Page 47 of 56

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Fri Sep 06, 2013 9:50 pm
by erika
Synes å huske at du for en tid tilbake solgte en millionvilla...

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Fri Sep 06, 2013 11:41 pm
by Solan
Ja, banken hadde et fint hus der... En får jo heller ingenting for en million nutildags. Avsporing igjen her!  :police:

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Mon Dec 02, 2013 5:18 pm
by Solan
Som mange kanskje har fått med seg, så hadde jeg et uhell med bussen torsdag den 28.11. I ca 80 km/t så er det noe som gjør at venstre forhjul på bussen plutselig låser seg, og spindelen brekkes/strekkes så den svikter, og hjulet faller nesten av, men blir stående i meget skrå vinkel klemt fast av caliperen. Så med det ene forhjulet 45 grader skrått og blokkert, så sklir bussen på asfalten nesten helt uten styring over i motgående kjørefelt... Til alt hell kommer det ingen kjøretøy imot akkurat da, og det hele går på et gåtefullt vis meget bra, uten hverken skade på fører, andre personer eller eget/andres kjøretøy (utover ødelagt spindel og bremseskive/klosser på bussen min). Kort oppsummert: Englevakt!

Her er et par bilder fra "åstedet":

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

Litt forskning av Henrik og undertegnede på ødelagte deler i ettertid, og litt kvalifisert grubling og beregninger av oss to ingeniører, har resultert i følgende resultat:

1*. Låseklipset som står mellom de to mutterne som fester skive/trommel til spindelen viste seg å være ødelagt (dvs at klipset har mistet det sporet som holder den fast i forhold til spindelen)
2. Dette har gjort at mutterne sammen fungerte som èn mutter, og ikke var låst til spindelen, slik de skal være.
3. Trolig har lageret enten fått for stor påkjenning, gått tørt, eller det har kommet et fremmedlegeme inn i lageret, som har gjort at dette har gått varmt og etter hvert sviktet eller låst seg
4. Med ytre hjullager låst, så vil sentermutter skru seg til momentant, noe som strekker spindelen til "flytegrensen" for stålet, og den har røket/brukket.

*) En grunn til at låseklipset er ødelagt, kan være at det er brukt "om igjen", og derfor har mistet mye av sin styrke

Her er bilde av låseklipset:

[attachment=4]

Jeg vil nå, så sant det er mulig, gå over til en annen type sentermutter:

[attachment=5]

NB! VIKTIG LÆRDOM! Se etter, på din bil, at låseklips, splinter, mutter osv. alle fungerer etter hensikten, og at alt er intakt! Den opplevelsen jeg har hatt unner jeg ingen, og det er bare flaks at dette gikk bra!

(Henrik kan sikkert komme med ytterligere kommentarer på årsak osv. her, hvis han har lyst. Evt korrigeringer...)

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Mon Dec 02, 2013 6:01 pm
by VW 181
Oisann!!  :o

Det der må ha vært en særdeles skremmende opplevelse!!!
Oppi alt, så er det viktigste her at det gikk bra med deg, Svein..  :)

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Tue Dec 03, 2013 12:14 am
by djupevik
Dette var skumle saker ja. Fint når man klarer å finne årsak til problemet og ta lærdom av det.
Jeg vet av egen erfaring at det er fort gjort å gjenbruke slike "enkle" deler når man holder på med andre saker og ting..

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Tue Dec 03, 2013 12:43 am
by Sveins Autohaus
Skummelt!
Skjedde dette på originale spindler?

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Tue Dec 03, 2013 2:16 am
by Solan
Jepp, originale spindler. Men det er store krefter ute og går, så jeg "klandrer" ikke spindlene, men han som monterte hjullagre og låseskiver (meg)!  :-[

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Wed Dec 04, 2013 1:20 pm
by EsJo
Tror jeg skal sjekke dette på min ja :)

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Thu Dec 05, 2013 9:56 pm
by orangenotch
Et par spørsmål: når en flipper spindlene, hvordan blir det da med retningen på gjengene på spindlene? Er det rechts og links på  spindelmuttrene på buss også?

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Thu Dec 05, 2013 10:57 pm
by Henrik
orangenotch wrote: Et par spørsmål: når en flipper spindlene, hvordan blir det da med retningen på gjengene på spindlene? Er det rechts og links på  spindelmuttrene på buss også?
Retningen er som andre modeller, links og rechts på hver sin side. Det endres ikke under flippingzen

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Fri Dec 20, 2013 7:25 pm
by Solan
Her er et bilde som viser flipping av spindler (før og etter) på en splittbuss:

[attachment=1]

Ellers har jeg fått heng på en spindel fra Nottingham i England. Denne karen hadde hatt tilnærmet samme opplevelse som meg (riktignok bare i 15 mph ~ 25 km/t), men heldigvis med sin høyre spindel. Så han fikk tak i et nytt sett, og har en venstre å selge meg. Flaks.

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Fri Jan 17, 2014 12:31 pm
by Solan
Fikk detaljert noen RoStyle-felger i går med sort lakk gjort for hånd. Disse skal på bussen denne sesongen, tenkte jeg.

Dette er to originale på 4,5Jx15, og to som har fått nye bredere baner fra Big-felger, og er 5,5Jx15. De skal være tilpasset rett innpress til bussen både foran og bak (håper jeg har målt riktig...).

Jeg er ganske fornøyd med resultatet :) Så selv om jeg er gammal, så skjelver jeg ikke på henda ennå ;)

[attachment=1]

[attachment=2]

Og ny spindel fra Nottingham er på døra i dag, og blir sendt videre til Erik Dahlberg (Jee) for flipping asap  8)

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Fri Jan 17, 2014 11:45 pm
by norshuttle
Nice!  :thup

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Sat Jan 18, 2014 12:27 pm
by RZR Andy
Imponerende flott, Svein! Du skal få detaljere de polerte Fuchsene mine på frihånd siden du nå har bevist at du er helt fri for Parkinson!  :P
BTW: I siste Camperandbus er det en artikkel om en "Slambulance" som ble importert fra US til UK med flippede spindler. Her skjedde det samme som med din bil - på motorvei… Tror det er en fordel at alle som tenker i retning flipspindler må legge inn et eget regime for å sjeke/bytte lagre sånn at dette unngås.

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Mon Jan 20, 2014 12:41 am
by Solan
@Andrè: Dette med brukket spindel er det nok flere enn meg som har opplevd, ja... Men det har nok ingenting med at spindelen er flippet å gjøre. Jeg kjøpte spindel fra en som heter Jamie i Nottingham, og han hadde opplevd det samme som meg med originale spindler. Og innfestingen av skive/trommel til spindelen er problemet, ved å bruke den gamle løsningen med to smale muttere med mellomloggende "låse"skive er det stor sjanse for at man trekker på muteren(e) slk at låseskiven blir ødelagt, og da kan det katastrofale skje.

Og derfor absolutt på sin plass å advare mot!

Nå har jeg funnet ut at VWHeritage leverer låsemutrene til bay, som splittbusseiere bør gå over til:

http://www.vwheritage.com/vw_spares_Fro ... 078454.htm