Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Moderator: Global moderator
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Da har jeg plukket AR-motoren ut av bilen igjen. Nå skal oljekjøler og slanger tilpasses før den går inn igjen. Jeg har ikke fått sett på "rallybugs-motoren" ennå, så det blir sikkert til at jeg kjører AR-motoren denne sesoongen.
Spindel er ferdig flippet av Jee, og ligger og venter på meg på posten.
Jeg fikk forresten en hyggelig forsendelse her om dagen, se bilder:
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
Bremsedeler som ble ødelagt i "smellen", samt nytt Python eksosanlegg (42mm), med nye varmepotter, alt fra CSP. Var faktisk litt skuffet over varmepottene, de er dyre, men inneholdt ikke noe "varmefordelings-innmat" annet enn røret... Jaja, det er nok sant som Tommy sier; "du kan'ke vinne hver gang"... Uansett så blir det kanskje nok varme til vår- og høst-kjøring.
Spindel er ferdig flippet av Jee, og ligger og venter på meg på posten.
Jeg fikk forresten en hyggelig forsendelse her om dagen, se bilder:
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
Bremsedeler som ble ødelagt i "smellen", samt nytt Python eksosanlegg (42mm), med nye varmepotter, alt fra CSP. Var faktisk litt skuffet over varmepottene, de er dyre, men inneholdt ikke noe "varmefordelings-innmat" annet enn røret... Jaja, det er nok sant som Tommy sier; "du kan'ke vinne hver gang"... Uansett så blir det kanskje nok varme til vår- og høst-kjøring.
- Attachments
-
- bilde 1.JPG (32.58 KiB) Viewed 4401 times
-
- bilde 2.JPG (52.88 KiB) Viewed 4403 times
-
- bilde 3.JPG (50.57 KiB) Viewed 4396 times
Last edited by Solan on Sun Feb 02, 2014 1:42 pm, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Et par økter på bussen de siste dagene også.
Spindel er montert, ser bra ut. Jee leverer, og delene er både reingjort, pusset og malt når de kommer i retur. Han anbefales på det varmeste.
Jeg har også montert ny bremserotor (skive og nav med indre og ytre lagre), pluss nye bremseklosser osv. på venstre side, husket å pakke lagrene godt med hjullagerfett. Og selfølgelig montert med nye spesialmuttere på spindelen, med unbrakolåseskrue inni mutteren. Disse er standard på bay, og en suveren løsning i forhold til den rett og slett farlige løsningen med kontramuttere og mellomliggende "låseskive" (se tidligere i tråden)
Da jeg skulle bytte sentermutter på høyre side, tok jeg på innskytelse ut det ytre lageret på denne siden også. Jeg reingjorde det, og tok en titt på det. Dette var bortimot totalt ødelagt! Store sår i overflaten på mange av "rullene" i rullelageret, og noen var ganske deformert
Fettet i navet var også veldig svart, og Henrik fant ut at det var fullt av små metallpartikler. Her er det vanskelig å si hva som har skjedd, men Henrik holdt en knapp på feil herding av lagerrullene, og at de ved varmgang el. har begynt å gå i oppløsning! Jammen bra at jeg sjekket denne siden også!
Jeg sendte en epost til CSP, og fikk en ganske høy pris på disse lagrene, spesielt siden frakten var like dyr som lagrene selv... Men i tillegg sto det fra Thomas Kelm at han anbefalte å gå til en lokal leverandør av industri-kulelager isteden, og så skrev han betegnelsen på de to lagrene jeg trengte, og simmerringen. Bra service, synes jeg. Jeg ringte E. Lund makin på Midttun, og de hadde alt på lager (...). Og prisen ble ned mot det halve av hva det hadde kommet på å få dette fra CSP. I tillegg var det SKF lager, og etter utseendet på ytre høyre lager fra CSP å dømme, så var dette definitivt ikke fra Svenska Kugllager Fabriken...
Her er et par bilder:
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]
Håkon drev med fakir-triks, ikke rart det lukta svidd clutch...:
[attachment=5]
[attachment=6]
Spindel er montert, ser bra ut. Jee leverer, og delene er både reingjort, pusset og malt når de kommer i retur. Han anbefales på det varmeste.
Jeg har også montert ny bremserotor (skive og nav med indre og ytre lagre), pluss nye bremseklosser osv. på venstre side, husket å pakke lagrene godt med hjullagerfett. Og selfølgelig montert med nye spesialmuttere på spindelen, med unbrakolåseskrue inni mutteren. Disse er standard på bay, og en suveren løsning i forhold til den rett og slett farlige løsningen med kontramuttere og mellomliggende "låseskive" (se tidligere i tråden)
Da jeg skulle bytte sentermutter på høyre side, tok jeg på innskytelse ut det ytre lageret på denne siden også. Jeg reingjorde det, og tok en titt på det. Dette var bortimot totalt ødelagt! Store sår i overflaten på mange av "rullene" i rullelageret, og noen var ganske deformert

Jeg sendte en epost til CSP, og fikk en ganske høy pris på disse lagrene, spesielt siden frakten var like dyr som lagrene selv... Men i tillegg sto det fra Thomas Kelm at han anbefalte å gå til en lokal leverandør av industri-kulelager isteden, og så skrev han betegnelsen på de to lagrene jeg trengte, og simmerringen. Bra service, synes jeg. Jeg ringte E. Lund makin på Midttun, og de hadde alt på lager (...). Og prisen ble ned mot det halve av hva det hadde kommet på å få dette fra CSP. I tillegg var det SKF lager, og etter utseendet på ytre høyre lager fra CSP å dømme, så var dette definitivt ikke fra Svenska Kugllager Fabriken...
Her er et par bilder:
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]
Håkon drev med fakir-triks, ikke rart det lukta svidd clutch...:
[attachment=5]
[attachment=6]
- Attachments
-
- bilde 1.JPG (28.43 KiB) Viewed 4372 times
-
- bilde 4.JPG (38.86 KiB) Viewed 4354 times
-
- bilde 5.JPG (44.94 KiB) Viewed 4364 times
-
- bilde 5_1.JPG (34.09 KiB) Viewed 4344 times
-
- bilde 2.JPG (46.15 KiB) Viewed 4345 times
-
- bilde 3.JPG (45.23 KiB) Viewed 4355 times
Last edited by Solan on Fri Feb 07, 2014 1:42 am, edited 1 time in total.
Bay er konge 
Kristian

Kristian
Jaggu bra at du er nøye ved montering, og sjekker andre siden også!!
Ser ut som at dette er viktig, håper det medfører at du ikke opplever det samme en gang til..
Ser ut som at dette er viktig, håper det medfører at du ikke opplever det samme en gang til..

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
1972 1302S "Smurfen"
Jeg har kjørt litt over 20.000 km med bussen siden den kom på veien. Og på den tiden har jeg klart å få to motorhavari. Dette er jeg naturlig nok litt lei av. Jeg har kommet til at for dårlig kjøling kan være en av årsakene til at motorene ha rast. Så før den ruller noe mer på veien, så må det kjøling av motorolja til. Jeg har derfor fundert litt på oljekjølersystemet til bussen i det siste.
Plassering:
Jeg prøvde å plassere oljekjøleren et vettugt sted i forgårs, og fant ut at den må plasseres under bilen, og såpass langt fram som 70-80 cm foran bakhjulet, under en av "utriggerne" under gulvet.
Slanger:
Pga plasseringen, så må det litt slanger til. Jeg hadde et uhell med de oljeslangene som er omspunne av rustfritt stål i fjor, en av dem sprakk (?) og begynte å spytte ut olje i store mengder i fjor høst. Ikke særlig digg. Så jeg lurer på en annen type, kanskje høykvalitets oljeslager fra TESS? Slangekoblinger blir jo da måten å feste disse på. Noen synspunkter?
Komponenter:
Jeg har kjøpt inn: Oljekjøler (DERALE med ca 16 rader og (forhåpentligvis) god nok kapasitet, med vifte), tilhørende termostatføler for oljekjølervifta. Termostatføleren monteres i en kobling i systemet, og skal starte vifta i oljekjøleren når temperauren går over 180° F, dvs over 82° C. Jeg har også en "Bypass"-ventil (ser ut som en H), og denne skal sende olja utenom oljekjøleren når temperaturen på olja er lav (Jeg kjenner ikke til antall ° C som denne slår ut/inn på). I tillegg har jeg en del AN-koblinger liggende. Oljefilteret mitt med holder skal selvsagt også inn i dette systemet.
Systemet:
Nedenfor har jeg laget en skisse over systemet jeg tenker meg. Jeg vil kjøpe inn og montere noen kuleventiler før første komponent etter blokka, og etter siste komponent på returen til blokka. Så blir det enklere å ta motoren ut og inn.
[attachment=1]
Noen som har synspunkter på systemet..?
Plassering:
Jeg prøvde å plassere oljekjøleren et vettugt sted i forgårs, og fant ut at den må plasseres under bilen, og såpass langt fram som 70-80 cm foran bakhjulet, under en av "utriggerne" under gulvet.
Slanger:
Pga plasseringen, så må det litt slanger til. Jeg hadde et uhell med de oljeslangene som er omspunne av rustfritt stål i fjor, en av dem sprakk (?) og begynte å spytte ut olje i store mengder i fjor høst. Ikke særlig digg. Så jeg lurer på en annen type, kanskje høykvalitets oljeslager fra TESS? Slangekoblinger blir jo da måten å feste disse på. Noen synspunkter?
Komponenter:
Jeg har kjøpt inn: Oljekjøler (DERALE med ca 16 rader og (forhåpentligvis) god nok kapasitet, med vifte), tilhørende termostatføler for oljekjølervifta. Termostatføleren monteres i en kobling i systemet, og skal starte vifta i oljekjøleren når temperauren går over 180° F, dvs over 82° C. Jeg har også en "Bypass"-ventil (ser ut som en H), og denne skal sende olja utenom oljekjøleren når temperaturen på olja er lav (Jeg kjenner ikke til antall ° C som denne slår ut/inn på). I tillegg har jeg en del AN-koblinger liggende. Oljefilteret mitt med holder skal selvsagt også inn i dette systemet.
Systemet:
Nedenfor har jeg laget en skisse over systemet jeg tenker meg. Jeg vil kjøpe inn og montere noen kuleventiler før første komponent etter blokka, og etter siste komponent på returen til blokka. Så blir det enklere å ta motoren ut og inn.
[attachment=1]
Noen som har synspunkter på systemet..?
- Attachments
-
- Skisse-oljekj (45.23 KiB) Viewed 4310 times
Vi bruker slanger fra TESS her offshore. Når de blir brukt i spesielt utsatte områder, feks fare for at folk bruker de som stige (ja, det skjer), bruker vi oftest de med rustfri fletting. Du får disse på TESS med akkurat den koblingen du vil ha, og du får de som tåler 690 bar og mange hundre grader.
Eventuelt kan du jo vurdere å legge rør under bilen fra kjøleren til kuleventilene og bruke kortere lengder med slanger derfra over til motoren..
Eventuelt kan du jo vurdere å legge rør under bilen fra kjøleren til kuleventilene og bruke kortere lengder med slanger derfra over til motoren..
57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
65 - 343 Karmann Ghia
Du skriver at du mistenker varme som grunn til motorhavari. Jeg holder jo på med motor fortiden jeg også som skal inn i bussen, og vurderer oljekjøler jeg også. Men hva har temperaturen ligget på med de motorene du har hatt så langt? Har det vert stor forskjell på varme sommerdager kontra høstdager med 10 grader? Jeg har T4 kjøler montert på motor som skal inn i bil nå, så håper det kan utgjøre noen grader kaldere. Men greit å ha noe å sammenligne med etterhvert..
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." 

@Thomas: Ja, Tess har nok veldig gode slanger, og jeg er sikker på at jeg får tak i det jeg trenger der. Bare synd at de ikke har så gode (for meg) priser... Får se hva jeg lander på, men vil gjerne ha god nok kvalitet til "skapelig" pris...
@Eivind: Jeg har dessverre ikke hatt fungerende oljetemp-måler i bussen ennå (har ikke funnet ut hvorfor den ikke har fungert), så jeg kjenner ikke til noe gradetall på motoren. Men jeg husker Thomas og jeg kjørte opp Måbødalen en sommerdag da (jeg mener å huske at) det var mer enn 25 grader, Da var motoren VELDIG varm, selv om vi kjørte med motorluka helt åpen (på skrå bak/oppover). Da følte jeg at det var på grensa av hva motoren tålte mht varme.
@Eivind: Jeg har dessverre ikke hatt fungerende oljetemp-måler i bussen ennå (har ikke funnet ut hvorfor den ikke har fungert), så jeg kjenner ikke til noe gradetall på motoren. Men jeg husker Thomas og jeg kjørte opp Måbødalen en sommerdag da (jeg mener å huske at) det var mer enn 25 grader, Da var motoren VELDIG varm, selv om vi kjørte med motorluka helt åpen (på skrå bak/oppover). Da følte jeg at det var på grensa av hva motoren tålte mht varme.
har ikkje du hatt problem med alvorlig høge oljetrykk og andre ting??
trenger ikkje temperaturmålar egentlig. den enklaste måten er å kjenna på viftehuset. da skal vera lunkent/varmt. men ikkje varmare enn at du kan ta på da. dvs brenner du deg er motoren for varm
vil anbefala å lesa den linken her! http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4919.0.html
trenger ikkje temperaturmålar egentlig. den enklaste måten er å kjenna på viftehuset. da skal vera lunkent/varmt. men ikkje varmare enn at du kan ta på da. dvs brenner du deg er motoren for varm
vil anbefala å lesa den linken her! http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4919.0.html
TLF: 97419035
Da har jeg blitt kontakta av Sveins AutoHaus, og da blir det nok årnings på oljeslanger og kuplinger 
Jeg får lese i den tråden på VWNorge, Tistlo. Kanskje den CSP-dingsen på slutten der ordner biffen med riktig flow og oljetrykk i motoren..?

Jeg får lese i den tråden på VWNorge, Tistlo. Kanskje den CSP-dingsen på slutten der ordner biffen med riktig flow og oljetrykk i motoren..?
eg tenkte mest på linken vidare til the samba. les gjennom DEN tråden;)
no veit eg ikkje kva oljepompa du har på motorane dine, men testane i sambatråden visar jo ganske tydlig at med 30mm pompa so blir trykket so høgt at olja kjem ikkje inn i kjøleloopen som den skal..
no veit eg ikkje kva oljepompa du har på motorane dine, men testane i sambatråden visar jo ganske tydlig at med 30mm pompa so blir trykket so høgt at olja kjem ikkje inn i kjøleloopen som den skal..
TLF: 97419035
Dette er nok med standard oljesystem, og ikke med full-flow. Så vidt jeg forstår, så kommer både olje og oljetrykk "dit det skal" da, ikke sant, Dalland/Henrik..?Tistlo wrote: eg tenkte mest på linken vidare til the samba. les gjennom DEN tråden;)
Har du maskinert retur for olja i blokka, eller bruker du slik adapter der den originale kjøleren skal vere?

Med for stor pumpe er det fare for å piske oljen, slik at den mister en del egenskaper og blir komprimerbar. Så man bør holde seg til "stor nok", ikke størst muligSolan wrote:Dette er nok med standard oljesystem, og ikke med full-flow. Så vidt jeg forstår, så kommer både olje og oljetrykk "dit det skal" da, ikke sant, Dalland/Henrik..?Tistlo wrote: eg tenkte mest på linken vidare til the samba. les gjennom DEN tråden;)

Ordentlig maskinert returNordtveit wrote: Har du maskinert retur for olja i blokka, eller bruker du slik adapter der den originale kjøleren skal vere?
-69 Fastback
-60 T1
-60 T1
Ordentlig maskinert returNordtveit wrote: Har du maskinert retur for olja i blokka, eller bruker du slik adapter der den originale kjøleren skal vere?
[/quote]

Last edited by Nordtveit on Tue Feb 11, 2014 3:56 am, edited 1 time in total.