Kjøpstips #6 Rust

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderators: Global moderator, Global moderator

Post Reply
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Kjøpstips #6 Rust

Post by RZR Andy »

6) Rust er den største trusselen mot vår hobby. Alt metall vil korrodere, gamle folkevogner og busser er kanskje ikke mer utsatt enn andre samtidige biler, snarere tvert i mot. Men husk at folkevognene var rimelige "allemannseide" biler, som kanskje fikk de første servicene og deretter gikk på trass og for lut og kaldt vann. Noen biler har sikkert hatt både fem og ti eiere og har "rundet" KM-telleren flere ganger. Kanskje står den tredje eller fjerde motoren i? Unntakene er eneiers biler som har vært fulgt opp og har fått status som familiemedlem med alle rettigheter. Disse vil som regel være både mindre slitt og i bedre stand, noe som kan rettferdiggjøre en høyere pris.

På type 1 er rust i skjermene er som regel et lite problem, det er bare noen bolter som må løsnes, så kan du sette på nye. Reproduserte skjermer til Type 1 er også av varierende kvalitet, så let gjerne etter originale, brukte i god forfatning. Vanlig, alvorlig rust på folkevogner er kanalene, innerskjermene, torpedo- og brannvegg og rammen. Hjulbrønnene har ofte hull, støtfangerfestene samler veistøv som genererer rustfeller. Dørken ruster også som konsekvens av fuktighet i kupeen, løft på mattene og sjekk grundig. Overrflaterust kan slipes ned og pusses, men blir det for tynt på bunnplatene skiftes. Alt kan fikses, men det kan koste deg mer enn det smaker. Har en potensiell bil du ser på slike skader bør det definitivt gjenspeiles i prisen. Har sett rustholker avertert til langt over 20000.-, og det er de på ingen måte verdt.
Se her for vanlige rustfeller: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2506.0.html

Type 2 og rust er et kapittel for seg, også her må du gå grundig gjennom rammekonstruksjonen og kanaler. I motsetning til Type 1 kan du ikke skru av noen bolter og løfte alt av rammen, hvis du sikter mot denne løsningen må du borre ut noen tusen sveisepunkter og kappe fuger! Den har et rammeverk under med to langsgående bjelker og tverrbjelker, men alt er sveist fast. Også til buss finnes alt av rustskadedeler, så det er bare et spørsmål og arbeidstimer og prisen på delene.

Type 3 og Karmann Ghia har karrosseri som kan løftes av, noe som forenkler restaurering. Kanaler og innerskjermer er ofte angrepet.

Type 4 - dvs. 411 og 412 er eneste modeller i den luftkjølte stallen som har helsveist "unibody" karosseri.

Vær klar over at skjermer til Karmann Ghia, type 3 og type 4 kan være alt fra vrient til kostbart og umulig å få tak i. Type 4 har spesielt sårbare innerskjermer.
Last edited by Anonymous on Sat Mar 14, 2009 9:03 pm, edited 1 time in total.
Post Reply