen måte gir en varmere og finere lyd fra komprimerte lydformater (mp3, wma og aac).
Attachments
DSC05140.JPG
DSC05140.JPG (48.02 KiB) Viewed 1181 times
DSC05139.JPG
DSC05139.JPG (36.61 KiB) Viewed 1185 times
DSC05137.JPG
DSC05137.JPG (53.48 KiB) Viewed 1175 times
DSC05141.JPG
DSC05141.JPG (58.21 KiB) Viewed 1192 times
Last edited by Magnus on Sun Jul 27, 2014 6:16 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Nordtveit
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 594
Joined: Wed Jun 16, 2010 8:55 pm
Location: Ålesund

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Nordtveit »

tommel opp for både safari og appledocking.. safarien er perfekt å ha på overnattinger da man får frisk luft rett i panna etter en kansje fuktig kveld :)

ang dockingen, så har jeg og det i askebegeret, men jeg har ikke bøyd den greia nedi der. jeg lot den vere som den er, og brukte araldite i kombinasjon med et strips til å feste den fast.. pluggen stikker da lavere, og jeg kan lukke luka til askebegeret for å skjule pluggen når den ikke brukes. men funker jo som snus det der og da.musikk blir det jo uansett :)
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." ;)
User avatar
Magnus
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1071
Joined: Thu Mar 06, 2008 10:09 am
Location: Bergen

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Magnus »

Nordtveit wrote: tommel opp for både safari og appledocking.. safarien er perfekt å ha på overnattinger da man får frisk luft rett i panna etter en kansje fuktig kveld :)

ang dockingen, så har jeg og det i askebegeret, men jeg har ikke bøyd den greia nedi der. jeg lot den vere som den er, og brukte araldite i kombinasjon med et strips til å feste den fast.. pluggen stikker da lavere, og jeg kan lukke luka til askebegeret for å skjule pluggen når den ikke brukes. men funker jo som snus det der og da.musikk blir det jo uansett :)
Image hvafornoe? :P

Hvordan fikk du den lenger ned uten å bøye den dingsen da? Selv de apple-pluggene som bygger minst bygger da vel 15mm?
User avatar
Nordtveit
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 594
Joined: Wed Jun 16, 2010 8:55 pm
Location: Ålesund

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Nordtveit »

Magnus wrote:
Nordtveit wrote: tommel opp for både safari og appledocking.. safarien er perfekt å ha på overnattinger da man får frisk luft rett i panna etter en kansje fuktig kveld :)

ang dockingen, så har jeg og det i askebegeret, men jeg har ikke bøyd den greia nedi der. jeg lot den vere som den er, og brukte araldite i kombinasjon med et strips til å feste den fast.. pluggen stikker da lavere, og jeg kan lukke luka til askebegeret for å skjule pluggen når den ikke brukes. men funker jo som snus det der og da.musikk blir det jo uansett :)
Image hvafornoe? :P

Hvordan fikk du den lenger ned uten å bøye den dingsen da? Selv de apple-pluggene som bygger minst bygger da vel 15mm?
Da Kai elling hadde montert den, var det med en "AUX iphone kontakt" fra clasohlson, men jeg har seinere byttet den ut med en original ladekabel fra apple.. ja, den er litt tynn, men det gikk. tredde et lite strips innimellom den saken i midten på den bøylen nedi aksebegeret. og i i tilleg brukte jeg 2 komponent epoxy(rød araldite) for å få den til å henge bedre. eller det må til, da den bare ville ski av med bare strips..

Her er et gammelt bilde av hvordan det er hos meg.. eller var. dette er den gamle pluggen, askebegeret er også fri for rust, og har fått seg et strøk lakk innvendig :) hehe
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,5 ... #msg502176

Kan ta et nytt bilde når jeg er hjemme fra jobb om en drøy uke om det er ønskeligt...
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." ;)
Stig
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 6
Joined: Sat Jul 19, 2014 4:19 pm

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Stig »

Meeget pen buss!
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Solan »

Stig wrote: Meeget pen buss!
Takker for det :)

Jeg fikk problemer med min relativt nye Bosch vekselstrømsdynamo på en cruising her for ca 3 uker siden. Etter litt måling så fant jeg ut at dynamoen ikke fungerte/ladet lengre. Denne var kjøpt på Mekonomen, og ble derfor levert inn der som en reklamasjon. I dag fikk jeg vite at jeg får ny dynamo, og det var jo hyggelig (selv om dette har tatt litt tid..). Så trolig ankommer ny dynamo seinest mandag, og jeg håper at det fremdeles kan være litt finvær igjen å bruke bussen på :)
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Solan »

Ny dynamo er mottatt og montert i bussen. Den funker bra, og det samme gjør reklamasjon på Mekonomen.  :thup
Men jeg begynte å lure her om dagen, da ladelampa igjen lyste! En sjekk baki motorrommet avslørte imidlertid noe jeg ikke har vært ute for før; det nederste reimhjulet (montert på enden av veiva) hadde løsnet og falt av!

[attachment=1]

Dette er et reimhjul i aluminium, og da jeg forsøkte å sette det på igjen, viser det seg at det er 1-2 mm slark i rotasjonsretningen. Alu er som kjent mykere enn stål, så kile og veiv er ikke skadet, men jeg skjønner jo nå hvorfor skruen hadde arbeidet seg utover pga bevegelsen, og reimhjulet løsnet. Det forklarte også hvorfor det har vært en klunkelyd i motoren en stund... Reimhjulet i aluminium havner i bosset ved første anledning, og her skal det på et i stål igjen!

Takk til både "113 Hjellestad" og Henrik for utrykning med verktøy og råd/hjelp!  :thup
Attachments
reimhjulshavari.jpg
reimhjulshavari.jpg (36.67 KiB) Viewed 981 times
Last edited by Solan on Wed Oct 08, 2014 2:10 pm, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Tistlo »

du er ikkje åleina om dårlig erfaring med sånne "billet-racing-jalla-quality-shit-alu"reimhjul! stål er vegen å gå. kan derimot vera kjekt å overføra nokon ekstra tenningsmerker på stålhjulet, feks rundt 30grader fortennings merke
TLF: 97419035
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Solan »

Da denne tråden begynte, hadde Andrè og jeg gjort mye sveisearbeid på bussen allerede, i en fryseboks på Hjellestad vinteren 2007-2008 (eller var det 2006-2007..?). Starten av denne tråden inneholder ikke noe info eller bilder fra dette arbeidet, men hvis dere går inn på linken under, så ligger det mye bilder fra dette arbeidet. Nok en gang: Stor takk til Andrè for denne jobben! OG: Til alle andre som har tatt i et tak på bilen min :)

https://www.facebook.com/media/set/?set ... f815f51838
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Solan »

Da er jeg i dialog med "The Camper Shak" i England for å få gjort noe med interiøret, som jeg har brukt noen år nå. Har funnet ut at jeg vil koste på bilen noe mer profft, er egentlig litt lei av halvferdige gjør-det-selv-løsninger. Så nå blir det ordentlig opplegg; sjakkrutete linoleumsgulv, sving-ut-løsning på kjøleskap og kokemulighet, vegghengt utsvingbart spisebord, 2/3-bredde bakovervendt sofa med sub og lagringsplass, ny RnR-seng, overhengende skap bak, nye stofftrekk rund baut, inkl. i midtfeltet på Recaroene, fullt opplegg med fritidsbatteri med styring av lading, 230V-hook-up, osv.

Men er litt å gjøre før den tid også:

- Forberedende arbeider for ny motor (el. bensinpumpe, trykkregulator, returslange til tanken, lambdasonde osv.)
- Oxyboxer skal hentes og monteres inn hos (evt av) Jørn Knasten i Møkkakjeller'n
- Lage fester til og montere Recaro-sete nr. 2 framme
- Reservehjuls"brønnen", dvs utbulingen i "bulkhead'en" bak forsetene, skal fjernes, dvs. bulkhead'en skal lages slett (for å få bedre plass til innredningen)
- Cruiseeeeee ;)
Last edited by Solan on Wed Mar 04, 2015 1:47 am, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by djupevik »

Dette blir bra Svein! Interiøret som står i har vel gjort en god jobb til nå, men dette blir det nok litt mer premium av. Det blir kronen over I-en dette :thup
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Post by Dalland »

wow wow! store planer Svein! :thup ;D
Post Reply