Kjøpstips #2 Hva er beste "nybegynnerbil"?
Moderator: Global moderator
Kjøpstips #2 Hva er beste "nybegynnerbil"?
2) "Boblene" (Type 1) er kanskje de opplagte bilene å begynne med, men ikke alle velger enkleste vei. Her er det smart å velge en som er enkel å vedlikeholde og som har god tilgang på brukte og nye deler. I dag finnes det et enormt utvalg av deler både brukt og nytt, så med unntak av de elsdste og minst vanlige modellene er det relativt god tilgang på deler. De nyeste årsmodellene er sikkerhetsmessig best, ettersom det stadig kom nye krav fra ulike land. Det betyr ikke nødvendigvis at en sønderrrustet 1303 fra 1974 er noe trafikkmessig sikrere enn en rustfri og godt vedlikeholdt 1200 fra 1958, men dette er det nok maange synspunkter på?
Last edited by Anonymous on Sat Mar 14, 2009 8:44 pm, edited 1 time in total.
Sv: Kjøpstips #2 Hva er beste "nybegynnerbil"?
Etter min mening så handler dette mye om hva de enkelte boble-modellene egner seg best til. Alle kan selvfølgelig kjøres som originalbiler, men her er det også en del forskjell på vegegenskapene på fx en 75mod 1303 S og en 1958-modell. Den førstnevnte har McPherson forhjulsoppheng med spiralfjærer og IRS (Independent Rear Suspension, altså uavhengig bakhjulsoppheng), noe som gir gode vegegenskaper. I tillegg har 1303 S (i likhet med andre bobler som ble levert med 1500- eller 1600-motor) skivebremser foran.
Kanskje man kan si det sånn: Jo mer moderne boble, jo bedre egenskaper og sikkerhet, men jo eldre, jo mer sjarm?
Kanskje man kan si det sånn: Jo mer moderne boble, jo bedre egenskaper og sikkerhet, men jo eldre, jo mer sjarm?
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Jepp! Det er nok langt på vei riktig å si, så må vi også huske at sjarm er subjektivt. Altså objektivt sett er det smarte valget for en "nybegynner" å kjøpe en rustfri 75-modell 1303, siden denne har:
1) Maks sikkerhet (buet frontrute, polstret dashbord, sikkerhetsrattstamme, skivebremser, tokrets bremsesystem, etc.)
2) Beste kjøreegenskaper (McPherson oppheng fremme, firleddet oppheng bak)
3) Lett tilgang på deler (både brukt og nye)
Sjarm er som nevnt ikke objektivt, noen liker gammelt, seigt oksekjøtt bedre enn kalvesteik

1) Maks sikkerhet (buet frontrute, polstret dashbord, sikkerhetsrattstamme, skivebremser, tokrets bremsesystem, etc.)
2) Beste kjøreegenskaper (McPherson oppheng fremme, firleddet oppheng bak)
3) Lett tilgang på deler (både brukt og nye)
Sjarm er som nevnt ikke objektivt, noen liker gammelt, seigt oksekjøtt bedre enn kalvesteik

Last edited by Anonymous on Mon Mar 16, 2009 1:31 am, edited 1 time in total.
[trykkleif politi] Sjarm er som nevnt SUBJEKTIVTSjarm er som nevnt objektivt, noen liker gammelt, seigt oksekjøtt bedre enn kalvesteik Gliser Thumbs up

Er litt uenig i hva som er best nybegynner bil. Du konkluderer med at OBJEKTIVT sett er det smarte valget å finne en rustfri 1303. det er vel strengt tatt
en subjektiv mening ?

Hvorfor ikke en rustfri 1950 - 1967 ? Sikkerhet har vel i grunnen ingenting med om man er nybegynner eller ei ?
Bare å mene i vei så mye du vil så lenge en backer opp med argumenter, var jo det som var hele poenget med tråden. Sikkert mange flere som har synspunkter på dette - ingen grunn til å brenne inne med dem! 

Begynn med ein 12volt bil ivertfall! Så sparer du eindel ekstra kostnader i dyre 6voltsdeler (med mindre bilen er så bra, att ingenting ryker)
TLF: 97419035
jeg ser nå at jeg er dyslektiker og klarte feillese Andys innlegg - -- pokker , jeg som trodde jeg var trykkleif politi. Sorry Andy - ser nå at du skriver : "Sjarm er som nevnt ikke objektivt, noen liker gammelt, seigt oksekjøtt bedre enn kalvesteik"
beklager [meg gå og gjemme seg]

- RZR-Marius
- Supermedlem
Tøys og tull hehe. Du må betale litt mer for grillpølse enn for wiener på statoil vettu!Tistlo wrote: Begynn med ein 12volt bil ivertfall! Så sparer du eindel ekstra kostnader i dyre 6voltsdeler (med mindre bilen er så bra, att ingenting ryker)
Å velge bil etter om prisen på pærer, dynamo, starter o.l ligger litt over gjennomsnittet blir jo bare vas. Stil koster litt ekstra hehe
Og unansett er det da ikke så særlig avskrekkende forskjeller akkurat..
6v 110$ : http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp ... 3-021-6v:H
12v 120$: http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp ... -903-031-P
Regenstadt Zombie Racewerks: http://www.regenstadt.com
The terrifying time transporting machine of Dr.Tregs!
1200 -58 1/6 -67 Singelcab
Jaja, om ikke økonomi er det viktigste, kan ikke du Marius fortelle oss om hvordan en girer en bil med usynkroniserte gir?;) 58 var jo dette fortsatt en realitet som folk måtte lære seg da de tok førerkort.
- RZR-Marius
- Supermedlem
58 er er så nytt at jeg bare har usynket førstegir! Du får høre med Frode!
Regenstadt Zombie Racewerks: http://www.regenstadt.com
Hehe, got you - redigering er en fin ting! Bare kom ut igjen du, Hans!hans wrote: jeg ser nå at jeg er dyslektiker og klarte feillese Andys innlegg - -- pokker , jeg som trodde jeg var trykkleif politi. Sorry Andy - ser nå at du skriver : "Sjarm er som nevnt ikke objektivt, noen liker gammelt, seigt oksekjøtt bedre enn kalvesteik"
beklager [meg gå og gjemme seg]