Laila - 1969 Fastback

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderator: Global moderator

Post Reply
User avatar
Henrik
Styret
Styret
Posts: 1095
Joined: Mon Feb 14, 2011 12:07 am
Location: Bergen, Norway

Sv: Min 1969 Fastback

Post by Henrik »

Ser nå at styringen er bare i press akkurat i den små klumpen som løsnet, lengre ned mot forbrenningskammeret sitter den løst. Det vil si at enten må klumpen sveises på igjen, eller toppen på byttes. Hva sier du, er det noe poeng å begynne med schveis? Noen som driver med sånt i nærheten?
-69 Fastback
-60 T1
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Min 1969 Fastback

Post by Tistlo »

Må slipa ei god fuga for å få sveist på igjen klompen for ventilfjørene står jo rett rundt den?!
Sveins autohaus(her inne) driv med alusveising, mulig han kan fixa for deg. men du skulle jo hatt den toppen klar i forgårs ca? eg har kanskje ein type 3 topp liggande i verste fall. men då må da leitast
TLF: 97419035
User avatar
Henrik
Styret
Styret
Posts: 1095
Joined: Mon Feb 14, 2011 12:07 am
Location: Bergen, Norway

Sv: Min 1969 Fastback

Post by Henrik »

Setet til fjæren er intakt, men det må nok slipes bort for å få sveist ja. Så må jo sveisen slipes ned etterpå, men for noen med peiling burde det sikkert være overkommelig. Spørs jo hva som blir billigst av ny topp og sveise den gamle...
-69 Fastback
-60 T1
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: Min 1969 Fastback

Post by Dalland »

Hvis styringen hadde vert i press lenge nede så hadde eg bare presset ny styring inn i ringen og klemt det nedi, da hadde alt vert fint i press. ;)
Men hvis ikke har eg ikke mange gode ideer, annet en sveising eller lim. ;D
Svein autohaus er i kina.
User avatar
Henrik
Styret
Styret
Posts: 1095
Joined: Mon Feb 14, 2011 12:07 am
Location: Bergen, Norway

Sv: Min 1969 Fastback

Post by Henrik »

Dure på med epoxy? Litt skeptisk  :P
-69 Fastback
-60 T1
User avatar
Henrik
Styret
Styret
Posts: 1095
Joined: Mon Feb 14, 2011 12:07 am
Location: Bergen, Norway

Sv: Min 1969 Fastback

Post by Henrik »

Nå er i hvert fall alt unntatt topper klart for montering. Byttet stempelringer og monterte sylindersettene, rengjort alt av deler. Så får vi se om det blir en ordning med toppen snart...
-69 Fastback
-60 T1
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: Min 1969 Fastback

Post by Dalland »

Henrik wrote: Nå er i hvert fall alt unntatt topper klart for montering. Byttet stempelringer og monterte sylindersettene, rengjort alt av deler. Så får vi se om det blir en ordning med toppen snart...
Målte du ring gapet?...
User avatar
Henrik
Styret
Styret
Posts: 1095
Joined: Mon Feb 14, 2011 12:07 am
Location: Bergen, Norway

Sv: Min 1969 Fastback

Post by Henrik »

Mhm. Måtte file littegranne.
-69 Fastback
-60 T1
User avatar
Henrik
Styret
Styret
Posts: 1095
Joined: Mon Feb 14, 2011 12:07 am
Location: Bergen, Norway

Sv: Min 1969 Fastback

Post by Henrik »

Har målt litt med de nye styringene, og vurderer å bare presse inn i hullet slik som det er her:

Image

Etter mine mål og beregninger vil dette holde rundt 750kg i lengderetning når det er montert, og det burde vel holde? Ventilfjæren har styring mot sporet i ytterkant.

Jeg spør likevel først om det er noen som har noen relevante argumenter for å ikke velge denne løsningen. Er det noe jeg ikke har tenkt på/tenkt feil på?
Last edited by Henrik on Thu Jun 23, 2011 2:58 pm, edited 1 time in total.
-69 Fastback
-60 T1
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: Min 1969 Fastback

Post by Dalland »

Haha, har du målt flatetrykket P og satt en fornuftig friksjons koeffsient?. ;D
Uansett, prøv å få gamle styringen av den ringen og press den nye gjennomg og med, det holder lenge!
Er tross alt nesten ingen krefter her.
User avatar
Henrik
Styret
Styret
Posts: 1095
Joined: Mon Feb 14, 2011 12:07 am
Location: Bergen, Norway

Sv: Min 1969 Fastback

Post by Henrik »

Har regnet flatetrykk for de målene jeg målte, og for noen mål som er korrigert for målefeil (brukte skyvelær). Satt µ til 0,3 siden jeg ikke kunne finne noe tall for alu-messing.
-69 Fastback
-60 T1
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: Min 1969 Fastback

Post by Dalland »

Henrik wrote: Har regnet flatetrykk for de målene jeg målte, og for noen mål som er korrigert for målefeil (brukte skyvelær). Satt µ til 0,3 siden jeg ikke kunne finne noe tall for alu-messing.
Bare legg den ødelagte delen nedpå først så den ligger i "sporet" sitt så blir det rikelig bra.
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: Min 1969 Fastback

Post by hans »

nerder  ;D

Blir bra det her Henrik :) - Har du hørt med RZR Knut om han har en topp til overs ?  eventuelt til låns ..  KNUUUUUUUT !
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
User avatar
Henrik
Styret
Styret
Posts: 1095
Joined: Mon Feb 14, 2011 12:07 am
Location: Bergen, Norway

Sv: Min 1969 Fastback

Post by Henrik »

Sånn er det å ha en grusom foreleser i maskindeler. Kjedelig som pokker, men man lærer ;D

Sendt en pling til Knut, får se hva det blir til der i gården ;)
-69 Fastback
-60 T1
User avatar
Henrik
Styret
Styret
Posts: 1095
Joined: Mon Feb 14, 2011 12:07 am
Location: Bergen, Norway

Sv: Min 1969 Fastback

Post by Henrik »

Det er fortsatt toppene det står på, men har da gjort det som kan gjøres på andre deler i mellomtiden. Sylindersett er klar til montering, pinnebolter skrudd inn og klar for sylindre, støtstenger og rør er renset, oljekjøler testet og renset, osv...

Trenger dog ny termostat og bensinpumpe (evt nye membramer) før alt skal monteres igjen, noen som har for salg? :) Bensinpumpen er denne typen, men jeg regner med andre typer også kan brukes?
Image[attachment=1]

Satser på ferdigstillelse i løpet av uken (men det er vel farlig å si...)
Attachments
Uten navn.jpg
Uten navn.jpg (22.53 KiB) Viewed 780 times
Last edited by Henrik on Sat Jun 25, 2011 9:10 pm, edited 1 time in total.
-69 Fastback
-60 T1
Post Reply