Start problemer

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderators: Global moderator, Global moderator

Post Reply
egil69
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 6
Joined: Fri Oct 05, 2007 1:16 pm

Start problemer

Post by egil69 »

Hei, har hatt problem med startingen ei stund no, eg fekk problem under ein fam. tur der eine tennpluggen var løsnet, eg fekk skrud i pluggen og kom meg heim igjen.Etter det har den ikkje gått som den skal, vanskelig og få start på og når eg trykker gassen virker det som den kveles, har hatt overhalling på forgasser, skiftet tenning og sjekket den utallige ganger, bensin pumpen har eg sjekket og den får bensin.ny coil.tennplugger,ledninger.
Når eg har fått start på den kjenner det ut som den blåser ut luft fra tennpluggene, kan det være at det ikkje er tett rundt der og er det noko ein kan tette pluggene med i tilfelle?
Bilen går fint på tomgang når den er varm og då starter den lett og.
User avatar
Moshe
Global moderator
Global moderator
Posts: 3288
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:14 pm
Location: Ulset, Bergen
Contact:

Sv: Start problemer

Post by Moshe »

egil69 wrote:Hei, har hatt problem med startingen ei stund no, eg fekk problem under ein fam. tur der eine tennpluggen var løsnet, eg fekk skrud i pluggen og kom meg heim igjen.Etter det har den ikkje gått som den skal, vanskelig og få start på og når eg trykker gassen virker det som den kveles, har hatt overhalling på forgasser, skiftet tenning og sjekket den utallige ganger, bensin pumpen har eg sjekket og den får bensin.ny coil.tennplugger,ledninger.
Når eg har fått start på den kjenner det ut som den blåser ut luft fra tennpluggene, kan det være at det ikkje er tett rundt der og er det noko ein kan tette pluggene med i tilfelle?
Bilen går fint på tomgang når den er varm og då starter den lett og.

Har du prøvd å justere stiftåpningen? Den kan av og til gi forskjellige utslag på kald og varm motor, selv om jeg helst har hørt om at feilen da er omvendt...
Høres rart ut at du kjenner at luft kommer ut fra tennpluggene, den har jeg ikke hørt før... Det er jo en del luft i området rundt der...
Har hørt fra et medlem i klubben som hadde fått ødelagt pluggjengene at han hadde kjøpt Rep.sett for pluggjenger på Biltema og monterte det med godt resultat :)  Men han hadde ikke gjenger å feste pluggene i som utgangspunkt. Har sjekket med et par karer som er mer motorkyndig enn meg og vi er vel enige at hvis du får festet pluggene skikkelig så kan vi ikke skjønne at det er der problemet ligger...

Link til Biltema:
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=81245
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007

69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
egil69
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 6
Joined: Fri Oct 05, 2007 1:16 pm

Sv: Start problemer

Post by egil69 »

Eg har skiftet til elektronisk tenning med samme resultat, eneste eg synest det er litt lite vakuum i slangen og merker ikkje noko forskjell når eg tar den av.
http://www.123ignition.no/
Har kjøpt den som er for vakuum.
User avatar
RZR-Jånni
Moderatorer
Moderatorer
Posts: 634
Joined: Sun Sep 02, 2007 4:48 pm
Location: Lier (Litt Bergen)
Contact:

Sv: Start problemer

Post by RZR-Jånni »

Luft ut fra tennpluggområde skyldes vel bare luft fra kjøleviften... Skal være tettninger på pluggkablene/hettene til å "plugge" hullet i kjøledekselet som pluggkablene går gjennom.
Regenstadt Zombie Racewerks
67 Sika
74 1303S Big
77 Doka
84 Transporter
egil69
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 6
Joined: Fri Oct 05, 2007 1:16 pm

Sv: Start problemer

Post by egil69 »

;D jaja men då dropper eg den teorien  :-\
Men hva med vakuum mangelen ???

Ellers takk for hjelp så langt.
User avatar
RZR-Jånni
Moderatorer
Moderatorer
Posts: 634
Joined: Sun Sep 02, 2007 4:48 pm
Location: Lier (Litt Bergen)
Contact:

Sv: Start problemer

Post by RZR-Jånni »

Er ikke så mye vacuum på tomgang.. Det merkes mer idét du gir gass. Da forandres tenningen mer..
Overhalt forgasser sier du? Hva har du gjort der da?
Regenstadt Zombie Racewerks
67 Sika
74 1303S Big
77 Doka
84 Transporter
egil69
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 6
Joined: Fri Oct 05, 2007 1:16 pm

Sv: Start problemer

Post by egil69 »

kjøpte eitt reppsett hjå hmv ( vw forhandler) var vel noko pakninger og dyser som blei skiftet,det var vist mye dritt inni der.
Eg får opp turtall viss eg er forsiktig med gassen, og når den er varm og eg meiner dei fusker når Eina tar av den slangen .
Men hadde kanskje ikke våre domt å prøvd med ein ny forgasser.
User avatar
RZR-Jånni
Moderatorer
Moderatorer
Posts: 634
Joined: Sun Sep 02, 2007 4:48 pm
Location: Lier (Litt Bergen)
Contact:

Sv: Start problemer

Post by RZR-Jånni »

Kan være den sliter med å få nok bensin da, når du gir gass, siden den kommer når du gir rolig gass. Så sjekk at det kommer bensin ut av akselerasjonsdysen ihvertfall, at ikke den er blitt tett av noe drit, eller om du skiftet membranen til den og gjorde noe feil? Kan også kontrolleres ved å spraye startgass nedi forgasseren idet du gir gass. Evt er det falskluft som gir den for mye luft i forhold til bensin. Da kan du jo tenke litt på den pluggen som hadde løsnet en gang. Men du sa det kom luft rundt alle tennpluggene, derfor tenkte jeg på kjøleluften. Men er ikke pluggen tett vil du jo såklart få kompresjons og forbrenningstrykk ut der, og den kan også suge falsk luft. Men du vil da også høre det, for det er jo ikke akkurat lavt og jevnt trykk som siver ut. Det vil være i kraftige pulser.
Regenstadt Zombie Racewerks
67 Sika
74 1303S Big
77 Doka
84 Transporter
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Start problemer

Post by RZR Andy »

Hvilken motor er dette? Kan det være falsk luft? Er den en 1600 eller 13 dobbelport har den gummimansjetter på innsuget, disse er ofte (usynlig) morkne og den trekker inn mer luft enn den skal ha. Koster ikke mye, men du må jo ha løs en del. Prøv litt med startgass rundt mansjettene og sjekk om turtallet øker.
egil69
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 6
Joined: Fri Oct 05, 2007 1:16 pm

Sv: Start problemer

Post by egil69 »

Er ikkje kraftige pulser, so er nok ikkje det som er problemet. Er 1600 motor 69mod.
Skal prøva med startgass i helgen,

Takk for god hjelp så langt    :D
Post Reply