Veldig dragning, nesten som å kjøre på punkterte dekk.. ?

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Post Reply
ts
Supermedlem
Supermedlem

Veldig dragning, nesten som å kjøre på punkterte dekk.. ?

Post by ts »

Etter å ha byttet bærekuler fremme er det akkurat som å kjøre på glatten eller punkterte dekk.
Har hatt bærearmene hos Unneberg og fått nye kuler. Når alt er montert på igjen og når jeg rygger ut av garasjen er det akkurat som det ene hjulet låser seg litt og drar bilen med til ene siden, eventuelt at hjulene kanskje står litt |---/ (sett oven ifra), ser det ikke, men kanskje det ikke er så mye som skal til.. ?

Prøvde å unngå å gjøre noe med styringen. Men måtte ha av endeleddene på styrestaget som er festet til hjulopphenget, tok KUN endeleddet.
Hjulene triller også veldig fint når bilen er jekket opp.
Satt først på stabstaget når bilen stod på bukker, det førte til litt negativ camber ( \---/ hjulene sett forfra ). Men løsnet stabstaget og festet det igjen med hjulene stående på bakken, altså press på opphenget.

Har også prøvd å kjøre en liten tur ett par hundre meter for å se om det "løsnet" når det fikk bevegd seg litt. Men når jeg får litt fart (mer enn rygge ut av garasjen) er det nesten som å kjøre på glatten eller gele....

Noen som har vært borti dette, eller vet hva jeg har gjort feil ? Som kan råde meg videre ?

Psykoteoretisk støtte kan gies her eller på tlf 92 05 40 01. Mekanisk støtte kan gies på Fana.

Thomas :)
57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Sv: Veldig dragning, nesten som å kjøre på punkterte dekk.. ?

Post by RZR Andy »

Du har altså bare løsnet de ytre endeleddene fra spindlene, løftet opp stagene og satt de tilbake etterpå? Eller har du løsnet endeleddet fra staget? Tegningen din tyder jo på at ett av hjulene står skjevt? Ofte er det greit å merke med blanco el. l. før du løsner leddene så du treffer tilbake nøyaktig likt på gjengene når det skal settes sammen igjen. Det er jo her spissingen settes på hjulkontroll, så dette må du for all del ikke kjøre med før det er fikset.

Samtidig bør du kanskje også dobbelsjekke at bærearmene er kommet helt på plass og at settskruene (umbrako) som låser fast fjærpakkene sitter riktig i forsenkningene på alle fire armene OG i senter på forstillingen. Dette burde ikke ha noe å si på spissingen, men gjør det likevel så du er sikker på at ikke noe er løst. Har oppleved at de ikke har låst skikkelig...
Moshe
Global moderator
Global moderator

Post by Moshe »

Når jeg byttet dette på 66'en min for noen år siden så var den også ganske merkelig etterpå. Men så tok jeg en hjulstillingskontroll/justering og da var det hele på stell igjen...
Man bør vel ta en slik kontroll/justering på verksted etter en slik operasjon...?
Jeg brukte de første og beste til den jobben, SnapDrive i Åsane (3 minutters kjøring hjemmefra... ;)), regner med at alle bilverksteder utfører slikt...? I hvert fall de som driver med EU-kontroller.
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007

69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
ts
Supermedlem
Supermedlem

Post by ts »

Stemmer, løsnet kun endeleddene fra spindelen. Jeg skrudde konsekvent ikke på NOE på styrestaget for å unngå at noe tilsvarende dette skulle skje.... Fikk festet umbracoen skikkelig, og låsemutteren. Tok tak med hammeren mot dempertårnet og prøvde å trekke de ut igjen etter de var festet for å sjekke at de satt skikkelig. Det gjorde de. Griset også opp forstillingen til det kom ut igjen rundt bærearmene - fulgte brukerhåndboken her :thup

La merket til at de gamle bærekulene var nesten som joysticker når jeg snurret på de. De nye derimot var veldig vanskelig å "vri" på. Kanskje hjulstillingen er justert med gamle slarkete bærekuler, og når jeg fikk på nye faste ble hjulstillingen endret litt. Men litt rart at det er så markant på høyre siden det er noe galt......

Uansprett! Driver å ringer rundt for å få tatt hjulstillingsjustering og EU etterkontrollen nå. Prøver å få gjort det i nærheten av fana for å slippe å kjøre så langt med dette. Snap'en på lagunen kunne ikke hjelpe før om 2 ukers tid, Er-An på søfteland 17.aug......... Noen som vet om noen i nærheten som kan gjøre dette kjapt ?
Har funnet en kar som har et lite verksted på Fanahammeren, barnebarnet hans har foresten også boble!!! han kunne mest sannsynlig hjelpe meg med hjulstillingen på mandag, men han kunne ikke hjelpe meg med EU-kontrollen..

Takk for tipsene begge to  :)
65 - 343 Karmann Ghia
hans

Post by hans »

Jeg har nappet av alt i forstillingen og skal senke til jorden og vil og trenge en kontroll (før SCC) .
BLir muligens det vanskeligste å få gjort før avreise ? 
ts
Supermedlem
Supermedlem

Post by ts »

Spørs om det er så vanskelig å få en time ett eller annet sted. Kan jo ikke være ventetid over hele byn.. De jeg har hørt med er kun de som er nærmest så jeg slipper å kjøre så langt.
Har du muligheten til å få bilen på en henger kan jo verksted være hvor som helst... Men kanskje en idé å ringe litt rundt å sjekke ?
65 - 343 Karmann Ghia
Post Reply