StarBugs-garasjen

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderator: Global moderator

User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: -MB-Geirs garage

Post by StarBugs Geir »

Begynner å se konturene av en fungerende prototype. Stagene som skal heve/senke er kun for å teste ut vinkler og lengder. Det blir selvsagt mye kraftigere saker+forsterkninger "all over" for å kompensere for inngrepene i rørene. Tegninger kommer. Ikke tvil om at dette kommer til å funke.

Lav 8)
[attachment=1]

Høy :angel: (litt lavere enn original)
[attachment=2]

Tror største utfordringen blir å finne dempere som tåler den lange vandringen.

I sin enkleste og rimeligste form, vil denne løsningen funke bare med å åpne panseret og skru opp og ned med en skralle/fastnøkkel. Prinsippet er jo det samme som på coil-overs.
Attachments
1.jpg
1.jpg (200.69 KiB) Viewed 2506 times
2.jpg
2.jpg (198.62 KiB) Viewed 2498 times
Last edited by Anonymous on Thu Sep 30, 2010 3:40 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: -MB-Geirs garage

Post by Tistlo »

Trur ikkje da skal vera so vanskeleg å konstruera noko mekanisk, med skru opp og ned opplegg. Men da må vera sterkt nok. Ser for meg nokon gjengestag og litt stasj so kan du få til noko lurt dar!

Hydraulikk og motorar vil jo verta veldig utsatt for drit og sånt framme under der. vatn og el-motor er ikkje alltid kjekt heller.

Demparar bør ikkje vera noko problem å få tak i vel? I vertfall ikkje med tanke på vandringa men mjuk oppe og stiv nede skal du ikkje sjå vekk ifrå....men kva med nokon coiloversa?
TLF: 97419035
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: -MB-Geirs garage

Post by StarBugs Geir »

Alle delene eg treng og litt til følger med elektrisk saksejekk:-)
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: -MB-Geirs garage

Post by hans »

vi vil se skisser som forklarer - føler meg så dum når jeg ikke skjønner :)
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
Leif
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 316
Joined: Sun Jan 06, 2008 8:57 pm
Location: Askoy

Sv: -MB-Geirs garage

Post by Leif »

Har sett dette før, var å så på en rød ca69 mod i kleppestø for ca 20år siden som hadde noe slikt. :thup funket den gang.
User avatar
Superbeetle
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 71
Joined: Thu May 21, 2009 11:28 pm

Sv: -MB-Geirs garage

Post by Superbeetle »

Tistlo wrote: Trur ikkje da skal vera so vanskeleg å konstruera noko mekanisk, med skru opp og ned opplegg. Men da må vera sterkt nok. Ser for meg nokon gjengestag og litt stasj so kan du få til noko lurt dar!

Hydraulikk og motorar vil jo verta veldig utsatt for drit og sånt framme under der. vatn og el-motor er ikkje alltid kjekt heller.

Demparar bør ikkje vera noko problem å få tak i vel? I vertfall ikkje med tanke på vandringa men mjuk oppe og stiv nede skal du ikkje sjå vekk ifrå....men kva med nokon coiloversa?

Coilovere ødelegger vel litt av greien..

Men, for å hindre at dempingen forandrer seg utfra forspennet på fjæren så burde det gå an å ha slike hjelpefjærer(som ofte er på coilovere) slik at disse tar opp justeringen, mens fjærveien blir den samme... :)
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: -MB-Geirs garage

Post by StarBugs Geir »

Coilovers vil jobbe imot løsningen. Kunne brukt det istedet, men da ville jeg ikke kunne heve/senke med en knapp som var tanken. Da må de øvre støtdemperinnfestingene flytte seg opp/ned. Dette er mye mer komplisert men jeg tegnet litt på det til 1303en. ;)
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: -MB-Geirs garage

Post by Tistlo »

Tenkte på nokon demparar med fjører, sånn att du får nokolunde brukande mjukheit i forskejllige høgder, men virkar som superbeetle er inne på noko lurt
TLF: 97419035
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: -MB-Geirs garage

Post by hans »

ser ikke helt for meg hva som skal låse forstillingen i posisjon - bør jo være noe temmelig solid så man ikke risikerer at den går opp og ned på egenhånd
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: -MB-Geirs garage

Post by StarBugs Geir »

@Superbeetle:Avstanden fra senter av fjær til feste av link mellom oppe og nede vil fange opp forskjellen i vandringen oppe og nede (ulik radius) slik at fjæringen blir lik uansett innstilling (eventuelt justerbart ved flere hull som på illustrasjonen). Lengden på linken vil endre forspenningen, slik at dette også blir justerbart.

@Hans:
Det nedre festepunktet for løftemekanismen blir festet i selve forstillingen. Det øvre blir festet i armen som er låst rundt øvre fjærpakke, som igjen er linket sammen med armen til nedre fjærpakke. Da vil man kunne løfte/senke enten ved hjelp av gjenger eller med hydraulikk.

Vandringen (på øvre arm) er ca. 8cm. Dette utgjør en heving/senking på rundt 10cm på hjulet, noe som er perfekt. Og det blir solid ja! ;)

Illustrasjon:

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]
Attachments
1.jpg
1.jpg (210.33 KiB) Viewed 2457 times
2.jpg
2.jpg (207.26 KiB) Viewed 2466 times
3.jpg
3.jpg (204.36 KiB) Viewed 2471 times
Last edited by Anonymous on Fri Oct 01, 2010 12:09 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1858
Joined: Thu Dec 06, 2007 3:38 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: -MB-Geirs garage

Post by RZR Sune »

Stilig dette Geir! Bra du prøver på noe nytt!
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: -MB-Geirs garage

Post by Tistlo »

Dette justeringsmetoden kan jo fungera jysla fint utan bruk av hydrauliske saker&ting.
Ved å laga til eit oplegg med ein mutter og eit gjengestag(stor dim.) so kan du opna panseret, flippa ned ei hendig luka, skru litt på gjengestaget og vips du har sleppt bilen ned eller heva den! :)
Dette systemet krever jo då ein solid låsing på toppen, som ogso er justerbar, sånn att når du kjøyrer i ein hump so vil ikkje ting hoppa opp og ned(vil jo ligga laust oppå gjengestaget med bilens vekt som lodd) med låsing på toppen so vil det fungera lika passa som ein vanleg puma
TLF: 97419035
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: -MB-Geirs garage

Post by StarBugs Geir »

@Tistlo:
Det er heilt rett! :) Som eg skreiv tidlegare:  I sin enkleste og rimeligste form, vil denne løsningen funke bare med å åpne panseret og skru opp og ned med en skralle/fastnøkkel. Prinsippet er jo det samme som på coil-overs. ;)
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
Superbeetle
Juniormedlem
Juniormedlem
Posts: 71
Joined: Thu May 21, 2009 11:28 pm

Sv: -MB-Geirs garage

Post by Superbeetle »

MEN, det jeg lurer mest på er egentlig hvordan du skal skifte blader på vinkelkutteren nå ???
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: -MB-Geirs garage

Post by StarBugs Geir »

Er på jakt etter fargen til Ferdinand. Tar med en del til Lakkspesialisten, men kunne tenkt meg å ha koden. Forrige eier hadde ikke noe fargekode, men det er ikke originalfargen.

Har noen alternativer:

L -315 Jungle Green? (http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=3025.0)
Gulf green? (1957, bare sett på fargekart ikke på bil)
L 19.............Atlantic Green (1953 only, ser litt for grønn ut)

Image
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Post Reply