Så hadde jeg valgt rettskåret kamdrev . Det gir også en mye kulere motorlyd
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Sun Apr 01, 2012 11:31 pm
by Splittpanel 59
Må bare få ønske deg lykke til med denne vakre splittbussen
Høy standard ++++++++++
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Mon Apr 02, 2012 11:42 am
by Solan
Splittpanel 59 wrote:
Må bare få ønske deg lykke til med denne vakre splittbussen
Høy standard ++++++++++
Takker for det, Olav
Mvh
Svein
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Mon May 07, 2012 6:09 pm
by Solan
Da har jeg investert i en motor til Bløygen som jeg håper skal gi meg mange tusen km med kjøreglede, trygghet/driftssikkerhet, holdbarhet og kvalitet. Denne er bygget av en av Norges aller beste (mener mange) motorbyggere.
Grattis med ny rå motor. Hva har skjedd med den gamle ?
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Mon May 07, 2012 6:34 pm
by Dalland
Morten Sandvik wrote:
Grattis med ny rå motor. Hva har skjedd med den gamle ?
Som så mange andre motorer så står den stødig i ro på BBH gulvet.
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Mon May 07, 2012 10:12 pm
by norshuttle
Blir heftig med 2 motorer i Bløygen Svein
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Thu May 10, 2012 11:30 am
by RZR Andy
Noen tar det helt ut med twin turbo, men neida - det holder ikke for en ekte "Solan" (som har tasset rundt beina på en sykkelreparatør fra ei lita fjellbygd, hehe)
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Tue May 29, 2012 12:59 pm
by Solan
Da har jeg fått schmekket "ny-motoren" inn i Bløygen, med god hjelp fra Henrik (Tusen takk!) på Breistein igår. Alt var klart for oppstart, vi ville bare ha oljetrykk før vi koblet til coilledningen. Men dette fikk vi ikke... Flere givere ble testet, og alle disse ble funnet i orden. Vi fylte opp oljefilter og slanger med olje, og sjekket at oljepumpa leverte olje til blokka. Men likevel, intet oljetrykk... Vi ga oss ca kl 23.30, etter ganske mange timer med feilsøking og plunder. Vi begynner å lure på om oljetrykksventiler enten har kilt seg fast, eller har andre feil/svakheter...
Gode løsninger på problemet mottas med takk...
Et lite stemningsbilde:
[attachment=1]
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Tue May 29, 2012 4:35 pm
by VW 181
Uffda, kjedelig!
Håper dette bare er en liten "snag" og at du ikke får alvorlige problemer med denne...
Med hjelp fra forumet håper jeg dette løser seg kjapt og greit!
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Tue May 29, 2012 5:18 pm
by RZR Andy
Svein - hvilken oljepumpe er det? Og har den Type 4 oljekjøler?
Sjekk for falsk luft i systemet. Stram opp alle slangeklemmer, sjekk fittings og at alt står riktig koblet til.
Tips her er å lage en skisse og finne ut hvor luftlommer kan "gjemme" seg.
Prøv å etterylle olje og løsne på slange på høyeste punkt mens du drar motoren rundt med en skralle, slik at luften får slippe ut og oljen kan flomme ut i en flaske.
Så monterer du på igjen, strammer opp og prøver å få trykk mens du kinner den.
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Wed May 30, 2012 11:28 pm
by Magnus
Motor now rønning smud. Sjekk videoen:
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Thu May 31, 2012 12:04 am
by Tistlo
då ordna da seg ja!
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Thu May 31, 2012 12:26 am
by Moshe
Go knall...
Hva var det som gjorde at du ikke fikk oljetrykk?
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Thu May 31, 2012 1:06 am
by Solan
Luft i oljeslangen FRA oljepumpa og til filteret, Jonn-Stian. Motoren maler nå som en katt, trur detta blir gode greier
Nå skal jeg til Sveins Autohaus imorra og få kortet inn clutchwiren en tomme eller vel så det, og da er det straks buss ut på veien igjen