Page 26 of 47
Sv: -MB-Geirs garage
Posted: Tue Sep 07, 2010 3:37 pm
by VW 181
MB Geir wrote:
Tistlo wrote:
Ja gratulerar!! kjempebil!
(men ka e greio med dei MB greiene?? er da noko eg ikkje har fått med meg?
Takk!
Me e ein gjeng her i bydn so har starta ein avdeling av MeanBugs. Eigentleg har me dradd igang MB Norway, men Bergen er (sjølvsagt:-) fyrst!
Dei som lurer på kva MB står for, kan lese på meanbugs.com der me etterkvart får vår eiga side.
GSR ikke lengre bra nok?

Sv: -MB-Geirs garage
Posted: Tue Sep 07, 2010 5:31 pm
by RZR Andy
Ford "teardrops" fra 30-tallet? Customprylar for de som liker sånt;)
Sv: -MB-Geirs garage-
Posted: Fri Sep 24, 2010 6:15 pm
by StarBugs Geir
Magda-nytt
Nå skjønner jeg ingenting. Vi har fått tak i automatstarter, og samme problem. Starteren drar rundt noen ganger, men gir opp. Akkurat som man går tom for strøm, men det er vi ikke. Hva kan forårsake dette? Motoren går som en klokke, og starter på gir umiddelbart.
Nå virker det som om problemet IKKE er foringen i girkassen, men noe annet som belaster starteren. Det kan nesten virke som om svinghjulet er for stort.....hvis dere skjønner hva jeg mener.
Mulige feilkilder:
- Starteren kan selvsagt være dårlig, men den virker ok.
- Ladespenningen/batterispenningen har vært lav men er nå testet/ok.
- Kan det være feil svinghjul? Bilen er bygget om fra 6 til 12 volt, men regner med det er originalkassen som står i. Det som er rart er at det fungerte i flere dager etter vi hentet den, før starteren tok kvelden.
- Når vi fikk bilen hadde vi litt problem med at ikke starteren slo inn uten at vi måtte rikse litt med girspaken. Nå slår den fint inn hver gang, men klarer ikke dra rundt.
Hvilke andre ting kan gjøre at vi ikke klarer å få den til å svive?
Sv: -MB-Geirs garage
Posted: Fri Sep 24, 2010 7:00 pm
by StarBugs Geir
Da føler vi oss litt dumme her..............

Snakk om å tenke komplisert. Vi fikk omsider orden på ladingen, slik at det var i orden. Lys og alt har funket fint, og vi målte ikke noe stort dropp i spenningen når den gamle starteren slo inn.
En telefon til André førte til at han spurte et par ganger, er du SIKKER på at batteriet er ok? Med den nye starteren droppet batteriet til 3-4 volt.........Det vil si batteriet er gone. Med nytt batteri starter den som bare det, og problemet er løst.....håper vi.
Det hadde vært deilig om dette nå ordnet seg.
Takk André!
Det enkle er ofte det beste.
Sv: -MB-Geirs garage
Posted: Fri Sep 24, 2010 7:32 pm
by T-1
113 Hellestad har reddet nok et offer!

hva bergen hadde vært uten han på telefonen tør jeg ikke tenke på

Sv: -MB-Geirs garage
Posted: Fri Sep 24, 2010 8:09 pm
by StarBugs Geir
I tillegg stilte murmesteren opp med en automat-starter som var litt defekt. Manglet kuler i et lager. Vi fikk kjøpt løse 4mm kuler hos E.Lund, så nå funker alt strålende!
Forresten MYE kulere lyd i automat-starteren enn i den vanlige!

Sv: -MB-Geirs garage
Posted: Mon Sep 27, 2010 9:48 pm
by StarBugs Geir
Da er Ferdinand sjekket "grundig". Olje og bensin er tappet ut, og interiør/vinduer er tatt ut. Store rustangrep i kanaler, innerskjermer og bunn. 'Heldigvis er bilen ok utvendig, så det blir lite lakkarbeid. Første prosjekt blir å bygge heve/senke mekanisme på forstillingen. DET gleder jeg meg til!

Begynner denne uken.
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]
[attachment=5]
Sv: -MB-Geirs garage
Posted: Mon Sep 27, 2010 9:53 pm
by StarBugs Geir
Litt fler:
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]
Fikk kjøpt et takstativ hos Morten/Greenbug som passet perfekt til ragtop
[attachment=5]
Sv: -MB-Geirs garage
Posted: Mon Sep 27, 2010 10:36 pm
by norshuttle
Misunnelig!!

Ragtop er det feteste!! Sleve sleve

Sv: -MB-Geirs garage
Posted: Tue Sep 28, 2010 2:54 pm
by VW 181
Ser ut som du ikke blir arbeidsledig i vinter...

Sv: -MB-Geirs garage
Posted: Tue Sep 28, 2010 3:17 pm
by StarBugs Geir
Tror jeg har skaffet meg arbeid til jeg går av med pensjon......

Sv: -MB-Geirs garage
Posted: Tue Sep 28, 2010 3:35 pm
by VW 181
MB Geir wrote:
Tror jeg har skaffet meg arbeid til jeg går av med pensjon......
Og da skal du slappe av, regner jeg med...

Sv: -MB-Geirs garage
Posted: Tue Sep 28, 2010 5:09 pm
by Tistlo
Kan fort verta bra den ragtoppen der altso!!
Litt jobb rundt bunnen ser da ut til men da fiksa du vel
Sv: -MB-Geirs garage
Posted: Thu Sep 30, 2010 8:37 am
by StarBugs Geir
Jeg skal ha en 12v motor, relativt kraftig. Den skal kunne rotere begge veier med en enkel bryter, og skal stoppe ved for stor motstand. Skal fungere omtrent som en vindushever-motor, men må være sterkere.
Noen tips?
Kom på noe selv. En toveis 12v vinsj kan være en grei løsning. Om noen har andre idéer er jeg takknemlig!
Jon T: El. ragtop?
Moshe: Sikkert ikke dumt å prøve en vinsj. Ellers så må du nok ha en motor med utveksling/girhus, men hvordan styre stopp ved veis ende er jeg mer usikker på. I min bransje brukes det mye brytere: Home position switch og End position switch... eller photosensors med samme oppgave.
Padden: hvor kraftig er relativt kraftig? og hvor lenge skal den gå av gangen? Tror nok en startmotor kan holde ut relativt lenge ved mindre belastning uten og gå varm, den vil jo trekke en del strøm. Men strømforbruket vil jo også gå ned med en lavere belastning enn en boblemotor. En povertrim fra en kraftig båtmotor kan jo kanskje funke, da har du pumpe, hydraulikksylinder og hele stasen du trenger. 12 volt er det også.
Har vært inne på tanken med powertrim. Der får jeg alt jeg trenger. Problemet er at jeg vet ikke hvor mye belastning disse sylindrene tåler. Har funnet ut at hydraulikk blir veldig dyrt, så jobber med andre løsninger. Finnes el-hydrauliske jekker som vil funke, men de virker også veldig svake til mitt bruk.
Sveineka: Hva skal det brukes til? har liggende noe hydrolikk med mer..... dvs brytere, styring etc!
RZR Andy: Får vi poeng for å gjette her, Geir??? Tipper på at dette har med senking å gjøre, Geir tenker som vanlig i revolusjonerende baner!
Tistlo: Hydraulikk treng ikkje vera so dyrt! Sjølvsagt nytt er skamdyrt men du skulle ha funne deg noko gammalt som du kan bruka, det er ikkje so vanskeleg å laga til heller, spsielt ikkje om du finn ein pumpa som går på 12v,
Får du detta til so kan da absoulutt reknast som ein revolusjonerande patent ja
Sv: -MB-Geirs garage
Posted: Thu Sep 30, 2010 8:47 am
by StarBugs Geir
Det er snakk om heving og senking ja. Eller senking med mulighet for heving

. Idéen er enkel, og egentlig ikke revolusjonerende. Etter at jeg begynte å søke litt på løsninger/muligheter har jeg funnet andre som har lekt med samme tanken. Tror bare ingen har prøvd det i praksis ennå....handler bare om å bruke eksisterende løsninger på en ny måte.
Hydraulikk:
Fordeler: Enkelt, driftsikkert (få bevegelige deler) og raskt. Det siste er egentlig ikke noe poeng for meg.
Ulemper: Dyrt og utsatt. Ved svikt/lekkasje mister man trykket umiddelbart
Elektrisk (kombinasjon av skru/el):
Fordeler: Enkle, rimelige deler som jeg får "overalt". Kan bruke vinsj, el-jekk osv. så lenge det går på 12v. Den statiske belastningen går på gjengene, mens elmotoren kun skal rotere enten aksling eller mutter avhengig av konstruksjon. Fungere manulet om det elektriske svikter.
Ulemper: Mange deler og smørepunkter. Vil nok gi et mindre proffesjonelt resultat (bruk/konstruksjon), men det betyr forsåvidt ikke noe. Alt bygges inn likevel.
Bilder kommer! Prototypen er under utvikling

Hentet donor-forstilling av André igår kveld. Takker!
Panscrapers har lekt med samme tanken, og har laget fine visualiseringer:
http://www.youtube.com/watch?v=ggJYnSlC-Rs
http://www.youtube.com/watch?v=wrck_VXBofY