Begynner å se konturene av en fungerende prototype. Stagene som skal heve/senke er kun for å teste ut vinkler og lengder. Det blir selvsagt mye kraftigere saker+forsterkninger "all over" for å kompensere for inngrepene i rørene. Tegninger kommer. Ikke tvil om at dette kommer til å funke.
Lav
[attachment=1]
Høy (litt lavere enn original)
[attachment=2]
Tror største utfordringen blir å finne dempere som tåler den lange vandringen.
I sin enkleste og rimeligste form, vil denne løsningen funke bare med å åpne panseret og skru opp og ned med en skralle/fastnøkkel. Prinsippet er jo det samme som på coil-overs.
Attachments
1.jpg (200.69 KiB) Viewed 2506 times
2.jpg (198.62 KiB) Viewed 2498 times
Last edited by Anonymous on Thu Sep 30, 2010 3:40 pm, edited 1 time in total.
Trur ikkje da skal vera so vanskeleg å konstruera noko mekanisk, med skru opp og ned opplegg. Men da må vera sterkt nok. Ser for meg nokon gjengestag og litt stasj so kan du få til noko lurt dar!
Hydraulikk og motorar vil jo verta veldig utsatt for drit og sånt framme under der. vatn og el-motor er ikkje alltid kjekt heller.
Demparar bør ikkje vera noko problem å få tak i vel? I vertfall ikkje med tanke på vandringa men mjuk oppe og stiv nede skal du ikkje sjå vekk ifrå....men kva med nokon coiloversa?
Tistlo wrote:
Trur ikkje da skal vera so vanskeleg å konstruera noko mekanisk, med skru opp og ned opplegg. Men da må vera sterkt nok. Ser for meg nokon gjengestag og litt stasj so kan du få til noko lurt dar!
Hydraulikk og motorar vil jo verta veldig utsatt for drit og sånt framme under der. vatn og el-motor er ikkje alltid kjekt heller.
Demparar bør ikkje vera noko problem å få tak i vel? I vertfall ikkje med tanke på vandringa men mjuk oppe og stiv nede skal du ikkje sjå vekk ifrå....men kva med nokon coiloversa?
Coilovere ødelegger vel litt av greien..
Men, for å hindre at dempingen forandrer seg utfra forspennet på fjæren så burde det gå an å ha slike hjelpefjærer(som ofte er på coilovere) slik at disse tar opp justeringen, mens fjærveien blir den samme...
Coilovers vil jobbe imot løsningen. Kunne brukt det istedet, men da ville jeg ikke kunne heve/senke med en knapp som var tanken. Da må de øvre støtdemperinnfestingene flytte seg opp/ned. Dette er mye mer komplisert men jeg tegnet litt på det til 1303en.
Tenkte på nokon demparar med fjører, sånn att du får nokolunde brukande mjukheit i forskejllige høgder, men virkar som superbeetle er inne på noko lurt
ser ikke helt for meg hva som skal låse forstillingen i posisjon - bør jo være noe temmelig solid så man ikke risikerer at den går opp og ned på egenhånd
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
@Superbeetle:Avstanden fra senter av fjær til feste av link mellom oppe og nede vil fange opp forskjellen i vandringen oppe og nede (ulik radius) slik at fjæringen blir lik uansett innstilling (eventuelt justerbart ved flere hull som på illustrasjonen). Lengden på linken vil endre forspenningen, slik at dette også blir justerbart.
@Hans:
Det nedre festepunktet for løftemekanismen blir festet i selve forstillingen. Det øvre blir festet i armen som er låst rundt øvre fjærpakke, som igjen er linket sammen med armen til nedre fjærpakke. Da vil man kunne løfte/senke enten ved hjelp av gjenger eller med hydraulikk.
Vandringen (på øvre arm) er ca. 8cm. Dette utgjør en heving/senking på rundt 10cm på hjulet, noe som er perfekt. Og det blir solid ja!
Illustrasjon:
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
Attachments
1.jpg (210.33 KiB) Viewed 2457 times
2.jpg (207.26 KiB) Viewed 2466 times
3.jpg (204.36 KiB) Viewed 2471 times
Last edited by Anonymous on Fri Oct 01, 2010 12:09 pm, edited 1 time in total.
Dette justeringsmetoden kan jo fungera jysla fint utan bruk av hydrauliske saker&ting.
Ved å laga til eit oplegg med ein mutter og eit gjengestag(stor dim.) so kan du opna panseret, flippa ned ei hendig luka, skru litt på gjengestaget og vips du har sleppt bilen ned eller heva den!
Dette systemet krever jo då ein solid låsing på toppen, som ogso er justerbar, sånn att når du kjøyrer i ein hump so vil ikkje ting hoppa opp og ned(vil jo ligga laust oppå gjengestaget med bilens vekt som lodd) med låsing på toppen so vil det fungera lika passa som ein vanleg puma
@Tistlo:
Det er heilt rett! Som eg skreiv tidlegare: I sin enkleste og rimeligste form, vil denne løsningen funke bare med å åpne panseret og skru opp og ned med en skralle/fastnøkkel. Prinsippet er jo det samme som på coil-overs.
Er på jakt etter fargen til Ferdinand. Tar med en del til Lakkspesialisten, men kunne tenkt meg å ha koden. Forrige eier hadde ikke noe fargekode, men det er ikke originalfargen.