Page 1 of 2
Senking av sparebobla
Posted: Tue Dec 01, 2009 11:47 pm
by gauten
Eg har no tenkt å senke mi 1975 1200 T1 (spareboblo). det er først og fremst fronten som skal senkast.
Ser for meg ei moderat senking og std bredde, med betre kjøreegenskaper som hovedformål! Er mindre opptatt av utseende. dette skal vere ein artig bil å kjøre, men og greit om han ikkje blir heilt pinnestiv!
Nokon som kan hjelpe meg litt i gang? kva deler som anbefalast osv?
Sv: Senking av sparebobla
Posted: Wed Dec 02, 2009 1:56 pm
by Magnus
Finnes endel eksperts på dette her... (RZR)
Vi brukte Puma-forstilling

Sv: Senking av sparebobla
Posted: Wed Dec 02, 2009 3:08 pm
by Solan
Sv: Senking av sparebobla
Posted: Thu Dec 03, 2009 12:39 am
by gauten
har forstått at eg kan velge mellom Justerbar puma forstilling eller senkespindler.
har det noko for seg å bruke begge deler?
Sv: Senking av sparebobla
Posted: Thu Dec 03, 2009 12:51 am
by Solan
JonT her på forumet har forsøkt å montere begge deler, men da ble bilen FOR lav, dvs han fikk den ikke høy nok til at den ikke subbet i skjermer og diverse...
Vi kjører kun med Puma på vår "Grynet" (se egen tråd om bilen ved interesse), den er stiv, men vi har også stilt den lavt. Funker bra hos oss

Sv: Senking av sparebobla
Posted: Thu Dec 03, 2009 3:43 pm
by Jon T
Solan wrote:
JonT her på forumet har forsøkt å montere begge deler, men da ble bilen FOR lav, dvs han fikk den ikke høy nok til at den ikke subbet i skjermer og diverse...
Vi kjører kun med Puma på vår "Grynet" (se egen tråd om bilen ved interesse), den er stiv, men vi har også stilt den lavt. Funker bra hos oss
Det er et minefelt med forskjellige Puma forstillinger ute på markedet, noen er orginal høyde når de er satt på topp men senker ikke nok når den er i bunn, Først må du bestemme hvilken ca høyde du er interesert i også gå utifra det. Jeg hadde som sagt puma(som ikke hevet seg til orginal høyde og 2" kortet) og senkespindler som ble for lavt. jeg ville gått for kun senkespindler som senker 2,5", men som ikke lar deg justere høyden. Da beholder du fjæringsveien som før( god comfort) men med en tøffere høyde foran. Vil du så ha den sportslig med senkespindler så kjøper du kraftiger stabstag og bedre dempere!
Sv: Senking av sparebobla
Posted: Fri Dec 04, 2009 12:13 am
by gauten
Takk for gode tips og råd!
Høyres ut som om senkespindler er tingen for meg. høyres kansje litt lite ut med 2,5" senking eller, tenkte meir sånn 7-8cm, vanskelig å sjå for seg dette.
Har forstått det sånn at sporvidden aukar noko med spindler, er dette eit problem? har 5,5" bredda stålfelger som eg har lyst å bruke.
Sv: Senking av sparebobla
Posted: Fri Dec 04, 2009 12:28 am
by Solan
2,5" = 2,5 tommer = 6,4 cm.
Sv: Senking av sparebobla
Posted: Fri Dec 04, 2009 12:39 am
by gauten
2,5" er 6,4 cm ja, er jo kansje midt i bliken for meg det. Nokon spesielle produsentar som anbefalast?
noko tankar om sporvidde?
Sv: Senking av sparebobla
Posted: Fri Dec 04, 2009 12:45 am
by Solan
Trur de fleste senkespindler øker sporvidden foran
cip1 har ofte gode priser, kikk litt på dette:
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp ... 13-22-2859
Sv: Senking av sparebobla
Posted: Fri Dec 04, 2009 12:56 am
by gauten
Takkar!
Om eg skal kjøre 5,5" hjul framme blir eg kansje nødt til å kjøre smalna puma forstilling...
Sv: Senking av sparebobla
Posted: Fri Dec 04, 2009 5:28 am
by RZR Sune
Solan har rett i at det spindler bygger ut en tomme på hver side. Dette kompenseres med 2" smalnet puma. 5" felg framme er drøyt uten puma om du velger spindler. RZR Knut kjørte 5" bredde med 195 bredde på orginalt oppsett. Det går.
Puma og Spindler er veien å gå for å få fett stuk og kjøreegenskaper.
Sune;)
Sv: Senking av sparebobla
Posted: Sat Dec 05, 2009 9:05 pm
by gauten
Eg kan vel kansje prøve først med senkespindler, og sjå korleis det går, eventuelt skaffe meg ei puma forstilling etter kvart.
får prøve meg litt fram!
Sv: Senking av sparebobla
Posted: Sun Dec 06, 2009 11:39 am
by Crusing sjæfen Mac dyregod
Jeg har 2,5" senkespindlere fremme.. Er i grunnen veldig fornøyd. Det fine med puma er jo at den er justerbar. Jeg brukte ganske lang tid på å bestemme meg for hva jeg ville bruke, men endte på spindlere til slutt. Det er nemlig en jungel av meninger der ute på hva som er best!
Sv: Senking av sparebobla
Posted: Sun Dec 06, 2009 12:54 pm
by gauten
Ein jungel av deler og meiningar ja! Er ikkje så lett å forstå kva som er best, men det er jo mykje god hjelp å få her på forumet t.d!
Nytt spørsmål:
Om eg skal bygge om til skivebremser seinare, er det sånn å forstå at det er forskjellige spindler til tromlar og skive bremser?