Sveising og karosseriarbeid - hva trengs?

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderators: Global moderator, Global moderator

User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sveising og karosseriarbeid - hva trengs?

Post by RZR Andy »

Den største trusselen for den gjenlevende,  luftkjølte VW-bestanden er vel rust og gamle kollisjonsskader. Større mekaniske inngrep og deler finnes det som regel relativt lettvinte løsninger. Da er det jo bra at det finnes sveiseapparat og diverse kirurgiske redskap som kan hjelpe de utrydningstruede fra avliving og en stille død bortgjemt i skogen? Problemet er at selv ting som enkelt kunne vært fikset fører til at mange gir opp og sender sin kjære inn i evigheten på Lønningen...

Det hjelper lite at hyllene på Biltema står fulle av utstyr hvis ikke vi som oppfattes som entusiaster tør å gripe fatt på prosjektene.
Hvilke alternativer har vi? Her er noen muligheter - bare forslag, så kom med kommentarer så redigerer vi underveis! Tar utgangspunkt i et "billigopplegg" på Biltema.

1) du kan levere fra deg til et firma, som krever deg for mange hundre kroner timen. Prisene varierer vel endel med hvem/hva/hvor, men du må gjerne regne med 800-1000+. Pluss moms. Det kan fort bli dyrt og enten veldig bra eller bare middels bra.
NB! Noen konstruksjonsmessige ting som f.eks. sveising på ramme skal det forefinnes dokumentasjon på - her kan det lønne seg å sjekke opp på forhånd. Et godkjent sveiseverksted er greit, hvis ikke kan vegstasjonen kreve røntgenbilder av sveisen for å se at det er skikkelig gjort. Ingen er tjent med farlige biler i trafikken, aller minst du som skal kjøre den.

2) en nabo, slektning eller kompis fikser dette for deg - alt etter hvor skitten du selv er villig til å bli kan dette løses på en rimeligere måte. Men alt avhenger av hva som skal tas og hvilket resultat du er ute etter. Husk at det koster å skaffe og holde utstyr og forbruksmateriell, så ikke ta for gitt at dette er en gratisløsning...

3) du setter i gang selv og lærer deg dette.

De fleste som er i stand til å slå inn en spiker i veggen uten å rive den ned, eller montere Billy-hyller fra Ikea, kan klare å lære seg både å skru boble og enkelt sveisearbeid. Alt er jo relativt, men ett sted må en begynne. Det enkle er enkelt og det vanskelige tar litt tid å mestre. Men har du lysten og litt seighet så kan de fleste klare det utroligste! Det som er viktig er å vite hva en KAN gjøre selv og hva som må gjøres av proffer. Voksenopplæringen har kveldskurs i sveising, kan være en veldig grei plass å begynne. Da får du lære dette av folk med lang fartstid i bransjen og du kan unngå fatale feil og hindre som får deg til å gi opp. Alle må begynne et sted, kyrne har vært kalver engang, de også - ikke glem det! Sveising er potensielt farlig i form av at det er stor varmeutvikling som kan forårsake brann og helseskader, så det er endel viktige forholdregler en må ta.

På Biltema har de mye greit og rimelig utstyr og verktøy for oss amatører. Resten har de på www.gasolin.no ... og Tess, AS Maskin, Würth, etc. Pris og kvalitet henger som regel sammen, men ikke alltid - viktig å vite hva du kan være gniten på og hva som bare blir feil. Blir definitivt dyrt om en skal kjøpe alt i en fei, men litt etter litt kan en jo samle opp det som trengs og få tak i endel ting brukt. Kan jo være greit å lage en liste over må ha og kjekt å ha? Utveksle litt erfaringer, kanskje flere har lyst til å lære seg litt -Tistlo har vist og dokumentert at dette fint går an om en har rette gutsen og lysten (...og ikke 15 tomler som en ikke vil gi slipp på)!

Dette er jo et eget fag som krever utdannelse for optimale resultater, men når en ser hva amatører klarer å få til er det vanskelig å ikke la seg imponere. Alt handler om å ville, våge og ikke gi seg, selv om det butter litt i mot av og til.

Skal/må du investere i utstyr og denslags kan det være greit å ha en liten peiling på hva du trenger og hva ting koster.
Neste gang du er på Sandsli kan du kjøpe deg denne boken og lese gjennom før du går videre
Image
73-400 129,00 kr

Sveising:
Sveiseapparat (MIG funker greit for de av oss som ikke berhersker stort annet)
Image
44-726 4.399,00 kr
(Regn med å betale fra ca. 1000.- for et brukt -> 6000.- for et nytt (til litt omfattende jobber bør du satse på minst. 140-150 amp apparat)
Image
- Sveiseskjerm
http://www.biltema.no/Archive/Product_i ... 1050_l.jpg
15-1050 89,90 kr
eller
- Sveisehjelm (selvblendende - du kan bruke begge hender = bedre arbeid!)
Image
17-824 1.299,00 kr
- Sveisetråd
17-4664 179,00 kr
(flusstråd funker utendørs, blir varmt, og lett for at tynnplate slår seg)
17-4660 159,00 kr, du kan bruke både 0,6 og 0,8mm alt etter munnstykke.
(funker fint innendørs - men unngå trekk!)
- Reduksjonsventiler (hvis du skal sveise litt mer enn en times tid)
Image
17-4578 399,00 kr
- Gass (enkle engangsflasker holder til veldig små jobber, ved mer enn en times tid må du enten bytte flaske hyppig eller leie flaske hos Aga, Yara eller tilsv.)
Beregn ca 2000.- i årsleie av 20l flaske med Secure 18 (argon/co2 mix) pluss ca. 1000,. hver gang du bytter flaske
- Stålbørster (veldig viktig at arbeidsstykket er HELT platerent!)
Image
19-1156 24,90 kr

Platearbeid:
- Enhånds vinkelsliper med diverse redskaper (kutteskiver, slipedisker)
Image
17-174 199,00 kr
- Visir
Image
26-362 69,90 kr
- Hørselvern
Image
26-359 34,90 kr
- Sveisehansker
Image
38-2813 44,90 kr
- Platesaks
Image
12-213 499,00 kr
- Kappeskiver (OBS! 1 mm for stål funker fint til kutting i plate, ikke kjøp tykkere)
Image
19-2429 16,90 kr
- Slipeskiver (sandpapir 60-korning)
Image
19-262 44,90 kr
Grovrengjører for rengjøring av metallet og sveisefuger
Image
- 20-835 89,90 kr
- Platehammersett med diverse mothold
Image
19-901 249,00 kr
- Plateknekker
Image
17-3510 999,00 kr
- Falsetang
Image
12-092 499,00 kr
- Sveisetenger etter behov - finnes mange typer
Image
12-1023 79,90 kr
Image
12-1031 54,90 kr
- Platesakser av ymse typer
Nibletang - rett skjær uten å bøye bort platene
Image
12-206 139,00 kr
Platesaks (finnes i rett, høyre og venstre)
Image
12-216 69,90 kr

- Sparkel og/eller tinn

- Punktsveisbor
Image
20-203 49,90 kr

Behandling:
- grunning
- rustbeskyttelse
- karosserikitt
- lakk
Last edited by Anonymous on Tue Jun 30, 2009 10:29 am, edited 1 time in total.
hans

Sv: Sveising og karosseriarbeid - hva trengs?

Post by hans »

som glad amatør vil jeg anbefale å legge penger i en selvblendingshjelm først som sist.  :thup
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Sveising og karosseriarbeid - hva trengs?

Post by RZR Andy »

Helt enig! Det å kunne holde sveisemunnstykket i riktig avstand til gods er uvurderlig!
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Sveising og karosseriarbeid - hva trengs?

Post by Tistlo »

Bra tråd Andrè !!

Har eitpar tips/erfaringar å komma med:

-Sveiseapparat bør kjøpast av skikkeleg kvalitet dersom du skal fortsetta med denne hobbyen, Esab er utmerket. Det er kanskje dyrt men ikkje tenk på det. det er verdt penga!!

-Etter å ha sveist med skjerm lenge, så gått over til automatisk maska, kan eg ikkje forstå koffø eg har balt på med den skjermen eg ikkje ser igjennom eingong... Automatisk Nedblendbar Maska ER EIT MUST!

-Eg har ikkje hatt behov for sånn stor platesåks eller plateknekka. Eg bruker ei vanlig lite platesåks og skrustikka! Funker som sos på potena!

-Skal du lera sveising SKIKKELEG og BILLIG så vil eg anbefala att du kjenner eller vert kjent med ein som kan sveisa. Han kan lera deg masse nyttigt! (for meg var det fatteren...)

-Viktigaste: ØVING GJER MEISTER!!

Litt tips om å kappa ut rust:

-Begynn med å puss platereint rundt rustområdet, med roterande stålbørste på vinkelsliparen.

-Merk opp det du skal kappa ut. Bedre med mye enn lite, så vert du kvitt all rusta! NB: Jo meir rette linjer jo lettare å kappa ut!

-Skaff deg ei lufttrykk sag. Det er 100 gongar bedre enn vinkelslipar pga. att dei er små og smidige.

Og når det gjelder å slipa ned sveisesømmane så har eg eit tips:

-Eg brukte Flapdisker mykje før, men no har eg heilt slutta med det. Dei tar for lite og vert altofr raskt oppbrukte. Sidan eg er nokonlunde stådig på armen (og har ein god einhånds vinkelslipar/ein som er lett) så bruker eg heller slipeskjeva på vinkelsliparen. dei tar mykje meir av stålet, så du må passe på. men eg har IKKJE hatt noko problem med det, og for dei som fylger litt med, så begynte eg med ei slipeskjeva på tyttebæret, og etter all sveisinga og slipinga er den samme skiva fortsatt ikkje oppbrukt. Eg ser dei slipeskjevene heiter NAVRONDELL på biltema: http://www.biltema.no/products/product. ... mId=138964

Og til deg Andrè: Bruker du virkelig det enorme plastvisiret når du sliper?? Eg vil anbefala alle å skaffa seg ei 3M vernebrilla. av typen gul. Dette kombinert med eit Peltor Radio-hørselvern (ikkje 3M sine, dei har lite volum) så vert sliping ein leik!!

:thup
Attachments
ve2700_samlebilde_l.jpg
ve2700_samlebilde_l.jpg (195.63 KiB) Viewed 3047 times
TLF: 97419035
hans

Sv: Sveising og karosseriarbeid - hva trengs?

Post by hans »

med roterende stålbørste aka. nailgun så beskytter skjerm mot at prosjektiler setter seg som kviser i trynet  ;) 
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Sveising og karosseriarbeid - hva trengs?

Post by RZR Andy »

Flottings Tistlo!
Kule briller! Hvorfor ikke se litt "posh" ut når du jobber, hehe :thup Jeg bruker vernebriller (med sidebeskyttelse) noen ganger og visir andre ganger - alt ettersom hva jeg har for hånden og hvor du skal komme til. Bruker du roterende stålbørste på drillen er f.eks. visir en stor fordel, med mindre du da liker "prikkingen" av små ståltråder som fester seg i kinnene ;)
Når du har prøvd den store benksaksen og knekken vil du se at det er mer effektivt når du skal ta større deler, men det er ikke noe must. Kommer langt som du sier med det også. Spesielt på Type 2 med lengre profiler.
Erfaringsoverføring er veldig kjekt, var heldig å hadde min onkel på besøk en påske for lenge siden - han satte meg i gang. Siden fikk jeg med et kveldskurs da jeg var på Haakonsvern - fikk litt mer teori og kjøtt på beinet, kan du si. Trodde jeg kunne en del før jeg kom dit, men kom ned på jorden igjen da ::)
Slipeskiver er vel en smakssak, ja. Fort gjort å ta for mye så sømmene blir for tynne igjen - en stødig hånd hjelper!
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Sveising og karosseriarbeid - hva trengs?

Post by Tistlo »

Brillene er jysla gode! Dei dogger ikkje sånn som sånne dokkarmaske-wannabe-briller gjer. og sidebeskyttelse får du ved å trykke brillene lenger inn mot augene!

Eg bruker roterande stålbørste på vinkelsliparen. funker heilt perfekt og er meget effektivt. eg pleier ikkje å ha trynet heilt inntil sliparen eller i samme retning som den roterer. dermed slepp eg å få alle kvistane i trynet 'og! Men når dei vert sletne då fyk strengane av dei fortløpande.

På type 2 er det gjerne greit med litt større knekker ja. Men sånn ellers så er vel dei fleste delene i produksjon så det er ikkje alt som må knekkast :)

Og eg vil gjerne anbefale Ebay framfor Gasolin. Gasolin har unødvendig høge priser, og mykje av det dei selger er akkuratt det samme som på biltema, som igjen ofte er billigare på nettet/ebay
TLF: 97419035
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Sveising og karosseriarbeid - hva trengs?

Post by RZR Andy »

Ja, et er helt riktig - alt er jo laget i Kina uansett - har du noen gode linker til hvor du handler?
hans

Sv: Sveising og karosseriarbeid - hva trengs?

Post by hans »

Image

disse skal visstnok være gode greier .. noen som har testet de ? sliter med dogging på regulære vernebriller om jeg bruker støvmaske
med vernemaske går det greit men der plages jeg av at det blir så vått inni maska at det formelig regner :)
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Sveising og karosseriarbeid - hva trengs?

Post by Tistlo »

RZR Andy wrote: Ja, et er helt riktig - alt er jo laget i Kina uansett - har du noen gode linker til hvor du handler?
Nei eg har ingen fast butikk. Men eg har heller ikkje kjøpt så mykje store ting.. kun forbruksmatriell. søker berre opp og finn ut kven som er billigast. Men nå skal det jo nevnast att eg kan få tak i stort sett alt av verktøy til grei pris via eik senteret. Dei forhandler jo frå Luna katalogen blandt anna. og der er det mykje kjekt!
TLF: 97419035
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5236
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Sveising og karosseriarbeid - hva trengs?

Post by Solan »

...og det er EIK Senter ved Liavatnet i Åsane 8)
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Sveising og karosseriarbeid - hva trengs?

Post by Tistlo »

Også gløymte eg å sei att du trenger ein "innsider" for å få ein grei pris på ting :angel:
TLF: 97419035
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: Sveising og karosseriarbeid - hva trengs?

Post by erika »

Her er det verktøyet jeg brukte for å bore ut punktsveiser i kveld. Husk bore-olje, og moderat fart på boren - så varer det mye lenger. Jeg kjøpte punktbor fra Wurth, som koster dobbelt så mye som på Biltema. (VW4YOU gir 0-40% kontantrabatt). Om den var dobbelt så god som BT boret vet jeg ikke, men den skar svært godt.

Den spisse "doren" er til å lage en start for boret. Det var kun nødvendig når jeg måtte holde drillen skjevt.
Attachments
punktsveiseboring.jpg
punktsveiseboring.jpg (66.59 KiB) Viewed 2972 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Sveising og karosseriarbeid - hva trengs?

Post by StarBugs Geir »

Eg har eit forslag. Kva med å dra igang eit skikkelig og seriøst sveisekurs i klubben? Gjerne over fleire kveldar, med ein dyktig instruktør. Karosseriarbeid er vel det dei fleste "kvir seg" for å gå i gang med, og i neste omgang (om det var interesser), kunne ein jo køyre sparkle og lakke-kurs. Så tek me motoren etterpå.

Trur det kunne vore interesse for kursing i klubbens regi. Iallefall frå mi side. Ved eit litt profft opplegg kunne ein lagt inn gode tilbod på anbefalt utstyr, og eventuelt nytta sitt eige nye sveiseutstyr på kurset.

Betaler gjerne eindel for dette, ganske enkelt fordi 1 time skikkelig opplæring tilsvarer 10 timar "knoting" heime i garasjen. I alle fall for mind del  ;) Hvis ingen føler for det, kan eg eventuelt dra i gang noko sjølv. Høyres det interessant ut?
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Sveising og karosseriarbeid - hva trengs?

Post by Tistlo »

Bra forslag!!
TLF: 97419035
Post Reply