58 - custom prosjekt
Moderators: Global moderator, Global moderator
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: 58 - custom prosjekt
Dette er fantastisk spanande å følgje med! Spesielt er det moro å sjå korleis du ser problem med eksisterande/kjøpte løysingar og freistar å finne nye og betre. Slikt har eg utruleg sans for! (Også når det gjeld VW sine eigne konstruksjonar.....)
Det er ein ting eg lurar på: Inngrepet i bærearmane gjev fleire potensielle svake punkt. Korleis blir dette kompensert? Legg du forsterkningar inni bærearmen, eller byggjer du ei slags skål av underdelen til luftfjøringa? Må du finne ut av dette sjølv eller er dette deler som kjem med kitet?
Det er ein ting eg lurar på: Inngrepet i bærearmane gjev fleire potensielle svake punkt. Korleis blir dette kompensert? Legg du forsterkningar inni bærearmen, eller byggjer du ei slags skål av underdelen til luftfjøringa? Må du finne ut av dette sjølv eller er dette deler som kjem med kitet?
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sv: 58 - custom prosjekt
virker ikke så dyrt det airride kittet - men kompressor, tanker og kontroller kommer kanskje i tillegg ?
stå på !
stå på !
Sv: 58 - custom prosjekt
Når det gjelder bærearmen har jeg fremdeles ikke bestemt meg. Vurderer to løsninger. Enten å legge inn 6-8mm flattstål på høykantGSR wrote: Dette er fantastisk spanande å følgje med! Spesielt er det moro å sjå korleis du ser problem med eksisterande/kjøpte løysingar og freistar å finne nye og betre. Slikt har eg utruleg sans for! (Også når det gjeld VW sine eigne konstruksjonar.....)
Det er ein ting eg lurar på: Inngrepet i bærearmane gjev fleire potensielle svake punkt. Korleis blir dette kompensert? Legg du forsterkningar inni bærearmen, eller byggjer du ei slags skål av underdelen til luftfjøringa? Må du finne ut av dette sjølv eller er dette deler som kjem med kitet?
der jeg har kuttet, og sveise det fast (veldig trangt). Eller splitte hele bærearmen på langs og legge inn 6-8 mm flattstål i hele armens lengderetning. Dette vil nok bli det mest solide. Dette er ikke noe som blir nevnt i kitets manual, her kjører de på uten forsterkninger.... Her er bildet fra manual.
[attachment=1]
- Attachments
-
- normal_Picture-1141 [320x200].jpg (12.43 KiB) Viewed 1147 times
Last edited by kimo on Sun Nov 08, 2009 12:05 pm, edited 1 time in total.
Sv: 58 - custom prosjekt
Kitet til 49-65 mod. Koster 1725 $. Det blir ca 14300 ink.mva. + ca. 1000 i frakt (hvis du bruker Jetcarrier). Det er komplett med alt som trengs. (senkespindler og inkortet forstilling kommer i tillegg). Jeg kjøpte dette enkeltvis, da jeg har gammel forstilling og IRS bak. Har i tillegg valgt et annet kontroll system som koster vesentlig mer, Dette er elektronisk og gir meg flere muligheter. Hvis jeg ønsker det, kan jeg i ettertid koble på kjørehøyde sensorer. Systemet vil da automatisk kompensere for passasjerer og annen last. Antar dette kommer på ca 17-18000.hans wrote: virker ikke så dyrt det airride kittet - men kompressor, tanker og kontroller kommer kanskje i tillegg ?
stå på !
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: 58 - custom prosjekt
Når det gjelder bærearmen har jeg fremdeles ikke bestemt meg. Vurderer to løsninger. Enten å legge inn 6-8mm flattstål på høykant
der jeg har kuttet, og sveise det fast (veldig trangt). Eller splitte hele bærearmen på langs og legge inn 6-8 mm flattstål i hele armens lengderetning. Dette vil nok bli det mest solide. Dette er ikke noe som blir nevnt i kitets manual, her kjører de på uten forsterkninger....[/quote]
Du kan jo og vurdere ei slags skålform, der du lagar solide veggar/kapper på bunnplata for luftbelgen. Dei må jo lagast vide, eller vinkla utover, slik at belgen ikkje blir skada sjølvsagt Etter mi meining burde kitet vore produsert slik, det eliminerer dei opplagte knekkpunkta som blir danna av ombygginga. (gule linjer i biletet) Det må jo eventuelt også lagast noko drenering slik at vatn slepp ut......
Dette er berre ein idé, men på denne måten slepp du modifisere heilebærearmen, og det tek ikkje unødig plass Om det tek meir eller mindre tid veit eg ikkje, men det blir cleant og så solid du vil (avhengig av høgda på veggane).
[attachment=1]
der jeg har kuttet, og sveise det fast (veldig trangt). Eller splitte hele bærearmen på langs og legge inn 6-8 mm flattstål i hele armens lengderetning. Dette vil nok bli det mest solide. Dette er ikke noe som blir nevnt i kitets manual, her kjører de på uten forsterkninger....[/quote]
Du kan jo og vurdere ei slags skålform, der du lagar solide veggar/kapper på bunnplata for luftbelgen. Dei må jo lagast vide, eller vinkla utover, slik at belgen ikkje blir skada sjølvsagt Etter mi meining burde kitet vore produsert slik, det eliminerer dei opplagte knekkpunkta som blir danna av ombygginga. (gule linjer i biletet) Det må jo eventuelt også lagast noko drenering slik at vatn slepp ut......
Dette er berre ein idé, men på denne måten slepp du modifisere heilebærearmen, og det tek ikkje unødig plass Om det tek meir eller mindre tid veit eg ikkje, men det blir cleant og så solid du vil (avhengig av høgda på veggane).
[attachment=1]
- Attachments
-
- kimo baerearm.jpg (194.59 KiB) Viewed 1182 times
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sv: 58 - custom prosjekt
Ikke dum denne løsningen. Vil spare mye jobb i forold til å splitte armen.
Må presentere den for han som skal sveise, så får vi se hva han mener.
Takker...
Kim
Må presentere den for han som skal sveise, så får vi se hva han mener.
Takker...
Kim
Sv: 58 - custom prosjekt
Så var det på med bremser og luftfjøring foran. Bremse kitet foran var også inkludert allt.
Slik ser det ut:
[attachment=1]
Bremsekittet foran kostet ca.7000 kr ink.mva og frakt. Kan spare 400 $ ved å gå for standard Ghia kalipper,men jeg bare måtte ha 4 stemplet wilwood....
Testmontert:
[attachment=2]
[attachment=3]
Forholdsvis enkel montering.
Slik ser det ut:
[attachment=1]
Bremsekittet foran kostet ca.7000 kr ink.mva og frakt. Kan spare 400 $ ved å gå for standard Ghia kalipper,men jeg bare måtte ha 4 stemplet wilwood....
Testmontert:
[attachment=2]
[attachment=3]
Forholdsvis enkel montering.
- Attachments
-
- 100808 019 [640x480].jpg (73.2 KiB) Viewed 1138 times
-
- 100808 117 [640x480].jpg (59.81 KiB) Viewed 1101 times
-
- 100808 118 [640x480].jpg (67.19 KiB) Viewed 1134 times
Sv: 58 - custom prosjekt
Da er bunnplaten klar for testmontering av karosseri.
Ettersom jeg ikke har avgjort hvilke hjul/felger jeg går for, så er testmonteringen med standard bredde på forstilling.
[attachment=1]
[attachment=2]
Ettersom jeg ikke har avgjort hvilke hjul/felger jeg går for, så er testmonteringen med standard bredde på forstilling.
[attachment=1]
[attachment=2]
- Attachments
-
- 100808 119 [640x480].jpg (67.36 KiB) Viewed 1094 times
-
- 100808 120 [640x480].jpg (52.08 KiB) Viewed 1106 times
Last edited by kimo on Sat Nov 14, 2009 11:19 pm, edited 1 time in total.
Sv: 58 - custom prosjekt
Da varr det klart for karosseriet på. Var nervøs, da jeg ikke har testmontert det etter innsveising av bunnplater.
Kjekt med løftebukk...
[attachment=1]
Ved nedsenking tok demper festene bak borti. Her måtte det kuttes.
[attachment=2]
Mine forsterkninger på utriggerene til luftfjøringen tok borti. Kutting her og.
Men ellers passet platen meget bra. Glipen imellom bunnplate og karosseri var
like stor på original utrigger, som den jeg sveiste inn. Hullene under passet også.
Lettelse...
[attachment=3]
Kjekt med løftebukk...
[attachment=1]
Ved nedsenking tok demper festene bak borti. Her måtte det kuttes.
[attachment=2]
Mine forsterkninger på utriggerene til luftfjøringen tok borti. Kutting her og.
Men ellers passet platen meget bra. Glipen imellom bunnplate og karosseri var
like stor på original utrigger, som den jeg sveiste inn. Hullene under passet også.
Lettelse...
[attachment=3]
- Attachments
-
- 100808 123 [640x480].jpg (55.78 KiB) Viewed 1081 times
-
- 100808 125 [640x480].jpg (58.47 KiB) Viewed 1105 times
-
- 100808 129 [640x480].jpg (69.08 KiB) Viewed 1080 times
- RZR-Marius
- Supermedlem
- Posts: 622
- Joined: Fri Oct 19, 2007 12:00 pm
- Contact:
Sv: 58 - custom prosjekt
Svarte svingende, du jobber jo som ett uvær! Er det jobbing hver eneste kveld el? Imponert over bremsevalget! Wilwood er sexy! Denne gleder jeg meg virkelig til å se på veien! Kjør på!
Regenstadt Zombie Racewerks: http://www.regenstadt.com
The terrifying time transporting machine of Dr.Tregs!
1200 -58 1/6 -67 Singelcab
The terrifying time transporting machine of Dr.Tregs!
1200 -58 1/6 -67 Singelcab
-
- Styret
- Posts: 1329
- Joined: Thu Sep 06, 2007 1:23 am
- Location: Bergen
Sv: 58 - custom prosjekt
Dette ser enormt bra ut! Gleder meg til å se forsettelsen
02 er bøs.....Bay er grei
Sv: 58 - custom prosjekt
Er nok ikke så effektiv som tråden tilsier. Begynte på prosjektet i slutten av mai, mens tråden startet i oktober. Men brorparten av arbeidet er gjort i slutten av september/oktober.
Ettersom verkstedet ligger på Tysnes, blir det at vi reiser over og skrur/mekker hele helgen. Blir fort 14-18 timer med effektivt arbeid da.
Wilwood ble for fristende, kanskje noe overkill. Men har ikke bestemt meg ennå med tanke på motor effekt.
Uansett bedre med for mye bremsekraft en for lite. Må bare tømme kameraet for siste helgs arbeid, så er det kroken på døren til midten av April.
Da kommer jeg sterkt tilbake!
Ettersom verkstedet ligger på Tysnes, blir det at vi reiser over og skrur/mekker hele helgen. Blir fort 14-18 timer med effektivt arbeid da.
Wilwood ble for fristende, kanskje noe overkill. Men har ikke bestemt meg ennå med tanke på motor effekt.
Uansett bedre med for mye bremsekraft en for lite. Må bare tømme kameraet for siste helgs arbeid, så er det kroken på døren til midten av April.
Da kommer jeg sterkt tilbake!
Sv: 58 - custom prosjekt
Hei Kimo
Fett prosjekt du har gående. Sikkert skjedd masse siden november... noen bilder og litt oppdatering på lur?
Spennede tråd å følge dette.
Sune
Fett prosjekt du har gående. Sikkert skjedd masse siden november... noen bilder og litt oppdatering på lur?
Spennede tråd å følge dette.
Sune
www.samboen.com
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
Sv: 58 - custom prosjekt
Der er blitt vår igjen - og vi er klare for noen oppdateringer
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: 58 - custom prosjekt
Det har vært dårlig med oppdateringer.
Glemte også å legge inn de siste avsluttende bildene fra forrige sesong.
Her er bunnplaten demontert og klar for frakt til Fana. (skulle egentlig vært lakkert i påsken, men ting tar tid).
[attachment=1]
Og her er grunnen til at ingenting skjer i perioden november - april. 2 kamerater med altfor mye penger.....
[attachment=2]
Ellers likte jeg løsningen vår for å få på plass to biler på tvers i garasjen:
[attachment=3]
Glemte også å legge inn de siste avsluttende bildene fra forrige sesong.
Her er bunnplaten demontert og klar for frakt til Fana. (skulle egentlig vært lakkert i påsken, men ting tar tid).
[attachment=1]
Og her er grunnen til at ingenting skjer i perioden november - april. 2 kamerater med altfor mye penger.....
[attachment=2]
Ellers likte jeg løsningen vår for å få på plass to biler på tvers i garasjen:
[attachment=3]
- Attachments
-
- 100808 136 [640x480].jpg (59.04 KiB) Viewed 958 times
-
- 100808 137 [640x480].jpg (63.97 KiB) Viewed 895 times
-
- 100808 131 [640x480].jpg (59.22 KiB) Viewed 903 times