Page 43 of 56

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Sun Mar 03, 2013 1:54 pm
by djupevik
Kanon/Amazing! Blir bra det der  :D

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Sun Mar 03, 2013 8:10 pm
by RZR Sune
Steike! Du e klar for tur Svein! :thup

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Mon Mar 25, 2013 1:42 pm
by Solan
Det er vel på tide med en oppdatering igjen her...

Dalland har nå bedrevet heftig porting av toppene på motoren i bussen, han påstår at det nå fort har blitt 30 DHK ekstra (DHK=DallandHesteKrefter). Motoren er nå skrudd sammen igjen, og montert i bussen. Vi hadde oppstart på lørdag, og det virket veldig ok. God gassrespons og bra oljetrykk (trykkgiver er byttet til 0-5 bar, så den samsvarer med instrumentet...). Men det er problemer med ladinga, og etter måling av ladespenning, har vi funnet ut (tror vi) at det er dioder/regulator som er dårlig/gåen. Ny er på vei i posten fra Unneberg Bil "as we speak".

På interiørfronten har det også skjedd litt. Jeg har lagt på akustisk lyddemping på gulvet i hele passasjerrommet og over motorkassa. Jeg har hatt ute rock'n-roll setet/senga, og montert inn 6"x9" høyttalerkassene i fronten på senga, og jeg har lagt gulv. Planen var jo å få et linoleumsgulv i bussen som så ut som det Magnus har lagt ut bilder av tidligere i tråden. Men jeg gikk (nok en gang) for en budgetløsning, både når det gjaldt pris og arbeidsinnsats. Det ble en pakke med IKEA Tundra klikk-laminat til 188 kroner, og jobben var gjort på 10 minutter... Det får holde for denne sesongen, så får jeg gjøre noen erfaringer, og lage en bedre løsning på sikt, hvis/når det viser seg å ikke fungere.

Igår byttet jeg støtdempere bak til noen SPAX gassdempere. Jeg har bestilt de på mål, etter instruksjoner på hjemmesiden til produsenten. Men da jeg monterte de, så er de ca 5 cm kortere enn de som stod på fra før. Dette medfører at jeg sannsynligvis må montere av støtdemper før jeg klarer å ta av bakhjulet (det var trangt nok fra før), noe som igjen fører til at det skal på plass en boks med punkteringsspray i bussen...

Forsterket stabstag foran skal monteres om kort tid, og da er bussesongen igang :)

Noen bilder:

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=7]

[attachment=3]

[attachment=4]

[attachment=5]

[attachment=6]

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Mon Mar 25, 2013 3:37 pm
by VW 181
Dette ble stilig, Svein!  :)
Ser ut til at du begynner å bli klar til sesongen...  :thup

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Mon Mar 25, 2013 5:18 pm
by EsJo
Ser jo meget bra ut det der :) Gulvet var et røverkjøp :thup

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Mon Mar 25, 2013 5:54 pm
by T-1
:thup

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Thu Mar 28, 2013 11:09 pm
by 1303s73
Bra jobbing!

Hilsen Geir

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Sun Mar 31, 2013 10:03 pm
by Superbeetle
Er det noe vitenskap bak portingen eller er det bare gravd utav? Ser jo veldig åpent ut, men åpent er vel ikke alltid det beste når det kommer til swirl/flow i innsuget? Jeg er litt nysgjerrig på å begynne på et motorprosjekt selv, men har vel ikke allverdens erfaring med disse motorene :)

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Sun Mar 31, 2013 11:19 pm
by Dalland
Superbeetle wrote: Er det noe vitenskap bak portingen eller er det bare gravd utav? Ser jo veldig åpent ut, men åpent er vel ikke alltid det beste når det kommer til swirl/flow i innsuget? Jeg er litt nysgjerrig på å begynne på et motorprosjekt selv, men har vel ikke allverdens erfaring med disse motorene :)
Dessverre så er bildet svein la ut av toppene veldig dårlig og missvisenede til selve porte jobben.
Joda ligger endel tanker bak porting og valg diameter nedover kanalene.
På disse toppene er innsugsportene på ca 85% av ventil størrelsen, og toppene er portet veldig pent rundt ventilstyringene, samt er innsugene matchportet noe som krever fresing halvveis opp på innsuget. Eksosportene er selvfølgelig også portet etter beste evne med et utsende som minner litt om porsche 356 toppene. Titan ventilene er slipt, med børstet ventilstamme/bakside og noen små triks som ellers ikke nevnes. ;) Alle ventilsetene er slipt i 75, 60, 45, 30 grader.

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Thu Apr 25, 2013 9:44 am
by Solan
Etter å ha bytta regulator i dynamoen, så ble ladinga fremdeles ikke bedre. Mye styr att og fram med dette, og testing av diverse med dynamoen. Har ikke fått den til å lade skikkelig, og bestemte derfor å gå for en ny dynamo.

Da har "ny" vekselstrømsdynamo blitt handlet inn, dvs en fabrikkoverhalt Bosch med 3 års garanti, fra Mekonomen v/Dalland.  :thup

Denne ble faktisk en god del billigere enn en "jalla-repro" fra Unneberg (den forrige) som ga seg etter 16.000 km... :(  Denne er installert, og lader som bare juling :) Litt småpjukkel som må gjøres på Breistein idag, dvs sette på en skive innenfor reimhjulet på dynamoen, samt å få tak i ABA-klemmer fra Tess og få festa stabstaget foran, så er Bløygen 'good to go' for 2013-sesongen  8)

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Thu Apr 25, 2013 10:48 am
by RZR Andy
:thup

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Thu Apr 25, 2013 12:12 pm
by djupevik
Hærlig! Gleder meg til ny cruisingrunde i sentrum en lørdagskveld i sommer :thup

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Thu Apr 25, 2013 8:31 pm
by EsJo
Blir så bra atte!!  :thup

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Sat Apr 27, 2013 9:09 pm
by Solan
Da er råskinnet på veien igjen :)
Den går fært, vi skremte opp noen Audier og "Beamere" på sjølinjen tidligere idag :) Føltes suverent å kjøre buss igjen i finværet, lenge siden sist nå!

Takk til Dalland for hjelp med tune-up!

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Sat Apr 27, 2013 11:34 pm
by erika
Har den mer Dallan-hestekrefter?