Page 35 of 56

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Thu Dec 15, 2011 1:29 am
by Solan
Nei, men jeg skal forske mer i morra :)

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Thu Dec 15, 2011 2:37 pm
by VW 181
Har du snakket mer med gutta i Norheimsund, ang lakken?

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Thu Dec 15, 2011 3:57 pm
by Dalland
Så jo ikke helt bra ut det lageret heller da, og rust? :o

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Thu Dec 15, 2011 5:15 pm
by Solan
Rusta var et fint pulver som lå i hele clutch-huset, er nok fordi det har vært en del sluring på clutchen, så det er nok bare clutch-belegg. Jeg må måle og se hva som skjer mht clutch. Fant ut at avstanden fra anleggsfalten mellom motor og girkasse og til "solfjærene" er 51 mm.

Skal snakke med Vikør om fiks av lakkeringsblundere, det står på to-do-lista...

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Fri Dec 16, 2011 2:24 pm
by VW 181
Solan wrote:
Skal snakke med Vikør om fiks av lakkeringsblundere, det står på to-do-lista...
Det er blir nok bra til slutt.  :thup
Kjekt hvis de får ordnet opp i "helligdagene".  :)

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Fri Dec 16, 2011 2:54 pm
by Magnus
Morten Sandvik wrote:
Solan wrote: Da har motoren kommet ut av bussen, for å bli fraktet til motorbygger Andersen Racing i Spydeberg. Den skal "pakkes om", dvs få litt nye pakninger for å bli litt tettere, altså gå over pakninger, simmerringer osv.
Ifølge Andersen Racing må du gjøre dette hvert år. Send heller motor til JEE
Aner jeg en litt negativ holdning til AR? Herregud.

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Sat Dec 17, 2011 2:26 pm
by Superbeetle
Ser ut som at den clutchen har vært ordentlig varm!(derav "rusten"..) Det kan jo komme fra sluring, men virker litt merkelig..

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Sat Dec 17, 2011 6:07 pm
by Tistlo
Vist clutchen ikkje har vert justert rett so er da ikkje merkelig, då har den slura opp heilt til den ikkje fungerar.
men som svein seier so er da jo snakk om å måla seg fram til klaringa mellom utløysarlager og clutch og finna ut kor mykje den trykker clutchen inn, (og/eller justera når motor er på plass igjen)
da eg tenker på er at røyret som wiren går i kan løysna på da bakerste sveisepunktet som den heng i og dermed føra til att wiren ikkje klarar å dra ned utløysararmen.

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Sun Dec 18, 2011 8:03 pm
by Solan
Morten Sandvik wrote:
Magnus wrote:
Morten Sandvik wrote: Ifølge Andersen Racing må du gjøre dette hvert år. Send heller motor til JEE
Aner jeg en litt negativ holdning til AR? Herregud.
Jeg er veldig negativ til AR . Med god grunn , men ikke hør på meg . Finn det heller ut selv
Til Morten Sandvik: Her er du ved poenget (uthevet skrift over), jeg (og flere andre jeg har snakket med) er ikke interessert i å høre på deg og din surmagete kritikk av en spesiell motorbygger. Hva du skriver i dine egne tråder får være din sak, men jeg ber deg nå om å slutte med denne kritikken av en motorbygger som jeg er fornøyd med, i tråden for min buss. Hvis dette ikke opphører, ber jeg moderator om å slette alle dine innlegg av denne typen i denne tråden.

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Thu Dec 22, 2011 4:03 am
by FRODE 25000
Stilig bil du har fått på veien. Hvor mange personer er bilen registrert for? Hvor få seter kan en bil egentlig ha og fremdelse kalles for en "folkevognbuss" ?  :)

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Thu Dec 22, 2011 1:08 pm
by Solan
Takk for det, jeg er veldig fornøyd selv også. Bilen er god å kjøre, og fremfor alt gøy å kjøre.

Den er registrert for 8 personer (eller 9, jeg husker faktisk ikke i farta), men det er det som står i vognkortet. EU-kontrollen endrer ikke det. Jeg skal komplettere innredningen, med totalt fem seter bak, i vinter.

Hva du vil kalle folkevognbuss er vel opp til deg sjøl.

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Fri Dec 23, 2011 8:39 am
by Ivar
Solan wrote: Den er registrert for 8 personer (eller 9, jeg husker faktisk ikke i farta), men det er det som står i vognkortet. EU-kontrollen endrer ikke det. Jeg skal komplettere innredningen, med totalt fem seter bak, i vinter.
Eg fekk mangellapp på min forrige boblebuss på antall seter.
Den var registrert for 6 (i vognkortet), men eg brukte den som varebil med kun to forseter (WalkTrough)
Fekk 14 dager på meg for å vise den til BT med seter, eller nedklasse den til 2-seter.

Full fart på verkstaden og klinte inn ein sofa frå ein Doka som låg der, og vips 6-seter igjen. Tok BT mindre enn 1min å godkjenne. :thup

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Sat Jan 14, 2012 1:35 am
by Solan
Motoren i bussen min ble levert til Kåre i desember ifjor, og han har nå åpnet den for å pakke den om, og se på slitasje osv.

Kåre har nå sendt meg noen bilder av motoren, og mente at jeg kunne legge disse ut i denne tråden. Ifølge Kåre er kammen slitt og bør kanskje byttes, evt også løftere. Dette synes jeg er rart, da jeg brukte en spesiallaget kamaksel som kom fra VW-trimmer Birger Gjestland i Porsgrunn, som han brukte i de motorene han bygde. Disse skulle gå 100.000 km pluss, ifølge Birger.

Greit med kommentarer her, men NB: usakligheter og/eller rein skittkasting vil bli rapportert til moderator og fjernet.

Motoren har gått ca 9.000 km siden ny.

Her kommer bilder:

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]

[attachment=5]

[attachment=6]

[attachment=7]

[attachment=8]

[attachment=9]

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Sat Jan 14, 2012 1:38 am
by Solan
Litt flere bilder:

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]

Sv: Min 1965 Mikrobuss - "Bløygen"

Posted: Sat Jan 14, 2012 2:54 pm
by Dalland
Flott Kårer er kommet i gang.
Ang løfter/kam utslitt så er dette jo surt og kan komme av mye rart, men med tanke på at du kjørte på samme olje som innkjøring oljen ca 1000 km uten oljefilter gjør jo at det ikke er så overraskende. God olje og bra filtrering er et must.
Veivlagre så ok ut.

Når eg ser på toppene så er det jo ikke tvil om at denne har gått med alt for feit blanding men også mest trolig unødvendig stor vendehøyde som igjen gir en dårligere forbrenning som igjen gir større sjangs for sot. Hadde vert interessant å høre litt mer om toppene, om de er portet og hvilken vendehøyde som brukes. (husk det er både kant fra sylinder til stempel og en ekstra kant i toppene.)

Ang oljetrykk osv så vil eg anbefale å fjerne den hylsen i kanalen rett ved oljepumpen, i tillegg har denne motoren den kjipe pickup rører men det er ikke så viktig.
Bytt også til T1 glemmeblekk og bør virkelig tenke på å få montert en lambda og justert inn motoren når den kommer tilbake, mer hk og bedre forbruk er i vente :)