Nytt Klubblokale, VWACB..?

Her finner du siste nytt fra VWACB til klubbens medlemmer.

Moderator: Global moderator

Locked
GreenBug

Sv: Nytt Klubblokale, VWACB..?

Post by GreenBug »

Hvordan er ståa her? Og når blir det bestemt om dere leier lokalet eller ikke?

Morten  :)
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

Trur ikkje de skal være redde for å satse no. :thup

Dersom det blir vanskeleg å få folk til mekkeplassar, skal det berre eit lite hint til i andre veteran-klubbar (Porsche?) så er det fyllt opp med lagerbilar, iallefall fram til våren. Lokalet bør jo være fleksibelt og organisert slik at ein mekkeplass kan være to lagerplassar om ein ikkje får fyllt opp.

Etterkvart som jobbinga startar, og staden blir innarbeidd/kjent i klubben så vil dette gå av seg sjøv. Det er såpass mange som kjøper opp prosjekt dei treng lagring til at dette truleg vil gå i 0 eller + frå dag ein. Får me i tillegg fart i kursverksemda vil det generere meir/ny aktivitet. Folk tør å gjere meir sjølv, og kompetansen/kunnskapen som finns "under taket" i eit slikt klubb-lokale vil være heilt unik. Her kan byggjast opp bibliotek/mediatek i eit klubbhus som blir brukt aktivt av medlemmane. Så lenge ikkje ting forsvinn og merking blir respektert har eg ikkje problem med å flytte mine bøker/blad inn dit. Det er jo der eg vil få bruk for dei.

Å få klubbhus,mekkeverkstad og lager under samme tak opnar for ein heilt ny giv og retning for klubben. For min eigen del har eg vurdert å byggje ein verkstad/garasje heima på tunet, men funker dette bra ser eg ikkje noko behov for det. Miljøet og kompetansen kan eg jo ikkje ta med heim! (Kan jo ha ein grillfest i naustet sjølvsagt ;D)

Samstundes forstår eg jo at initiativtakarane vil ha mest mogleg tryggleik i botn. Så difor enno ein gong:

Hiv dykk med folkens! ;D
Last edited by Anonymous on Sun Aug 09, 2009 11:44 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Har ikke fått med meg siste skrik her, men er det sånn å forstå at lokalet ikke er leid av noen ennå? Mulig jeg misforstår det hele her?
Hvis så er tilfelle bør jo styret se på saken igjen - her bør det innkalles til ekstraordinært årsmøte så medlemmene får en sjanse til å uttale seg. Foreslår en avstemning om dette. Kan ikke se at VWACB har noe større og viktigere saker enn dette, og dessuten har dette et såpass stort omfang (både som mulighet for klubben og økonomien) at det bør være flere innspill på vurderingene. Det ser ut til å være mange som har noe å si om dette, noe styret helt sikkert verdsetter :)
Kan jo hende det kan være flere løsninger her enn det styret har tenkt på? Gjentar meg selv når jeg sier meg helt enig med Arve, jeg forstår heller ikke hvorfor ikke dette skal kunne regisseres av VWACB, med et eget driftssstyre som besørger økonomien? For meg virker det som at økonomisk trygghet er nøkkelord for styret, da må det også være lov for medlemmene å mene noe om hva dette innebærer.
Nøkternhet er greit nok, men i prinsippet frasier klubben seg potensielt inntekter, til fordel for store årlige utgifter. Da er det ikke lenger nøkternhet. Ser for meg at styret allerede har satt opp og forkastet en risikoanalyse av dette, og da er det fint om den deles med medlemmene.

Skal medlemmene føle eierskap til lokalet bør klubben som sådan være ansvarlig for det hele - det er grunntanken bak klubben. Sånn er det med klubbladet også, det er ikke et par utgivere som står for hele greien for deretter å levere produktet og sende regningen til medlemmene?
Hvis tanken er å etablere et felleskap der flest mulig av medlemmene skal samles under ett tak er dette eneste vei fremover. Entusiasme for alle slags prosjekter er tett knyttet til eierskap, et klubblokale er ikke noe unntak i så måte :thup 
(PS! Jeg kommer uansett ikke til å ha behov for plass - dette har ikke noe med hvem som leier å gjøre, som Bjørn må jeg redusere bestanden)
GreenBug

Post by GreenBug »

Må folk få fingen ut :) Har dere vært i kontakt med noen andre klubber?

Håper dette går i boks! :)
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Du er vel utdannet økonom, ikke sant - ser du regnestykker her, Morten?
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

Eg var og kikka på lokalet igår. Det er berre eit ord som dekkjer det. Perfekt :thup

Beliggenhet: Perfekt
Størrelse: Perfekt
Pris: Gunstig (iforhold til areal)
Økonomi: Låg risiko/meget bra

No er det ikkje berre medlemmane som må få fingen ut! Nokon må sikre dette lokalet for vw-miljøet før andre stikk av med det! 800 kvm egna/godkjent for sveising, med god tilkomst, port og relativt open planløysing veks ikkje på tre!

Lokalet er godt kjent i bil/motor-miljøet, det ligg svært sentralt iforhold til Eikås. (Ikkje vesentleg for oss, men for MANGE andre) Kontaktinfo/betingelsar er tilgjengeleg for "alle". Trur ikkje "vente og sjå" taktikken er riktig for dette prosjektet!

Det er ikkje meininga mi å legge unødig press på einskildpersonar. Kven som etter mi meining bør leige har eg gjeve klart utrykk for tidligare og det kan/bør diskuterast. Eg står fortsatt fast med mi oppfatning. Dette er difor retta mot klubb/styret. Viktig at folk klarer å skilje mellom sak/person og roller oppi dette. Det er ein diskusjon om prinsipper, og kven som er leigetakar er ikkje utan betydning i motsetning til kva nokon hevdar. Det blir ei grov forenkling. Dette er ikkje eit reint mekkelokale, men skal og romme klubblokaler (klubben blir største leigetakar). Samanlikninga med Krankenhaus/Solsvwik er difor ikkje heilt relevant. Som og RZR Andy seier har det ingenting med kven leigetakarane er, men om det er privatperson(ar) eller klubb. Denne diskusjonen tek eg gjerne, men helst ikkje på forumet.

Som sagt tidlegare, vil eg uansett leigetakar gje full støtte til prosjektet, fordi det vil være utruleg trist om dette glipp for oss! Difor kjem sikring av lokalet framfor prinsipper, og eg har ikkje problem med å støtte noko fullt ut sjølv om eg idéelt sett skulle sett for meg ei anna organisering.

Mvh
Geir
Last edited by Anonymous on Mon Aug 10, 2009 1:09 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
hans

Post by hans »

Det snakkes mye i garasjene, og jeg med flere mener som Andre at klubben burde leie dette lokalet.
Trenger likefullt en lagringsplass uansett hvem leietager blir.
GreenBug

Post by GreenBug »

RZR Andy wrote: Du er vel utdannet økonom, ikke sant - ser du regnestykker her, Morten?
Joda stemmer det Andy. Jeg ser regnestykker her, og er enig i det både du, Sune og Joker Nord sier her.
Ser ikke helt hvorfor ikke klubben kan stå som leietaker. Hvis Jonn-Stian og Kristian er villig til å ta risikoen, burde klubben kunne ta denne også.

Hvor mye betaler klubben for å leie Sartor idag? og hvor mye skal klubben betale for å leie rom på Breistein?

Mekkeplasser: 14000,-  ved fullt belegg, som det garantert ikke vil være 365 dager i året
Lagring 10000,-  --"--
VWacb - leie         ?

Håper ikke dette lokalet forsvinner fra oss...det MÅ bli luftkjølt VW å se i dette lokalet fra høsten av..

Morten  :)
Fralg
Supermedlem
Supermedlem

Post by Fralg »

Praktisk info som dere ALLE samen må være klar over:

Skal klubben inngå noen leieavtale på hele dette lokalet må det tas et ekstraordinært årsmøte med godkjennelse av nytt regnskap. Etter statuttene skal årsmøte holdes med 14 dagers varsel og skriftlig innkallelse (til de som ikke har mail)

Praktisk vil dette si at det vil ta 3 uker før klubben kan ta noen avgjørelse
www.algroy.no     The Split  Cruisers
1951 - 1958 - 1958 - 1959 - 1961  + 1999
Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner
Image
RZR-Marius
Supermedlem
Supermedlem

Post by RZR-Marius »

Kjør på, hiv dere med alle mann. Det tar tid å få igang ett ekstraordinært årsmøte, og når denne godbiten først har dukket opp må det bare slåes til på før den forsvinner!

Om Hansen og Gelin står som ansvarlige nå er det vel ingenting som hindrer noen i å legge fram ett forslag om å se på mulighetene for klubben å overta ansvaret på neste ordinære årsmøte?

Jeg har vært heldig og har en plass på Krankenhaus, kjenner jeg meg selv rett kan det imidlertid bli flere biler i mitt eie som trenger tak en gang..
Regenstadt Zombie Racewerks: http://www.regenstadt.com
The terrifying time transporting machine of Dr.Tregs!

1200 -58  1/6 -67 Singelcab
AnderS
Medlem
Medlem

Post by AnderS »

Jeg har meldt fra på mail at jeg gjerne vil ha en lagringsplass også. Håper virkelig kontrakten blir signert her så fort som mulig!!! Tror jeg kommer til å felle noen tårer hvis vi går glipp av dette lokalet.

Hvem som står for leien i fremtiden kan diskuteres etterhvert. Det viktigste er å sikre oss lokalet slik at vi faktisk har noe å diskutere. :thup
T1, 1969 "Møyfrid"
Moshe
Global moderator
Global moderator

Post by Moshe »

Vi jobber på spreng for å sikre oss dette lokalet, det vi trenger minst av alt nå er en haug med kritiske tilbakemeldinger på hva pokker vi holder på med! Jeg har fått mail fra, og har snakket med del medlemmer i det siste som gir oss pepptalk og positive push. Vi vet dermed at vi har medlemmene i ryggen, uansett hvem som står som leietaker. Det er bare det at de ikke tør å ytre seg her på forumet når de ser hvilken medfart det kan medføre.

Vi skal ha et nytt møte med huseier i dag, og vi satser på å klare å karre i land dette lokalet nå. Hvordan strukturen blir på opplegget senere får vi ta senere, det viktigste for oss nå er imidlertid å få sikret oss lokalet – vi har ikke tid til å vente på at klubbdemokratiet skal få gjøre jobben. Det har vi lært på den tunge måten, vi har mistet lokaler før.

Vi ser av leietager-tabellen nå at dette bør være liv laga, og prøver derfor å få signet en kontrakt i løpet av dager.

Ønsk oss lykke til, det er det vi trenger å høre! :thup

:) Jonn-Stian
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007

69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
GreenBug

Post by GreenBug »

Må bare presisere at jeg er veldig positiv til dette! MEN synes det hadde vært aller best om det var klubben sitt lokale.  Kjør på!! Miljøet har vokst mye siden jeg kjøpte luftkjølt i 2003. No kan det bli ennå bedre!  :thup  ;D

Morten  :)
amubus
Supermedlem
Supermedlem

Post by amubus »

Lykke til Jon Stian og Kristian... ro dette i land.... :D
-01 mod t4 ex ambulanse
-86 mod t3 Caravelle
-70 mod t2 Rico camper
-64 mod t1 Ambulanse

Keep Norway beutifull, restore an old bus
Image
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem

Post by RZR Sune »

Kjør på Jon Stian. Vi kan ta debatten om klubben som eier etterhvert.
Det er det sikkert rom for på neste årsmøte.

Løkke T!

Sune:)
Det nærmer seg SCC og det stresses i garasjene.....
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
Locked