Jeg prøver å tviholde på 6volt systemet, så jeg kjøper gjerne 6volt delene når du har byttet.
Har også en 12 volt dynamo som jeg evt kan bytte med deg?
Sv: 1961 T1 Ratlook
Posted: Fri Oct 22, 2010 8:59 pm
by Nordtveit
Jan-Henrik wrote:
Hei!
Jeg prøver å tviholde på 6volt systemet, så jeg kjøper gjerne 6volt delene når du har byttet.
Har også en 12 volt dynamo som jeg evt kan bytte med deg?
PM
Sv: 1961 T1 Ratlook
Posted: Sat Oct 23, 2010 7:59 pm
by Nordtveit
Da sviver godbilen igjen..
Viste seg at den grønne ledningen fra coilen, lå klemt mellom noe greier på fordeleren slik at den delvis var avisolert.. derfor gikk den til jord.
Det var grunnen til at det ikke ble strøm ut fra coilen.
Så da var det problemet fikset også
Men den kondensatoren som Tistlo snakker om.. må denne byttes når jeg bygger om til 12 volt? eller tåler den det?
Sv: 1961 T1 Ratlook
Posted: Sun Oct 24, 2010 1:35 am
by Tistlo
Grønn ledning ut frå coilen er ledningen til kondensatoren.
Og eg er ganske sikker på att kondensatoren drit i om det er 6 eller 12 volt det går i
Men om den er haug gammal so bør du skifta den
Sv: 1961 T1 Ratlook
Posted: Sat Dec 04, 2010 11:27 pm
by Nordtveit
Måtte det bli sol og sommer slik at vi kan få komme oss ut på veiene igjen
legger ut noen bilder fra siste turen min.. beklagelig vis sto kameraet på manuell fokus... noe som gjor at bildene ble litt uklare..[attachment=1][attachment=4][attachment=2][attachment=3]
Sv: 1961 T1 Ratlook
Posted: Sun Dec 05, 2010 12:05 am
by Magnus
Nordtveit wrote:
legger ut noen bilder fra siste turen min.. beklagelig vis sto kameraet på manuell fokus... noe som gjor at bildene ble litt uklare..
Var jo helt fine de bildene der!
Sv: 1961 T1 Ratlook
Posted: Mon Mar 21, 2011 12:23 am
by Nordtveit
da er våren rett rundt hjørnet, og det var på tide å få start på bilen igjen.. har nå konventert til12 volt.
slet veldi med å få ut dynamo/vifte. løsning ble å demontere motorlokk med fester,for så å fjerne hele viftehuset.
midlertidig løsning på vindusviskermotoren ble å sette en motstand på plussledingne før motoren.. noen som har meninger om dette? har hørt motstanden kan bli veldi varm. men skal visst fungere å bruke en slik en for å slippe å bytte viskermotor.
Ellers er jeg positivt overasket over hvor lettstartet motoren er, etter å ha stått ustartet i over 5 måneder.
Litt oppdatering fra min sin side..
gleden var kortvarig etter konventering. var ute å kjørte en mil og to, men når jeg skulle starte bil igjen så var jo batteriet flatt.. dårlig med lading altså. Fikk ladet opp bateriet, for så å gjøre litt tester..
batteriet lader med 14,X volt på tomgang med en gang jeg starter bilen. på turtall lader den helt opp mot 17 volt.. noe som er litt vel mye.
Men når bilen har gått litt, så stopper den å lade.. måler kun batterispenning da. 12.x volt. mistenker derfor relèet..
Nytt rele er kjøpt fra Voss , men får ikke testet dette før jeg er i bergen igjen uka før vårmønstringen.
En annen ting jeg la merke til er at når jeg måler direkte på polene på dynamoen, så flakkulerer bare tallene på multimeteret.. er dette normalt, evt hva skyldes dette? børster ser ok ut. har også målt dynamo uten at den har vert koblet til relè, da gir denne 30-40 volt.. noe som jeg leser er normalt på en dynamo som virker.
Det skal også sies at jeg ikke har jordet relèet på noen annen måte en at det er skrudd fast i dynamofot. Tenkte dette var god nok jording. Men kan dette vere problemet? måler jo at relèet er jordet, men kansje ikke godt nok.
Videre blir spørsmålet hvor langt jeg kan kjøre uten lading(med fulladet batteri). i verste fall om jeg ikke får stell på det før mønstringen.
Sv: 1961 T1 Ratlook
Posted: Tue May 03, 2011 11:29 pm
by Tistlo
Har du skrudd releet i dynamofoten? er ikkje da litt trongt då?
er tilstrekkeleg å jorda den i dynamoen ivertfall.
Du kjem nok eit stykke utan lading. ifjord til scc hadde chris eindel problem. men utan å bruka noko lys eller andre forbrukarar so kjem ein jo langt. ivertfall om du har med ein til å skubba igang bilen tilslutt
Sv: 1961 T1 Ratlook
Posted: Tue May 03, 2011 11:38 pm
by Nordtveit
Ordla meg litt feil der ja.. Relèet er skrudd fast i viftehus. men tenkte når dynamo er til jord i foten, så var det godt nok å skru fast relèet der det sto fra før, i viftehus. måler jo jordforbindelse til relè, men denne er kansje ikke god nok...
Sv: 1961 T1 Ratlook
Posted: Wed Nov 16, 2011 7:24 pm
by Nordtveit
Ikke mye oppdatert her nei, men her kommer en liten status..
Bilen kom til Ålesund i juni i år, men har ikke fått så mange km på veiene i sommer pga "nybilen" ovalen.. En annen ting var at jeg var litt treig med EU som gikk ut i juni.. Men i August ble den godkjent med bare stramming av brekk som feil Før kontroll tok jeg den opp bak, og maks forran, og det var godt nok for kontrollør
Ellers så går fortsatt 1500 fint som bare det, så reservemotoren i kjelleren står fortsatt bare å støver ned.. muig det blir motorskifte i neste år for å utbedre endeslakk på 1500`en..
Ellers så har den nå blitt satt på lagring i garajsen på nytt gulv. Kjøpte fliser fra garasjegulv.no som jeg har lagt ned ikveld. Det sies at flisene skal å tåle alt av normal garasjepåkjenning som jekk, olje, bensin, diesel, bremseveske osv uten å ta skade.. så da får jeg leve i godt tro..
Her er kveldens bilde av bilen satt til lagring på nytt gulv
[attachment=1]
Sv: 1961 T1 Ratlook
Posted: Wed Nov 16, 2011 8:54 pm
by VW 181
Flott garasje!!
Men det må vel være såpass når du skal ha flotte biler inn der.
Sv: 1961 T1 Ratlook
Posted: Wed Nov 16, 2011 11:05 pm
by Sander
Kult. Reknar med at det er betong under. Kva er fordelen med dette golvet kontra å t.d. malt betong?
Sv: 1961 T1 Ratlook
Posted: Wed Nov 16, 2011 11:15 pm
by Nordtveit
Sander wrote:
Kult. Reknar med at det er betong under. Kva er fordelen med dette golvet kontra å t.d. malt betong?
Det er ikke betong under nei,. De forrige eigerene la av alle ting asfalt inni garasjen.. og all fornuft sier at asfalt ikke liker maling.. den "lever" jo i temperatursvingninger, så maling eller epoxy ville ha sprukket opp.. hørte med en murer hvordan det ville vere å flislegge oppå.. og det var også bare å glemme. så da ble det en slik løsning. ikke så ille pris heller,. 7700,- for hele greiene inkl frakt.. gulvet var lagt på under 3 timer