Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Legg inn bilder og info om bilen din eller prosjektet ditt.

Moderator: Global moderator

Bjørn Hjellestad
Supermedlem
Supermedlem

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Post by Bjørn Hjellestad »

Solan wrote: Var det såpass sterke bilder at du måtte sensurere det, Bjørnerator? Hmmm...trur vi må bytte moderator her, dette var kjipaholdning!  :o
Jeg har ikke sensurert bildene, kun kommentert HMS innholdet i bildet, deretter har bildene forsvunnet av seg selv.
Det inneholdt en VW topp og en uskjermet industrifres, betjent av en kar uten vernebriller med fingrene svært nærme roterende deler.
Ønsker bare at VWACB forums deltakere ikke tenker at dette er OK siden det er avbildet her og gjør slikt hjemme eller på jobb 8)
erika
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by erika »

Noen som kan Photoshoppe noe verneutstyr på Håkon, så vi får se bilder?
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Bjørn Hjellestad wrote:
Solan wrote: Var det såpass sterke bilder at du måtte sensurere det, Bjørnerator? Hmmm...trur vi må bytte moderator her, dette var kjipaholdning!  :o
Jeg har ikke sensurert bildene, kun kommentert HMS innholdet i bildet, deretter har bildene forsvunnet av seg selv.
Det inneholdt en VW topp og en uskjermet industrifres, betjent av en kar uten vernebriller med fingrene svært nærme roterende deler.
Ønsker bare at VWACB forums deltakere ikke tenker at dette er OK siden det er avbildet her og gjør slikt hjemme eller på jobb 8)
Fint at du skjermar oss for bilete av ting som ikkje er bra, mykje skremmande saker på dette internettet, visstnok!

Eit alternativ kunne jo vore å nytta dette til skrekk og åtvaring, eit ypperleg døme på korleis ein ikkje skal gjere ting! ;)
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Bjørn Hjellestad
Supermedlem
Supermedlem

Solan wrote:
Bjørn Hjellestad wrote:
Fint at du skjermar oss for bilete av ting som ikkje er bra, mykje skremmande saker på dette internettet, visstnok!

Eit alternativ kunne jo vore å nytta dette til skrekk og åtvaring, eit ypperleg døme på korleis ein ikkje skal gjere ting! ;)
Sveins Autohaus: Tar du utfordringen og legger inn igjen bildene du fjernet? :thup
Dalland
Styret
Styret

Post by Dalland »

Er på ingen måte noe mindre trygt dette enn en vanlig søylebormaskin.
Men skal innrømme at eg kunne ha brukt hårnett og vernebriller, men trengtes ikke under denne pingle fresingen. (ikke noe spon som flyr)
Vil også få sagt at eg ellers er flink på hms og bruker ALLTID heldekkende skjerm ved dreiing og hørselsvern ved bruk av vinkelsliper. ;)
Sveins Autohaus
Juniormedlem
Juniormedlem

Post by Sveins Autohaus »

Bjørn Hjellestad wrote: Sveins Autohaus: Tar du utfordringen og legger inn igjen bildene du fjernet? :thup
Hvilken utfordring er det? Å legge ut bilder? Det har jeg allerede gjort, og det falt ikke i smak, så jeg gjør derfor ikke det igjen.

Jeg driver et verksted, som jeg ønsker skal bli så bra som mulig, da tenker jeg kvalitet på det vi gjør, kunnskap, fleksibilitet i forhold til kunder, og ikke minst miljøet til de ansatte (selvfølgelig HMS inkludert!).
Jeg ønsker også å bidra til f.eks VW miljøet med gunstige "ordninger" når det gjelder verkstedet. Det kan være seg "billig" maskinering av VW deler, eller andre tjenester.
I dette tilfellet hadde Håkon ønske om å frese de omtalte vw-topper. Vi hadde skikkelig kursing på forhånd (til og med med kaffi), inklusive service og studie av benyttet fresehode, så bildet viste ikke alt som foregikk i denne jobben...

Fresehodet som ble benyttet fungerer slik at en må for hånd stille på matingen lokalt på utboringshodet, så at "fingrene var nære" fresehodet var en nødvendighet...
Dette er IKKE utstyr av nyere dato, men er faktisk helt vanlige maskiner å bruke. Det som alltid må benyttes ved slike maskiner, nye eller gamle, er varsomhet og sunt bondevett! Som Håkon sier, så var det ikke det store behovet for briller og slikt på denne jobben, selv om det som regel ALDRI skader å bruke verneutstyr.

Jeg har ca 15 års erfaring med denne fresen, de som kjenner Håkon vet at han er en oppegående mann, så å si at vi ikke har peiling synes jeg faktisk var litt drøyt...

PS! Dette er INGEN forsvaring av å ikke bruke verneutstyr, både jeg og Håkon er flinke til dette, vi tar oss bare ikke så godt ut på bilder med utstyret på!
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

At det er mange som er litt slepphendte med sikkerheten når vi holder på med bilene våre er det ikke tvil om. Jeg er en av de..... At noen da kommer med en "pekefinger" av og til er forståelig og nyttig. Tviler ikke et sekund på at dere prioriterer HMS, men alle tar snarveier og bruker skjønn innimellom. Selvsagt ikke ok, men det går jo stort sett bra. Bare justere motor (gassere/tenning) mens den går er farlig nok.....

Synes du skal legge de fine bildene ut igjen, og slå fast at en safety-first-reminder er positivt for oss alle, og helt sikkert ikke negativt ment fra Bjørn sin side. :)
Last edited by Anonymous on Sat Jan 28, 2012 8:37 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Bjørn Hjellestad
Supermedlem
Supermedlem

Sveins Autohaus wrote:
Bjørn Hjellestad wrote: Sveins Autohaus: Tar du utfordringen og legger inn igjen bildene du fjernet? :thup
Hvilken utfordring er det? Å legge ut bilder? Det har jeg allerede gjort, og det falt ikke i smak, så jeg gjør derfor ikke det igjen.

Jeg driver et verksted, som jeg ønsker skal bli så bra som mulig, da tenker jeg kvalitet på det vi gjør, kunnskap, fleksibilitet i forhold til kunder, og ikke minst miljøet til de ansatte (selvfølgelig HMS inkludert!).
Jeg ønsker også å bidra til f.eks VW miljøet med gunstige "ordninger" når det gjelder verkstedet. Det kan være seg "billig" maskinering av VW deler, eller andre tjenester.
I dette tilfellet hadde Håkon ønske om å frese de omtalte vw-topper. Vi hadde skikkelig kursing på forhånd (til og med med kaffi), inklusive service og studie av benyttet fresehode, så bildet viste ikke alt som foregikk i denne jobben...

Fresehodet som ble benyttet fungerer slik at en må for hånd stille på matingen lokalt på utboringshodet, så at "fingrene var nære" fresehodet var en nødvendighet...
Dette er IKKE utstyr av nyere dato, men er faktisk helt vanlige maskiner å bruke. Det som alltid må benyttes ved slike maskiner, nye eller gamle, er varsomhet og sunt bondevett! Som Håkon sier, så var det ikke det store behovet for briller og slikt på denne jobben, selv om det som regel ALDRI skader å bruke verneutstyr.

Jeg har ca 15 års erfaring med denne fresen, de som kjenner Håkon vet at han er en oppegående mann, så å si at vi ikke har peiling synes jeg faktisk var litt drøyt...

PS! Dette er INGEN forsvaring av å ikke bruke verneutstyr, både jeg og Håkon er flinke til dette, vi tar oss bare ikke så godt ut på bilder med utstyret på!
Flott at kursingen inkluderte kaffe! Topp holdning :)
Beklager sterkt at ordet peiling ble brukt her, et bilde sier mer enn tusen ord, det så farlig og uvørent ut.
Briller tar seg bra ut på bilde :thup
RZR-Jånni
Moderatorer
Moderatorer

Post by RZR-Jånni »

Sikkert ikke noe problem om det legges ut igjen, med rette tekst om innholdet i det som gjøres.  :)
Regenstadt Zombie Racewerks
67 Sika
74 1303S Big
77 Doka
84 Transporter
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Jeg setter veldig pris på det som Svein i AutoHauset gjør, og at vi har folk i VW-miljøet som driver et verksted som vi kan få gjort maskinering og andre og ting som krever spesialverktøy, er utrolig bra! Dette bør vi både bruke og se viktigheten av, og jeg er overbevist om at sikkerhet og HMS blir godt ivaretatt, både fra Håkon sin side og selvsagt fra Svein.

Jeg er nå spent på hvordan resultatet av fresingen på toppene ble?

Og har du fått sett på bærearmene og de nye bærekulene, Svein?

Mvh
Svein

"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Sveins Autohaus
Juniormedlem
Juniormedlem

Hei!
Først og fremst må jeg få si at det var veldig fint på Fløyen i dag!!! ;)
Så har ikke fått presset kuler i dag... Jeg fikk de av Håkon forleden dag, så de ligger i "kundemottaket" ennå.
Skal se på disse i begynnelsen av uken tenkte jeg.

Ved å si kodeordet "hastverk", så rykker du frem i køen! ;)
Last edited by Solan on Sun Jan 29, 2012 9:01 pm, edited 1 time in total.
Sveins Autohaus
Juniormedlem
Juniormedlem

Når det gjelder toppene, så kom jeg i etterkant til å tenke på noe...
Jeg tror jeg snappet opp i "bolt on... " tråden at dere vurderte 1680 sylindre.
Det som er dumt med de som er slip in/bolt on, er at flaten mot toppene blir veldig tynne. Dette betyr mer belastning på liten flate, så innsynking i alu toppen med etterfølgende lekkasje kan skje.
Pål demonterte forleden dag noen topper der nettopp dette hadde skjedd.
1680 kan gå bra det, men husk på dette.

Poenget mitt var at når Håkon først var i gang, så kunne han tatt opp til større sylindre i samme slengen...
Hadde bare toppene, men allikevel...
Enten beholde 1600, eller gå for eksempelvis 90,5/1776 spør du meg :)

Men toppene dere har ble bra de altså! De så veldig rette ut før maskinering også!
Last edited by Solan on Sun Jan 29, 2012 9:02 pm, edited 1 time in total.
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Hastverk og hastverk, Svein... ;)

Fint at toppene så bra ut:)

Angående sylindersett, så har jeg et 1679-sett fra før av, det var det vi hadde tenkt å bruke på denne motoren. Men hvis det frarådes av deg eller Dalland, så får vi tenke nytt, og eventuelt kjøpe inn et annet sett...? Dalland har sett de gamle sylindrene, kan de hones og brukes på nytt igjen, med nye stempelringer, Dalland?

På fredag fikk jeg besøk av Christer (Tistlo) på Breistein. Han hadde med et egenprodusert verktøy for å trekke ut nålelagre og innerforinger ut av forstillingsrørene. Så etter litt dekksparking og kaffedrikking så måtte dette prøves. Jeg fikk en bit med gjengestang (eller staaaag) av Knut (Ulsmåg), og satte igang. Og dette funket som smurt! Jeg var til og med heldig at den minste av de to skivene passet innerst i nederste forstillingsrøret (hvis noen forstod dette), sånn at jeg fikk trukket ut også de indre foringene. Alt gikk fint for seg, og nå er altså forstillingsrørene klar for nye urethan-pakninger fra BugPack.

Tusen takk til Tistlo for produksjon og leveranse av supert verktøy!

Et par bilder:

[attachment=1]

[attachment=2]
Attachments
27012012429.jpg
27012012429.jpg (30.25 KiB) Viewed 2434 times
27012012428.jpg
27012012428.jpg (45.85 KiB) Viewed 2436 times
Last edited by Solan on Mon Jan 30, 2012 2:45 pm, edited 1 time in total.

Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

kult at verktøyet funka! då vert da satt igang stortstilt masseproduksjon ::) ::) på skulen?
kranken skal få eit eksemplar neste gong
TLF: 97419035
Magnus
Supermedlem
Supermedlem

Post by Magnus »

Kjempebra at verkøyet funket, og at vi nå er klare for nye urethan-pakninger! Takk skal du ha for produksjonen, Tistlo!  :thup

Også veldig bra at toppene så bra ut både før og etter modifikasjon!  :thup

Håper virkelig at jeg kan få vært med og jobbet mye på bilen neste helg :)
Last edited by Solan on Mon Jan 30, 2012 2:43 pm, edited 1 time in total.
Post Reply