Page 5 of 18

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Tue Apr 13, 2010 12:13 am
by kimo
Nå gleder jeg meg til sesongstart. Ser ut som om Porschene skal ut før helgen, så det er mulig vi er i gang da.

Sitter nå og klør meg i hodet. Åpnet kassen til airride kontroll kitet.
Det ser ut som et pusle spill....

[attachment=1]

Har så smått begynt å koble det opp på stuebordet for testing.

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Tue Apr 13, 2010 12:25 am
by kimo
Ellers skal jeg å handle inn til lakkering av bunnplaten snart.
Er litt usikker på hva jeg skal bruke 2k epoxy vs syregrunning..
Basert på det jeg har lest i andre tråder, så så ser det ut som det blir epoxy  (eller begge??)

Satser på show finish på bunnplaten. Denne blir blåst og skal i teorien være rustfri.
Tenkte da ett bra lag med 2k epoxy + Sparkling + grunning + svart lakk + klarlakk.
Høres dette ut som en god plan? (bortsett fra at bilens høyde tilsier masser av tectyl og andre beskyttende midler  :) )

Er mest framtidig rust jeg tenker på. Har forstått det slik at syregrunning brukes der man ikke har fått det 100% platerent, da denne binder/stopper rustprosessen.

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Tue Apr 13, 2010 12:38 am
by erika
Godt å se at du er igang igjen.
Tror syregrunning er for der det ER platerent. For bedre binding til metallet. Er ingen ekspert. Dersom du har noen som skal lakke bilen for deg, så kan du kanskje få anbefalinger hos dem.

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Wed Apr 14, 2010 12:31 am
by Tistlo
Ja syregrunninga er for platereint stål, det stopper nok ikkje rusta meir enn andre grunninger. Syregrunning er fint på karosseri som du har fjerna malinga med roterande stålbørste eller liknande, og fått ei glatt overflate. Syra "etser" inn i ståleg og heng godt fast. På sandblåste overflater so er det ikkje nødvendig med syregronning då epoxyen heng veeeldig bra på det. Så eg ville satsa på noko 2k epoksy. kanskje 2k sink epoxy som gjer bra rustbeskyttelse og etterlater ei "dau" overflata som ikkje reagerar med andre lakktypar.

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Wed Apr 14, 2010 3:42 pm
by kimo
Høres ut som en plan. Jeg har lest mange tråder om behandling av bunnplate, og det er vel like mange svar som det er tråder  :).
Havner vel på syregrunning eller zinkepoxy, men kommer til å rådføre meg med Lakkspesialisten når jeg handler inn varene.
Mulig det blir litt blankt stål, da det er ett lite blåseapparat/kompressor jeg bruker - så det blir vel litt roterende stålbørste bruk også.
Det var greit å få en oppklaring i syregrunning, for der har jeg misforstått helt....

Kim

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Sun Apr 18, 2010 2:14 pm
by kimo
Da var første tur på Tysnes unnagjort.
Ble kun 1 dagstur, da været var surt.

Karosseriet står for tur.
Her er en del av utfordringene:

Her må nok både bunnen i reservehjulsbrønnen og dessverre frontplaten byttes.
[attachment=1]
Begge bakspissene er vrak.
[attachment=2]
[attachment=3]
Begge bakre karosserifester bør byttes.
[attachment=4]
[attachment=5]
Døråpning  på begge sider så skummel ut i bunn.
[attachment=6]
[attachment=7]
I tillegg ser det dessverre ut som om jeg må skifte bakplaten også.
Var også litt tvilsomme hjørner i framre del av bakre hjulbue.
Bakre del av venstre kanalbunn (ca. 30cm) må byttes.

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Sun Apr 18, 2010 2:27 pm
by kimo
Begynte å renske dørene for å lettere se omfanget.
Venstre:
[attachment=1]
Høyre:
[attachment=2]
På høyre side var det ikke så gale som det så ut til.
Her slipper jeg å gjøre noe.

På venstre side skar jeg ut en liten bit for å se hvor mye stål det var igjen.
Regner med jeg bytter markert område, men det var fortsatt mye stål igjen.
[attachment=3]

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Sun Apr 18, 2010 2:33 pm
by kimo
Skar også ut litt av dashbordet. Alle hull skal fylles igjen. SKal kun være speedometer og startknapp her. Resten skal være fylt igjen.
[attachment=1]

Ellers blir det nok bestilling av en del karosserideler i uken.
Har svært gode erfaringer med Wolfsburgwest sine gulvplater. Er det noen som har erfaringer med
andre sveisedeler fra dem? Tenker spesielt på front og bakplate som er svært detaljerte ting.

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Sun Apr 18, 2010 4:33 pm
by erika
Det finnes noen små aktører som har spesialisert seg på hver sine panel-biter. Disse er langt bedre enn de generelle reproplatene.
Wolfparts i Sverige (kanalbunner, bakspisser, frontplate...)
Hookeys Panelshop i UK (nedre del av dørstolper, spisser etc...)
Autocraft i UK (frontplate)

Se hva disse har før du bestiller fra andre. 

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Sun Apr 18, 2010 5:20 pm
by kimo
Takk for tipset, her var det helt tydelig kvalitetsforskjell.
Frontplateprisene var i overkant, men sånn er det når man søker kvalitet.
Mulig jeg gjør en ekstrainnsats for å redde den gamle....
Ellers var det overkommelige priser på de andre delene.

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Sun Apr 18, 2010 11:52 pm
by Tistlo
Detta ser bra ut! Godt å sjå du er igang på karosseriarbeidet! :)

Ang rusta på kanalen; da e lurt å skifta ut ei større plata enn kva du har merka, eg ser da e mykje gravrust der, og eg ville ha skifta ut mest muleg. då vert da mykje bedre og tjukkare metall igjen, framfor å sveisa inn litt nytt mens da fortsatt er tynt stål igjen.

Uansett so trur eg wolfsburgwest har masse forskjelligt, dei leverar jo alt det "vanlege jalla dritet" men det du skal sjå etter er raudmalte platedeler(evt grå for golvet) då desse er av merket RED HD/Heavy duty panels og er av go kvalitet, ivertfall tjukkare stål. Hald deg vekke ifrå svartfarga plater, som er den billigaste sorten..

Men gjer du som Erik seier og kjøper hjå dei småfirmaene so vert du garantert fornøygd med kvaliteten :)

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Mon Apr 19, 2010 9:12 am
by Magnus
kimo wrote: Nå gleder jeg meg til sesongstart. Ser ut som om Porschene skal ut før helgen, så det er mulig vi er i gang da.

Sitter nå og klør meg i hodet. Åpnet kassen til airride kontroll kitet.
Det ser ut som et pusle spill....

Har så smått begynt å koble det opp på stuebordet for testing.
Ikke verst at du får med en styrepils til monteringa ;D

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Mon Apr 19, 2010 4:44 pm
by kimo
Obs!...  Her var nok det noe som hadde sluppet igjennom sensuren...
Det er viktig å han en styrepils når man holder på med luftfjæring på luftkjølte  :)

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Mon Apr 19, 2010 5:04 pm
by larst
Ja for det puslespillet der blir sikkert lettere med litt innabords.... ;)

Sv: 58 - custom prosjekt

Posted: Tue Apr 20, 2010 2:42 pm
by Sandvik996tt
Kult prosjekt !  Har en 356 replika, bygd på en 1964 modell. Kan jeg bruke samme bremser som du har brukt  ?