Noen gamle greier...
Posted: Wed Feb 11, 2009 12:36 am
Fant noen jeg hadde scannet for lenge siden, og må vel da kjøre på med noe kjøtt på beinet. Har jeg lagt dette ut før får dere ha meg unnskyldt, husker ikke i farten.
Tror det må ha vært høsten -88 eller deromkring, en gjeng fra det daværende styret fulgte opp et tips om noen gamle boblegreier på Grimstadneset. Vi kjørte av veien og kom ned på en gammel, forfallen gård som virket nokså forlatt, med unntak av en saueflokk som beitet rundt omkring på tunet. Vi så umiddelbart en splittboble som manglet selve splittstolpen, som var kappet ut på ett eller annet tidspunkt.(Denne ble senere gjenfunnet i bakruten på en -51 modell som vi hentet fra et hønsehus på Osterøy. Befinner seg i dag på Krankenhaus).
Dessuten sto det en "bigwindow" (58-60?) den var etter det jeg husker matt lyseblå, og huset noen sauer for anledningen. Vi kikket litt rundt og det kom en gammel kar ut av våningshuset. Virket litt skjeptisk, ja, men vi diskuterte nå litt bil, og han øynet antagelig muligheten for salg av denne. Rusten hadde festet grepet en god halvmeter opp rundt hele bilen (hadde nok gått i oppløsning om noen hadde forsøkt å flytte den), men som han sa "Gummin e brå!", med henvisning til de enormt morkne diagonaldekkene;)
Vår interesse var imidlertid størst i forhold til den eldste bilen, og vi fant ID-platen under det som var igjen av panseret. Det var nok til å forfølge saken videre, Biltilsynet sendte meg videre til Riksarkivet i Bergen, og jeg fikk dette vognkortet i posten noen dager senere.
Dette var jo spennende selvsagt, og da var det bare å sende brev til VW-museet i Wolfsburg. Etter en tid kom det også svar fra dem, etter hva jeg husker ble den opprinnelig levert til Luftwaffe i Kassel i 1942.
Var jo ikke uvanlig at sånt ble gjort etter krigen.
Tror det må ha vært høsten -88 eller deromkring, en gjeng fra det daværende styret fulgte opp et tips om noen gamle boblegreier på Grimstadneset. Vi kjørte av veien og kom ned på en gammel, forfallen gård som virket nokså forlatt, med unntak av en saueflokk som beitet rundt omkring på tunet. Vi så umiddelbart en splittboble som manglet selve splittstolpen, som var kappet ut på ett eller annet tidspunkt.(Denne ble senere gjenfunnet i bakruten på en -51 modell som vi hentet fra et hønsehus på Osterøy. Befinner seg i dag på Krankenhaus).
Dessuten sto det en "bigwindow" (58-60?) den var etter det jeg husker matt lyseblå, og huset noen sauer for anledningen. Vi kikket litt rundt og det kom en gammel kar ut av våningshuset. Virket litt skjeptisk, ja, men vi diskuterte nå litt bil, og han øynet antagelig muligheten for salg av denne. Rusten hadde festet grepet en god halvmeter opp rundt hele bilen (hadde nok gått i oppløsning om noen hadde forsøkt å flytte den), men som han sa "Gummin e brå!", med henvisning til de enormt morkne diagonaldekkene;)
Vår interesse var imidlertid størst i forhold til den eldste bilen, og vi fant ID-platen under det som var igjen av panseret. Det var nok til å forfølge saken videre, Biltilsynet sendte meg videre til Riksarkivet i Bergen, og jeg fikk dette vognkortet i posten noen dager senere.
Dette var jo spennende selvsagt, og da var det bare å sende brev til VW-museet i Wolfsburg. Etter en tid kom det også svar fra dem, etter hva jeg husker ble den opprinnelig levert til Luftwaffe i Kassel i 1942.
Var jo ikke uvanlig at sånt ble gjort etter krigen.