Page 5 of 12
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Tue Feb 19, 2013 1:19 pm
by Tistlo
åja DEI ja. kjent problem at dei forsvinner. ligg nokon trådar om da påvwnorge. veit ikkje om nokon har funnet ut av årsaken. men sovidt eg veit er da ikkje noko i vegen for å berre lima inn nokon plastpluggar eller andre ting for å tetta da igjen
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Tue Feb 19, 2013 7:33 pm
by djupevik
Hehe, ja men då nappar eg frå gamlekasso! I dag vart det ikkje gjort noko. Blei ein tur til tistlotown istaden for å stå på ski

Satser på ny økt i morra

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Wed Feb 20, 2013 10:39 pm
by djupevik
Da var kassa på plass. Har ikkje fått montert den heilt. Manglar boltar til å feste svingakslane då innfestinga er litt forskjellig på delekassa. Denne har gjengar, medan den som satt i hadde lengre gjennomgåande boltar med mutter på. Nokon som har eit bra råd om kor ein kan kjøpe dette ii åsane/byen? Regner med bilteam har....
Åpna pluggane i botnen av kassene for å sammanligne.
Byttekasse hadde ein del groms, men ikkje noke som såg skummelt ut:
I gamlekassa med ulyd var det eit piggsvin:
Nye girkassefester type viBRASIL fra unneberg:
Kasse på plass.
Ellers fekk eg henta meg ein prosjektmotor til bobla, og så ble det litt åpen onsdag med kaffi og kjeks

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Wed Feb 20, 2013 11:49 pm
by Tistlo
du er vel klar øve at da hadde vert vesentlig enklare å montera drivakselmansjettane mens du hadde girkassa ute på golvet?

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Thu Feb 21, 2013 12:19 am
by Solan
Jeg tenkte akkurat det samme, Tistlo

Men NÅ er du klar over det, Christian

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Thu Feb 21, 2013 7:39 am
by djupevik
Eg tenkte på det samme, men valgte å tru det ikkje vart noke problem

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Thu Feb 21, 2013 12:34 pm
by djupevik
Vurderer litt å dra av akselrøra frå gamlekassa og sette på byttekassa ettersom dei har litt annerledes innfesting mot fjærplata og demper. Har googla litt og det ser ut som det er den typen armer som stod på som var på bilen originalt.
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Thu Feb 28, 2013 8:07 pm
by djupevik
Det ble litt mer hodebry med dette kassebyttet alikevel. Etter å ha trålet diverse jernvarehandler fikk jeg ikke tak i bolter til å feste akselrørene på byttekassen til fjærplaten. Pakninger til girkassen ble bestilt og akselrørene ble byttet om. Før jeg byttet tok jeg en kjapp måling av lengden på akslene og fikk dette til å stemme.
Etter kassen var i bilen var jeg komt så langt at tromlene gjenstod. Men her hadde jeg plutselig ikke nok gjenger igjen til å få på mutteren for å holde trommelen
Først trodde jeg det var lageret som ikke var komt langt nok inn, men fryktet likevel at det skulle være noen ulikheter mellom kassene/akselrørene. Etter litt ekstra måling får jeg konstatert at akselrørene har like dimensjoner, så problemet var ikke der. Men så ser jeg at akselen på ene siden har en "tupp" som gjør den litt lenger, men denne er tynnere og ikke til å feste mutteren til trommelen på. Konklusjonen ble dermet at akslingene er hakket (ca. 1,5cm) kortere enn på kassa som stod i. Dette gir vel egentlig mening om dette er en kasse for tidlig 5-bolt da denne trommelen er litt smalere enn den senere typen 5-bolt og 4 bolt tromler.
Så da blir det å dra ut kassa igjen og bytte over akslingene fra den andre kassen..

Jaja, noen feller skal man vel trakke i når man er
nybegynner.
Hadde håpt på å få kassen på plass denne uken, for de neste tre ukene blir jeg for det meste på reise i jobben. Da gjenstår bare litt justering av ventilløftere mens motoren er ute, montere motor, montere framskjermer og lakke felger. Jeg tror jeg kommer til å hente og sette på gamlehjula til bobla enn så lenge, gidder ikke forhaste meg med lakkeringen, greit å ha litt temperatur også.
Bilder!!
Ett skritt fram og to tilbake.
Girkasser er noe griserier!
Her ser dere den tappen som lurte meg på målingen, gjengene for mutteren som skal på ser dere sitter inne i trommelen.
Tistlo kom på døra med ratlook type 3 felg til meg. Da har jeg til reservehjul også
Om noen trenger batterilokk til 66Ah 6V batteri så hyl ut. Byttes gjerne i passende til mitt vanlige 6V. Bomkjøp

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Thu Feb 28, 2013 8:10 pm
by Henrik
djupevik wrote:
Da gjenstår bare litt justering av ventilløftere mens motoren er ute
Var da voldsomt til arbeid du skal lage deg

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Thu Feb 28, 2013 8:12 pm
by djupevik
Hehe, ja du vet.. Det er så greit å ta det når motoren er ute av bilen
EDIT: Kan være jeg strekker meg til en liten kattevask av motoren i samme slengen når jeg tenker meg om

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Thu Feb 28, 2013 10:58 pm
by Tistlo
lerer mest av eigne feil veitdu;) no er da heldigvis ikkje so mykje styr å flytta øve akslingane.
men eg trur aldri eg har sett akslingar som har mindre gjenger utante dei ordinere gjengene til sentermutterne?? skjønnar ikkje heilt ka dei skal vera gode for
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Fri Mar 01, 2013 7:51 am
by djupevik
Nei eg veit ikkje heller, og så er det berre på eine sida.
Ka heitte den pakningsmassa til å ha på til svingaksellokket du snakka om forresten? Den kan eg jo ha på no.. :-P
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Fri Mar 01, 2013 10:29 am
by Tistlo
permatex, eller loctitite "flensetettning" liten kvit boks med metallkork. tynt lag mellom pakningane og aksling/girkassa
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Sat Mar 02, 2013 4:15 pm
by djupevik
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Sat Mar 02, 2013 8:52 pm
by Tistlo
smudolini
