Page 1 of 1

Rammenummer , sveising - bytte av deler

Posted: Wed Apr 29, 2009 1:07 am
by hans
I folkevogn miljøet er det av og til nevnt saker som innbefatter bytte av rammenummer , her er
et eksempel på hvordan det kan gå;

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=1166883




Det jeg lurer på er hvor mye av en  VW ramme kan man bytte før BT mener det er for mye ?

I mitt tilfelle er det snakk om rammehode bytte da det er beyond repair, samt et skifte av torsjons armene/girkasse opphenget da dette er
opprustet. Tunellen vil være inntakt men man vil jo få en søm farlig nært rammenummeret.

Hvordan virker dette inn på de som korter rammene til Buggy biler ?

Sv: Rammenummer , sveising - bytte av deler

Posted: Wed Apr 29, 2009 11:58 am
by Jon T
Søknad, søknad og søknad. Det er vel best å ta kontakt med BT angående dette, de har en egen ombyggning/godkjenning avdeling som skal rådføre/hjelpe deg gjennom dette. prøv med en telefon?

Sv: Rammenummer , sveising - bytte av deler

Posted: Wed Apr 29, 2009 3:39 pm
by Tistlo
Rammehovudet og alt ant kan du bytta utan problem, så lenge det ikkje går ut over rammenummeret.. noko det ikkje trenger å gjera..

Veit om folk som har hatt søknadar på sånt, og som under oppsyn av kontroølr får banka inn igjen det orginale rammenummeret i bunnplata, etter att det er gjort modding/sveising sånn att nummeret er utydelig etc..

Veit og om folk som har fått sveist inn gammalt rammenummer i ny/rustfri bunn, for å behalda identiteten, dette skjedde også under oppsyn av kontrollør.

Sv: Rammenummer , sveising - bytte av deler

Posted: Thu Apr 30, 2009 3:58 pm
by hans
snakket med de på teknisk etat ved statens vegvesen - måtte sende søknad, gjerne med bilder. Tror rett og slett ikke de forstod hva jeg snakket om.
MEN - kan godt sende skriverier jeg . Kjekkere å gjøre ting riktig enn å anta at det går bra .

Var en vennlig sjel jeg snakket med på BT i fyllingsdalen - så satser på at vi skal kunne se lyset sammen :)

Sv: Rammenummer , sveising - bytte av deler

Posted: Thu Apr 30, 2009 4:22 pm
by Solan
hans wrote: snakket med de på teknisk etat ved statens vegvesen - måtte sende søknad, gjerne med bilder. Tror rett og slett ikke de forstod hva jeg snakket om.
MEN - kan godt sende skriverier jeg . Kjekkere å gjøre ting riktig enn å anta at det går bra .

Var en vennlig sjel jeg snakket med på BT i fyllingsdalen - så satser på at vi skal kunne se lyset sammen :)
...en vennlig sjel, ikke verst! Hadde denne sjelen noe navn?

Bill. mrk. "Nysjerrig"

Sv: Rammenummer , sveising - bytte av deler

Posted: Sat Feb 06, 2010 9:29 pm
by Jon T
Dette var det eneste innlegget jeg fant om dette, men her er litt bensin på bålet:
http://www.arendals-tidende.no/index.cf ... amID=38722
http://www.stortinget.no/no/Saker-og-pu ... ?qid=45380

Det ser ikke ut til at de folkevalgte vil gjøre det enklere for som er glad i modifiseringer.

Sv: Rammenummer , sveising - bytte av deler

Posted: Sat Feb 06, 2010 11:51 pm
by Tistlo
MEN det er ikkje alt biltilsynet treng veta om,,, Når dei lagar seg sånne idiotisk strenge regelverk, så må dei nesten rekna med att ikkje alt kjem for ein dag

Sv: Rammenummer , sveising - bytte av deler

Posted: Sun Feb 07, 2010 12:47 pm
by FreddyB
Problemet oppstår i det biltilsynet fattar mistanke, Tistlo. Bot, inndraging av bil m.m. Det er sjeldan det er særlig mykje å spare på å ta snarvegar. Bilen blir jo på lag uselgbar i tillegg - sidan ny eigar vil sitte like mykje i klisteret om han blir ferska. Eg vil i alle fall ikkje vere selgar av ein bil som er triksa med på denne måten..

Ein gammal nabo av meg fekk inndratt sin Volvo 760 fordi den "mirakuløst" nok dukka opp som mint condition etter ein kollisjon.. Dei er kanskje vanskelige å ha med å gjere på biltilsynet - men dei er ikkje så inn i gamperæva dumme. Sånn egentlig.. Dei har vel sett det meste.