Sv: Bolt-on trimming
Moderator: Global moderator
Sv: Bolt-on trimming
Viktigste med slike vippere er grundig rengjøring da det ofte ligger spon igjen i kanalene!
Sv: Bolt-on trimming
Om den blir artig vil tiden vise. Jeg kjører med DTA som jeg har gjort i 2 sesonger nå og throttlebody er en 70mm sak fra en Mustangerika wrote: Artig mus-motor! Det virker som om svenskene har gitt oss inspirasjon til å "bruke det vi har" og at det går litt sport i ikke bare kjøpe "store" USA komponenter. Hvilken motorstyring har du da på på bensin og tenning? Valg av trottlebody og turbo? Porter du etter eget forgodbefinnende eller er det noen som gjør det for deg?

Portejobben er gjort etter eget hode. De flower bare 130cfm ved fullt løft ut av esken og en rask titt på dem er nok for å se åpenbare forbedringer. At også kanalene i 044 toppene er nokså håpløse er det litt verre å gjøre noe med. Det finnes gode guider der ute for å få dem opp til ca 150-160 cfm, etter det blir det vanskeligere.
Sv: Bolt-on trimming
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,41611.0.html
Greit utgangspunkt her, JH - dumt å bruke penger på masse deler om det rakler i bånn når du drar på littegrann.
Greit utgangspunkt her, JH - dumt å bruke penger på masse deler om det rakler i bånn når du drar på littegrann.
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: Bolt-on trimming
"0.50main 1.00thrust"
På spørsmål fra en kar på vwnorge om hvor mye den var borret kom dette svaret. Hva vil det si? Hvilke sylindre/volum er denne blokken tilpasset?
På spørsmål fra en kar på vwnorge om hvor mye den var borret kom dette svaret. Hva vil det si? Hvilke sylindre/volum er denne blokken tilpasset?
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sv: Bolt-on trimming
Vet ikke størrelse her, linjeboring har jo ikke noe med volumstørrelser å gjøre. Snakk med Jørn, han er en trivelig kar som svarer villig vekk. I forhold til jobben som er gjort har vel også Jee et godt ord på seg, så her tror jeg det er nokså trygt å handle innenfor en fornuftig økonomisk ramme. Sammenlign med nypris for blokk på nett.
Pointet mitt er at det øyeblikket du begynner å legge ut penger på trimming er sammenlignbart med å restaurere et hus. Du maler ikke råtne bord, du skifter de før du maler. Om grunnen siger så spanderer du heller ikke sparepengene på ny kledning, nye vinduer og nytt tak.
Pointet mitt er at det øyeblikket du begynner å legge ut penger på trimming er sammenlignbart med å restaurere et hus. Du maler ikke råtne bord, du skifter de før du maler. Om grunnen siger så spanderer du heller ikke sparepengene på ny kledning, nye vinduer og nytt tak.
Last edited by Anonymous on Sat Feb 04, 2012 6:24 pm, edited 1 time in total.
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: Bolt-on trimming
Ok. Skjønner ikke helt hva som bør, må eller kan gjøres med en blokk, men håper å bli klokere iløpet av vinteren
. Trodde man (vanligvis) når man maskinerte blokken/linjeborte også forberedte den for større sylindre/volum. Iallefall når man ser hvem sin blokk det er
.
Tallene over sier iallefall meg nada, men siden de har med linjeboringen å gjøre og ikke annet er nevnt regner jeg med den ellers er original.


Tallene over sier iallefall meg nada, men siden de har med linjeboringen å gjøre og ikke annet er nevnt regner jeg med den ellers er original.
Last edited by Anonymous on Sat Feb 04, 2012 6:46 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sv: Bolt-on trimming
Main 0.5mm betyr at diameteren på alle veiv lager banene er 0.5mm større.
Thrust 1mm betyr at den flaten som lageret nærmest svinghjulet ligger på, altså den som er mot svinghjul shimsene er kuttet 1mm og har fått et lager med 1mm tykkere kant vegg.
Thrust 1mm betyr at den flaten som lageret nærmest svinghjulet ligger på, altså den som er mot svinghjul shimsene er kuttet 1mm og har fått et lager med 1mm tykkere kant vegg.
Sv: Bolt-on trimming
Linjeboring er et ledd i renovering, ikke trimming. VW hadde dette i sitt overhalingsprogram, så når byttemotorer ble levert ut var disse linjeboret dersom de hadde vært kontrollmålt til å være utenfor spesifikasjonene. Husk at det fleste boblemotorer som vi herjer med har passert 150-200K ofte med god margin, som regel uten særlig stell etter at første eier har byttet ut bilen. Når du da kanskje er tiende eier, og så forsøker å trekke ut noen flere hester med "billigst mulig" trimming, så er det som å gi viagra til gammelmonsen din, han freser kanskje rundt i nabolaget ditt i et par minutter men så er det helt finito...
Bolt-on trimming er morro det, men ikke SÅ morro som om du gjør det skikkelig. Med en overhalt original longblock som utgangspunkt, derimot, så får du litt mer igjen for pengene og innsatsen. Du må våge å åpne motoren og bli skitten på fingrene, ellers har det ikke noe for seg.
Hvis Dalland gir dere kurs og Sveins Autohaus kan sørge for maskinering så blir det jo bra dette!
Bolt-on trimming er morro det, men ikke SÅ morro som om du gjør det skikkelig. Med en overhalt original longblock som utgangspunkt, derimot, så får du litt mer igjen for pengene og innsatsen. Du må våge å åpne motoren og bli skitten på fingrene, ellers har det ikke noe for seg.
Hvis Dalland gir dere kurs og Sveins Autohaus kan sørge for maskinering så blir det jo bra dette!
Sv: Bolt-on trimming
Helt enig med Andy, skal man legge penger i det så MÅ man gjøre det skikkelig og da enten starte med ny blokk eller linjeboret og thrust frest.
Eks blokka eg bygget min motor på var kjørt ca 70 tusen i en automat boble, da var det allerede tid for linjeboring og thrust fresing (minimalt med slitasjen, men uansett nok).
SveinT i Vennesla er kanon på dette og i alle fall med tanke på pris! (Svein autohaus har ikke utstyr for linjeboring)
Men for all del, vis man ikke skal dele blokka så kan man smekke på det av deler man har lyst til, siden om den skjærer seg så blir ikke de flotte delene dine ødelagt.
Eg vil også tørre å påstå at du kan fint bytte kam og løftere uten å ha for dårlig samvittighet, går den skjeis så er det veiv og veivlager som tar kvelden og det er jo gammalt uansett.
Eg vil absolutt anbefale folk å komme på kurs 2 og kurs 3, da stiller dere fort med en god del mer kunnskap, og gnisten er nok enda større for å spinne gummi!
Eks blokka eg bygget min motor på var kjørt ca 70 tusen i en automat boble, da var det allerede tid for linjeboring og thrust fresing (minimalt med slitasjen, men uansett nok).
SveinT i Vennesla er kanon på dette og i alle fall med tanke på pris! (Svein autohaus har ikke utstyr for linjeboring)
Men for all del, vis man ikke skal dele blokka så kan man smekke på det av deler man har lyst til, siden om den skjærer seg så blir ikke de flotte delene dine ødelagt.

Eg vil også tørre å påstå at du kan fint bytte kam og løftere uten å ha for dårlig samvittighet, går den skjeis så er det veiv og veivlager som tar kvelden og det er jo gammalt uansett.
Eg vil absolutt anbefale folk å komme på kurs 2 og kurs 3, da stiller dere fort med en god del mer kunnskap, og gnisten er nok enda større for å spinne gummi!

- StarBugs Geir
- Ultramedlem
- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: Bolt-on trimming
Takk for info/forklaringer! 
Et spørsmål til i forhold til den annonserte motoren: "Med kolbenschmidt lagersett for std veiv."
I serien Beetle Chrisis bygget de en vass motor (stroker/langslags) basert på originaldeler. Tror de brukte veiv fra t4 eller wbx? Litt usikker. Uansett, er det forsskjellige lager avh. av hvilken veiv man setter i? Er dette en enkel sak når man først har splittet? Er stempel/sylindre ellers som om man bruker org. veiv?
Synes dette er veldig spennende, og gleder meg til å "bygge" min første motor! Ta skrittet fullt ut du også JH! Vi er to eller tre som skal gi seg i kast med motor på SB fra høsten av.
Så lenge man ikke maskinerer selv er vi vel fortsatt innenfor bolt-on. Håper ikke dette blir helt OT.

Et spørsmål til i forhold til den annonserte motoren: "Med kolbenschmidt lagersett for std veiv."
I serien Beetle Chrisis bygget de en vass motor (stroker/langslags) basert på originaldeler. Tror de brukte veiv fra t4 eller wbx? Litt usikker. Uansett, er det forsskjellige lager avh. av hvilken veiv man setter i? Er dette en enkel sak når man først har splittet? Er stempel/sylindre ellers som om man bruker org. veiv?
Synes dette er veldig spennende, og gleder meg til å "bygge" min første motor! Ta skrittet fullt ut du også JH! Vi er to eller tre som skal gi seg i kast med motor på SB fra høsten av.

Så lenge man ikke maskinerer selv er vi vel fortsatt innenfor bolt-on. Håper ikke dette blir helt OT.
Last edited by Anonymous on Sun Feb 05, 2012 7:10 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sv: Bolt-on trimming
Har man en motor som fungerer som noenlunde, har de fleste hestene på stallen og som ikke storforbruker olje så sier jeg GO FOR IT med bolt on trimming. Alle delene du kjøper kan brukes senere på et annet prosjekt og ingen av dem ødelegges hvis noe s k u l l e skje.
- eksos
- 1.25 vipper
- powerpulley
- fjerne vifteblader
- 009
- bytte til doble gassere
Har du ikke en OK motor og må åpne så er veien kort til full balansering, ny kam og løftere, nye sylindre og stemple, oljepumpe, linjeborring, lettet svinghjul, plugging av oljegalleri osv osv. Med andre ord, et helt annet prosjekt og budsjett.
BB
- eksos
- 1.25 vipper
- powerpulley
- fjerne vifteblader
- 009
- bytte til doble gassere
Har du ikke en OK motor og må åpne så er veien kort til full balansering, ny kam og løftere, nye sylindre og stemple, oljepumpe, linjeborring, lettet svinghjul, plugging av oljegalleri osv osv. Med andre ord, et helt annet prosjekt og budsjett.
BB
Sv: Bolt-on trimming
Det er jo enkelt å få sjekket endeslakk, kompresjon og oljeforbruk.
Sv: Bolt-on trimming
Hvordan sjekker man endeslark i en motor som ER splittet ? Og hva kan man gjøre med det ? Kun shims eller hjelper linjeboring noe på det ?RZR Andy wrote: Det er jo enkelt å få sjekket endeslakk, kompresjon og oljeforbruk.
57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
65 - 343 Karmann Ghia
Sv: Bolt-on trimming
Da melder man seg på HMS-kurset 
