Page 36 of 56
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Sat Jan 14, 2012 3:59 pm
by Race-buggy
syntes det var mere snodigt med den høye slitasjen på kam lager/kam/løftere.
etter så få km.
en motor jeg har bygget er nå kjørt over 40 000km etter jeg bygget den med samme kammen som er brukt i din motor Solan.
eneste jeg brukte er billet 31mm lob a lobe løftere sammen med den kammen. og brukte enkle hd ventil fjærer med 1,5mm shims under.
denne motor går meget pent enda uten problemer.
jeg hadde fått Kåre til å måle klaringer etter blokka er skrudd sammen tom.(strammet med moment) men med lager i.
spes på kam lager. for å se om den har rett klem på lager.
men er ingen problem å finne kam som har nesten samme spec som birger gjestland kammen
blokka som du bruker er mexico blokk, jeg har samme selv til min 1915ccm
men min er moddet om en del inni og blandt annet olje sugeren er byttet.
stå på solan det går mot lysere dager. og snart sesongen i gang
Mvh
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Sat Jan 14, 2012 7:38 pm
by Race-buggy
en annen ting jeg glemte og nevne er at for høyt fjær trykk på en slik birger gjestland kam for gate bruk
er døden på kam og løftere, og gir fort nedslitt kam/løftere og lager.
og skaper bare mere varme.
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Sat Jan 14, 2012 7:51 pm
by Dalland
Race-buggy wrote:
en annen ting jeg glemte og nevne er at for høyt fjær trykk på en slik birger gjestland kam for gate bruk
er døden på kam og løftere, og gir fort nedslitt kam/løftere og lager.
og skaper bare mere varme.
Er disse gjestland kammene så myke?
Uansett er for lavt fjærtrykk mye farligere.
Men bilder av lobene på kammet hadde vert kjekt.
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Sat Jan 14, 2012 9:51 pm
by Superbeetle
Ser jo ut til å være litt striper i stemplene også.. er disse tilpasset/kontrollert skikkelig ovenfor sylindrene? Er forgasserne justert skikkelig eller sånn på måfå, med å telle runder på skruene etc?
Veivlagrene såg jo også "brukt" ut..
Dalland: Hvordan er lavt fjærtrykk farligere?
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Sun Jan 15, 2012 10:54 am
by Dalland
Superbeetle wrote:
Ser jo ut til å være litt striper i stemplene også.. er disse tilpasset/kontrollert skikkelig ovenfor sylindrene? Er forgasserne justert skikkelig eller sånn på måfå, med å telle runder på skruene etc?
Veivlagrene såg jo også "brukt" ut..
Dalland: Hvordan er lavt fjærtrykk farligere?
Litt småstriper på skjørtet på stemplene kommer alltid, helt ok på denne motoren (like mye som arve sin motor som aldri har vert startet)...
Forgasserne er kun satt opp med ca dyser, synkronisert og justert blandeskruer på.
De fleste gatemotorer her rundt kjører enten enkle HD fjærer eller doble fjærer som følger med 044 cb toppene osv.
Disse er langt fra alt for stive så faren for det i dette tilfellet er liten, men ved for lite trykk vil løfteren ikke holde følge med loben skikkelig og vil begynne å slå ved høyere turtall.
Dette skader løfterne mye mer.
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Sun Jan 15, 2012 9:28 pm
by Race-buggy
Dalland wrote:
Race-buggy wrote:
en annen ting jeg glemte og nevne er at for høyt fjær trykk på en slik birger gjestland kam for gate bruk
er døden på kam og løftere, og gir fort nedslitt kam/løftere og lager.
og skaper bare mere varme.
Er disse gjestland kammene så myke?
Uansett er for lavt fjærtrykk mye farligere.
Men bilder av lobene på kammet hadde vert kjekt.
dem er omslipt 4 naglet orginal kam, litt av hemmligheten er lobe senter.
Motoren er med fra 1500 omdr. Og opp til 4500/5000 omdr. Noe som jeg syntes er viktig p.g.a at bilen er veldig fleksibel og rask ”aks”. Uten å gire mye dessuten sparer det moteren.
Gjestland har utviklet kammene for VW Turbo Rally Cross, og etter hvert prøvde de ut i 1835 og 2,2 og 2,4l fungerte de meget bra fra lavt turtall, begynte han begynte og montere disse i dem motorene også.
kammene ble laget etter en "master" som han hadde i tyskland
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Sun Jan 15, 2012 11:26 pm
by Andersen Racing
hei
slittasjen på kammlagrene det har jeg ikke sett før nå rjeg begynner å sette den sammen igjen så skal jeg sette sammen bare blokka med kun kammen og evt prøve andre kammer
jeg syntes at kammen er slitt bare på toppen det ser ut som herdingen er borte skal prøve å ta mer bilder i morra
ellers ser det bra ut
toppene er de samme som putte motoren og formula vee flere bilder kommer
denne motoren har gått med feit blanding men skal bremses i år
det jeg gjør nå er følgene
sjekker veiva og polerer denne
sjekker råder
sjekker over ventilsetene og styringer
sjekker olje pumpa
sjekker stempler bytter fjærer
bruker nå et annet pakningsstoff enn før
spørsmål driver denne Gjestland ennda med vw motorer ? evt om han kan ringes til?
Mvh AR
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Sun Jan 15, 2012 11:47 pm
by Race-buggy
Andersen Racing wrote:
hei
slittasjen på kammlagrene det har jeg ikke sett før nå rjeg begynner å sette den sammen igjen så skal jeg sette sammen bare blokka med kun kammen og evt prøve andre kammer
jeg syntes at kammen er slitt bare på toppen det ser ut som herdingen er borte skal prøve å ta mer bilder i morra
ellers ser det bra ut
toppene er de samme som putte motoren og formula vee flere bilder kommer
denne motoren har gått med feit blanding men skal bremses i år
det jeg gjør nå er følgene
sjekker veiva og polerer denne
sjekker råder
sjekker over ventilsetene og styringer
sjekker olje pumpa
sjekker stempler bytter fjærer
bruker nå et annet pakningsstoff enn før
spørsmål driver denne Gjestland ennda med vw motorer ? evt om han kan ringes til?
Mvh AR
har en ny. Birger gjestland kam liggende, så vi kan måle differansen kåre.
nei Birger gjestland bygger ikke motor lengre, da han er pensjonist for mange år siden.
hvordan han er å nå på tlf vet jeg ikke. men kansje broren til solan kan få tak på han ?
Kåre du har vel min mail enda ? så kan vi finne ut litt via kammen til solan via mail.
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Sun Jan 15, 2012 11:59 pm
by Dalland
Andersen Racing wrote:
hei
slittasjen på kammlagrene det har jeg ikke sett før nå rjeg begynner å sette den sammen igjen så skal jeg sette sammen bare blokka med kun kammen og evt prøve andre kammer
jeg syntes at kammen er slitt bare på toppen det ser ut som herdingen er borte skal prøve å ta mer bilder i morra
ellers ser det bra ut
toppene er de samme som putte motoren og formula vee flere bilder kommer
denne motoren har gått med feit blanding men skal bremses i år
det jeg gjør nå er følgene
sjekker veiva og polerer denne
sjekker råder
sjekker over ventilsetene og styringer
sjekker olje pumpa
sjekker stempler bytter fjærer
bruker nå et annet pakningsstoff enn før
spørsmål driver denne Gjestland ennda med vw motorer ? evt om han kan ringes til?
Mvh AR
Hvilken vendehøyde har du, virker veldig stor siden kammeret ser ellers originalt ut..
Hvilken olje brukte du under innkjøring og hvorfor kjørte du den inn uten oljefilter eller byttet til ny olje før levering?
Mest trolig er det det siste her som er grunnen til at kammen har tatt kvelden...
Hva mener du med å bytte fjærer på stempler?
Du vet det sikkert allerede men gjenntar det uansett, aldri bruk silikonbasert tetningmiddel mellom blokkhalvdelene, ser vel ikke ut som om du har brukt det.
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Mon Jan 16, 2012 12:37 am
by Tistlo
Dalland wrote:
Hva mener du med å bytte fjærer på stempler?
Har du ikkje høyrd om stempelfjører før?

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Mon Jan 16, 2012 11:13 am
by Dalland
Mener han stempel ringer eller fjærene bak olje trykk stempelene?
Eller kanskje han mente spirol lock som holder kryss bolten...
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Mon Jan 16, 2012 7:10 pm
by Andersen Racing
Hei
skulle tatt noen bilder men kammerat har gjemt seg men det kommer
1 på denne motoren brukte jeg noe som heter Gasolin Pakningsmasse ikke silikon basert kjøpte hos hot shop
2 husker ikke vendehøyden i farten men det kommer når jeg monterer den sammen kompen på denne er ca 9.5
3 noen motorer bruker jeg olje filter på under innkjøring noen ikke dette skal jeg heretter gjøre hver gang
4 oljen jeg bruker under innkjøring er 20-50 mineral denne skal byttes når kunden har monterert motorern i bilen sin og kjørt den varm
hvor mye den har gått med innkjøringsoljen vet jeg ikke men på de siste motorene har jeg begynt å tømme motoren for olje før levering rengjør da også sila
5 kammens slitassje er på knasten ca3 mm før topp og 3 mm etter topp om herdingen er ødelagt er jeg usikker på
håper dette gir svar på noen av spørsmålene deres
Mvh AR
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Mon Jan 16, 2012 11:36 pm
by Solan
Her er tre kam-bilder fra Kåre nå ikveld:
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Fri Jan 27, 2012 2:46 pm
by Solan
Kom nye justerbare gasstøtdempere bak ramlende inn her om dagen:
[attachment=1]
Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"
Posted: Sat Jan 28, 2012 12:10 pm
by Dalland
Hei, ang valg av kamaksel så ville jeg gått for en FK7, med disse løfterne:
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp ... C10%2D5260
Nå vet eg ikke hvor aggressiv den kammen du hadde er men med enkle ventilfjærer så er det på kanten til å få ventil flyt som er meget ødeleggende på løfterne.
Men ikke godt å si noe om hva som var feilen annet enn at neste gang skal den kjøres inn med filter og god olje fra starten.
