Page 6 of 18

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Tue Apr 20, 2010 3:57 pm
by kimo
Sandvik996tt wrote: Kult prosjekt !  Har en 356 replika, bygd på en 1964 modell. Kan jeg bruke samme bremser som du har brukt  ?
Takk for det.

Ja , det skal være samme opplegg på 49-65 mod. Men vær klar over at det ikke følger med godkjenningspapirer.
Link: http://store.airkewld.com/e-shop-online ... e-kit.html

Vet at http://www.vwservice.no leverer heftige Kerscher bremser, men tror det stort sett er til 69" og senere (med tuv papirer)

Kim

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Tue Apr 20, 2010 3:58 pm
by kimo
larst wrote: Ja for det puslespillet der blir sikkert lettere med litt innabords.... ;)
Det er jo derfor det heter "styrepils". Da går jo alt på skinner.... :thup

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Fri Apr 23, 2010 8:42 am
by Sandvik996tt
kimo wrote: Nå gleder jeg meg til sesongstart. Ser ut som om Porschene skal ut før helgen, så det er mulig vi er i gang da.

Sitter nå og klør meg i hodet. Åpnet kassen til airride kontroll kitet.
Det ser ut som et pusle spill....

[attachment=1]

Har så smått begynt å koble det opp på stuebordet for testing.
Det kommer til å bli rimelig fett !  :thup :thup

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Sat Apr 24, 2010 11:57 pm
by kimo
Takk, det håper jeg og.

Var en dagstur på Tysnes igjen, begynte å demontere frontplaten.
[attachment=1]
Var mye rust i reservehjuls brønnen, her må nok jeg skifte den + litt av tuppene på fronten.
I tillegg har frontplaten fått seg noen kraftige smeller. Kan muligens reddes, men er redd det er for mye rust i de aktuelle områdene.
[attachment=2]

Fjernet også bakplaten - her var deler av spissene bak ødelagte. Disse må byttes. Bakplaten var også rimelig rusten og mørbanket.
Må sjekke tilstanden før jeg bestemmer meg her.
[attachment=3]
[attachment=4]

Var forresten festet med over 50 punkter....
[attachment=5]

Måtte bare prøve hvordan mitt "nye" split lokk tok seg ut.
[attachment=6]

Innerskjermene bak så bra ut. Blir noen utfordringer der hvor det er markert.
[attachment=7]

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Sun Apr 25, 2010 1:14 am
by erika
Forsøk å fikse dem. Rettes, slipes/blåses - og evt sveis + grunning så blir de som nye - både fremme og bak. Fjerne klemlisten til gummien. En del arbeid, men du sparer penger på nye deler som ikke passer likevel :-)
Tenk så fornøyd du blir når de er retet og grunnet!
(send meg forresten kto nr ditt på PM)

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Sun Apr 25, 2010 12:24 pm
by kimo
Skal nok prøve å fixe, men det blir ganske tynt gods der rusten har tatt tak. PM med kontonr er sendt.

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Mon Apr 26, 2010 10:02 pm
by Sandvik996tt
Har du planer for motoren ?

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Tue Apr 27, 2010 7:22 pm
by kimo
Ja motor har jeg planer for. Vet ikke helt hva jeg ender opp med, men kommer til å starte fra scratch med en helt ny motorblokk.
Er i tenkeboksen på hvor stort dette skal bli, men har sett på diverse tråder.
Tror jeg kommer til å bygge noe som gir ca. 110-120 hk. Blir jo en cruiser dette, ikke noe for SCC.
Driver å leser endel forskjellige motortråder på diverse forum for å skaffe meg
litt oversikt. Begynner å bestille inn deler når feriepengene kommer. Blir ett høst/vinter prosjekt i år.
Hvis noen vet om gode tråder på dette, så gi meg gjerne ett tips. Endres Engine tråd på VW norge har jeg selvfølgelig lest flere ganger.
Meget inspirerende og lærerik.

Kim

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Wed Apr 28, 2010 9:46 am
by RZR Andy
Her http://www.thesamba.com/vw/archives/inf ... _sheet.php finner du et greit Excel-skjema for motorbygging, så du får litt systematikk i sakene

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Wed Apr 28, 2010 4:40 pm
by kimo
Takker for den.

Her sto jo det i tillegg mange viktige grense verdier, så slipper man å slå dem opp hele tiden.

Kim

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Thu Apr 29, 2010 10:19 pm
by Sandvik996tt
kimo wrote: Takker for den.

Her sto jo det i tillegg mange viktige grense verdier, så slipper man å slå dem opp hele tiden.

Kim
Eller du kan gå for en slik: http://bergmannvw.net/a-1-exhaust-heater-engine.html

[img width=800 height=485]http://bergmannvw.net/Images/100_0294-b ... -LARGE.jpg[/img]

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Fri Apr 30, 2010 5:52 pm
by kimo
Det kan fort bli fristende med ferdigmontert motor, i hvertfall når de ser slik ut.......
Men jeg har lyst til å mestre oppgaven selv. Har ingen erfaring med motor, så det blir
spennende å sette igang når den tid kommer.

Kim

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Sat May 01, 2010 1:23 am
by Tistlo
Mange som har brent seg på å handla ferdi motor! Du veit aldri kva som er inni, og spesielt ikkje kor godt arbeidet er utført! Ved å bygga sjølv får du erfaring og peiling, samt siste fing med i kontrollmåling av alt, så du har jo då foll kontroll over kva du bygger, enn ved å kjøpa ein motor som for alt du veit kan vera satt saman av ein blind einarma meksikanar...

Ellers so e da tommel opp for fiksing av orginal front og bakplata!  :thup

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Sun May 02, 2010 11:51 am
by kimo
Høres ut som en plan Tistlo. Får håpe jeg gjør en bedre jobb enn en blind einarma meksikanar  :laugh:

Her er litt bilder fra uken som var.

Før og etter bilde av frontplaten. Det er håp.....
[attachment=1][attachment=2]

Begynner å få igjen sin opprinnelige form. Det er "knekken/spissen" helt nederst på platen som er vanskelig å få til.
Har kun bilder å se etter.  Har kun biltema sitt hammersett m/noen mothold å bruke, skulle gjerne hatt en skikkelig ambolt også.
Litt bearbeiding til så nærmer jeg meg.
Mange bulker og "søkk" i platen som ikke kommer fram på bildet.

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Sun May 02, 2010 12:06 pm
by kimo
Ellers var det en lite produktiv dagstur på Tysnes i går. Brukte flere timer på å få en ny innkjøpt sandblåser fra Noe&Co til å virke bra.
Blir nok litt for lite trykk på systemet vårt. Kompressoren leverer 7 bar med 390 liter i minuttet, men det ble akkurat litt for lite.

Fjernet pakningslist foran. Som alle andre har funnet ut, var det rust der og.
[attachment=1]

Fikk også fjernet tectyl og drit i venstre innerskjerm bak.Her dukket det opp litt mer rust.
[attachment=2]
Noen som vet om selve karosserifestet til høyre på bildet finnes som sveisedel?.
Finner kun større innerskjerm vbiter med denne på, og kvaliteten ser helt forferdelig ut.
Alternativt kan jeg lage selv, men da må jeg ha 2,5-3mm stål. Noen som vet hvor dette kan skaffes?.

Ellers er spissene bak som tidligere nevnt delvis gjennomrustet.
[attachment=3]
Har bestilt nye fra Hookeys. I tilleg kommer det kanalbunner - bakre del fra Wolfspart og frontspisser fra Cip1 (dårlig kvalitet).