Aiai, skivebom

! Klart det ikke er populært med større ting, nei...
Var sommervikar på brannstasjonen på Flesland for godt og vel 20 år siden, fikk låne både grav og fikk tilbringe en hel nattevakt i verkstedet. Ut med (412-)motor, skifte clutch og inn igjen. Var til og med en eks. VW mekaniker som kom innom i ny og ne for å sjekke hvordan det gikk og ga gode råd. Var jo heldig der, da. Men med litt systematikk burde jo dette kunne løses en helg, f.eks.?
Ang. Mig; tja du får de vel ned i et par tusen med engangsflaske som holder noen timer. Hadde et semiproft apparat inntil for et par år siden da jeg var luta lei dårlig kontakt i pistolgrepet og endte opp med å brenne av rundt 6000+ på et Esab Origo-apparat hos Sveisehuset, det har jeg ikke angret på et sekund. Fortsatt er det langt igjen til de virkelig proffe, er du heldig kan du få et proft brukt for en skapelig sum. Skal du bare til med småsaker så er det kanskje overkill, men har du langsiktige planer er det vel verdt det.
Ellers er det jo en grei start med noe sånt som dette:
http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... d=21102403 Artikkel nr. 30-7098 til 3500.-
Biltema har to kandidater:
MIG/MAG-sveis 180E (44-726) til 4000.-
og MIG/MAG-sveis 150E (17-863) til 3500, ville nok lagt på de siste 500.-
For oss hobbysveisere holder disse lenge, ville styrt unna noe mindre enn disse på 145 Amp.
Videre må du kalkulere med reduksjonsventil og leie av gassflaske (Secure18) som koster ca 850.- for 20L og dessuten en døgnleie som jeg ikke husker i farten... Men som sagt, skal du sveise en del svarer det seg nok fremfor engangsflasker. Flusstråd for gassløs sveising er en nødløsning om du må stå ute i trekk (da gassen blåser vekk), men til karrosseriarbeid er det lite hensiktsmessig fordi godset blir utrivellig varmt og slår seg i alle kanter.
Har du sveist litt fra før?