Kjøpstips #1 Hvordan bli bobleeier?
Posted: Sat Mar 14, 2009 8:31 pm
(Tanken her er å komme med litt tips og ideer om det å skaffe seg en folkevogn - fyr på med kommentarer og rettelser etterhvert som dere oppdager feil og ting som ikke er kommet med!)
Er du ny i gamet når det gjelder folkevogn? Eller folkevognsbuss? Her er noen velmente tips som du kan ha i bakhodet - gjelder også oss som kanskje tenker litt for kort når vi handler bil...
Innledningsvis er det greit å nevne at om du skal kjøpe bil så vil en NAF-test vil kunne gi deg de konkrete svarene du trenger...
1) Om ikke du har eid, har du kanskje likevel kjørt en luftkjølt VW en gang? Mange av dagens 30-40-50 år gamle entusiaster er oppvokst baki bobler, men for generasjonene etterpå er kanskje boblene noe rart og eksotisk? Hva har du lyst på? Folkevogn? Transporter? Karmann Ghia? Type 3 eller Type 4? Hvis du ikke har vært borti disse bilene før, kontakt klubben din eller en som har en tilsvarende bil og spør pent om å få en prøvetur. Kjenn på følelsen og tenk gjennom om dette er noe som trigger magefølelsen. Mange er nysgjerrige på hvordan folkevogner er å kjøre, hva det koster å ha en og hvordan de er å reparere. Selv bobleeiere blir nysgjerrige på andre typer luftkjølte, og vil kanskje også prøve å kjøre buss? Mange alternativer finnes - f.eks. er det morsomt å kjøre Karmann Ghia? Er kalesjene på en original Kabriolett tette og finè?
Kan godt komme med innspill om hvorfor nettopp Splittbuss er tingen å ha? Eller 1500 fra 1967? Eller hva gjør Fastback til drømmebilen? Kjør debatt!
Er du ny i gamet når det gjelder folkevogn? Eller folkevognsbuss? Her er noen velmente tips som du kan ha i bakhodet - gjelder også oss som kanskje tenker litt for kort når vi handler bil...

1) Om ikke du har eid, har du kanskje likevel kjørt en luftkjølt VW en gang? Mange av dagens 30-40-50 år gamle entusiaster er oppvokst baki bobler, men for generasjonene etterpå er kanskje boblene noe rart og eksotisk? Hva har du lyst på? Folkevogn? Transporter? Karmann Ghia? Type 3 eller Type 4? Hvis du ikke har vært borti disse bilene før, kontakt klubben din eller en som har en tilsvarende bil og spør pent om å få en prøvetur. Kjenn på følelsen og tenk gjennom om dette er noe som trigger magefølelsen. Mange er nysgjerrige på hvordan folkevogner er å kjøre, hva det koster å ha en og hvordan de er å reparere. Selv bobleeiere blir nysgjerrige på andre typer luftkjølte, og vil kanskje også prøve å kjøre buss? Mange alternativer finnes - f.eks. er det morsomt å kjøre Karmann Ghia? Er kalesjene på en original Kabriolett tette og finè?
Kan godt komme med innspill om hvorfor nettopp Splittbuss er tingen å ha? Eller 1500 fra 1967? Eller hva gjør Fastback til drømmebilen? Kjør debatt!