Djupevik's 1966 Boble

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderators: Global moderator, Global moderator

User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Post by RZR Andy »

Biltema sin olje sies å stamme fra samme kilder som den du kjøper på Statoil-stasjonene...burde nok gå greit! De har en 20-50 "Classic"-olje som endel sverger til, 10-30 er nok i tynneste laget. Oljen er minst like viktig som luft når det gjelder kjøling på en luftkjølt, så her er det greit å bytte iht. de intervallene som VW har satt. Se i serviceheftet eller under tips og triks, evt. får du deg en Haynes-manual (el. tilvs.) der dette står oppgitt.
Startmotoren kan ofte være litt slapp på 6V, får du jordingen gjort skikkelig ren og måler spenning frem er det et greit sted å begynne.
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Post by djupevik »

Jeg har faktisk en Haynes som jeg fikk med bilen liggende i Bergen. Skal nok klare å finne ut av ting etter hvert, men jeg takker veldig mye for svar og tips her inne. Da slipper jeg i alle fall å vere usikker ;)
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Post by djupevik »

Enda et spørsmål. Jeg vurderer å skaffe meg en radio til bobla. Men da må det såklart vere orginalt. Hva er å oppdrive der, og hva koster noe sånt? Det jeg egentlig lurer på er hvor høytaleren(e) blir montert.
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Post by Tistlo »

Høgtalaren monterast bak høgtalargrillen :) Altså den grillen til venstre for speedometeret. Veit ikkje heilt kor stor høgtalar det er plass til men er vel rundt Ø 5"
TLF: 97419035
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Post by djupevik »

Hehe, ja hvorfor tenkte jeg ikke på det! Da var det bare å begynne å lete etter radio. Takker ;D


EDIT: Noen som har noen anbefalinger for hvilke radioer som er verd å ha? evt. noen som har for salg?  Fant disse på ebay:


Image

Image


Grundigen stod det ingenting om den var for 6V, men den andre kunne brukes på begge. Synes den var litt tøff siden den fulgte designet med en sånn "pyntelist", men det stod også at denne spilte veldig lavt.
Last edited by djupevik on Mon Sep 07, 2009 9:46 pm, edited 1 time in total.
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Post by RZR Andy »

http://www.koenigs-klassik-radios.de/_p ... -0-0-0-0/c
Du får jo nå gamle radioer modifisert til å koble til iPod og denslags moderne greier. Forøvrig blir bare høy musikk å ødelegge stemningen fra de luftkjølte bokserne baki der;)
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Post by djupevik »

Hehe, det er jo sant. Men tenkte mest på å overdøyve vindsusen, eller ha det høyt nok til at man hører noe i tillegg til vindsusen :P
Tilkoblinger er jo greit, men det virket litt dyrt  ::)  Antenne må man vel borre hull til og ha på siden av "panseret" på passasjersiden?
Last edited by djupevik on Mon Sep 07, 2009 10:37 pm, edited 1 time in total.
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Post by djupevik »

Her har det ikke skjedd så mye ettersom bobla er i vinterdvale i en tørr garasje. Men jeg merker at jeg begynner å bli utolmodig med å få den ut på vegen igjen.
Jeg har bestilt deler fra machine7.com som er på veg. Her er det blandt annet nye klemmer til stabstag, hjullager fremme, bærekuler, nye pakninger til torsjonsstavene og ny bakelitt.

Jeg har ikke bestilt nytt pakningssett til bensinpumpen enda ettersom de ikke hadde dette hos machine7. Noen som har et tips om hvor de har billige komplette pakningssett for denne? Hotshop som er tingen?

Som nevnt tidligere i tråden så er det bensin i olja og innslag av startmotor som er de problemene jeg har som jeg vil ha orden på før den skal tas i bruk for fullt til våren/sommeren.


Ellers så skal bobla til EU-godkjenning i slutten av juni. Er det noen som har tips om ting som bør sjekkes og gjøres før en slik kontroll? Nå har ikke jeg skrudd på bil før så jeg er ikke helt inne på slikt enda, men synes i alle fall bilen virker å være i god teknisk stand. Bilen går beint ved bremsing og håndbrekka virker fint i alle fall :P  Synes ikke det er mye dødgang på styringa heller, men det kan jo hende de på EU-kontrollen synes noe annet..
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
Jon T
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1743
Joined: Sun Sep 02, 2007 5:03 pm
Location: Bergen

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Post by Jon T »

Pakningsett til bensinpumpen er det ikke noe poeng å kjøpe, det koster bare en tier eller to mer for en ny bensinpumpe.
Unneberg har denne.
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Post by djupevik »

Ja det var ikke så dumt. 230kr var jo ikke ille. Jeg snakket nettopp på telefon med en hyggelig kar derfra nå, så jeg skal ta å bestille en sånn nå.
Noe annet som kan være lurt å ha med seg derfra når jeg først hiver inn en bestilling?
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Post by RZR Andy »

Tja, hvor langt er et tau egentlig? :) :thup
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Post by djupevik »

Hehe, så lenge det er langt nok så er det vel ikke så nøye? ;) Men du har rett, jeg tok hintet ditt :P
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Post by RZR Andy »

Bare du kjøper det du har lyst på og råd til så er det ikke så nøye!
Skal du ta service på den, er det lurt å kjøpe det som trengs til oljeskift, plugger, bensinfilter, slanger, f.eks... 
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Post by djupevik »

Slanger skulle jeg kanskje hatt ja. Men nå har jeg bestilt ny pumpe og en ekstra pakning.
Fikk også tips fra unneberg i dag om at kabelskoen som sitter på starteren pleide å være dårlig, så det var et logisk sted å sjekke først med tanke på de startproblemene jeg har hatt.
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
User avatar
djupevik
Styret
Styret
Posts: 1250
Joined: Tue Aug 25, 2009 7:41 am
Location: Bergen (fra Førde)

Sv: Djupevik's 1966 Boble

Post by djupevik »

I dag fikk jeg pakken fra Unneberg, og i morgen kommer nok en til pakken fra machine7 :)  Litt kjekt å få deler selv om bilen ikke er i Bergen for øyeblikket.

Jeg hadde forresten meg en tur hjem til Førde i helga, og da tok jeg å lada batteriet litt. Tenkte det kunne vere greit siden det står så lenge uten å bli brukt. Jeg brukte en computerlader som egentlig er ment til bruk i RC sammenheng, men den har eget program for blybatterier også. Etter ladinga målte jeg 2.10 V på to av cellene og 2.17V på den siste. Den siste har det faktisk rent over litt batterivann fra. Synes det var litt merkelig at vannivået steg etter ladinga...

Og så en ting til. Jeg har hørt at når man kjøper boble så er det lurt å sjekke om det er endeslakk i motoren ved å dra i viftereimhjulet. Jeg har jo ikke noe erfaring med boblekjøp/bilkjøp så jeg sjekket jo ikke det den gang. Men tok å sjekket nå, og jeg fikk ikke bevegd den mer enn en halv milimeter. Enten så har jeg vel ikke tatt nok i eller så lover vel dette bra? ;)

Ha en fortsatt fin kveld folkens :)

Et bilde av bensinpumpe fra unneberg som jeg håper løser bensin-i-olje problemet mitt:
Attachments
DSC09581 (Medium).JPG
DSC09581 (Medium).JPG (47.08 KiB) Viewed 1142 times
Last edited by djupevik on Tue Feb 23, 2010 10:40 pm, edited 1 time in total.
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
Post Reply