Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Moderator: Global moderator
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Ok, kanskje jeg kan se på den (som i prøve den eller låne den...) og se om det går på nålelagerne...? 

'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
Hvis du lager deg en slik som på tegningen, med nøyaktige mål, så vil den enkelt kunne brukes til å skru ut lageret. Må være litt tykkelse på den så ikke den bøyer seg. Sveis mutter på baksiden eller gjeng den opp. Rund eventuelt av endene for å få enda bedre grep. Denne trer du bare inni, vrir på plass og setter i skrue. Vinklene på ytterdelen kan sveises på, eller du bruker noe passende. Det blir jo holdt på plass av presset.
Tror dette skal funke, og det er lett å lage.
(Paint er IKKE bra å tegne i
, men det ble nå en illustrasjon)
[attachment=1]
Tror dette skal funke, og det er lett å lage.

[attachment=1]
- Attachments
-
- Lagerutdrager.JPG (19.77 KiB) Viewed 2421 times
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
Med et lite ekstra hull og en snor i blir den lett å vippe/trekke i posisjon 
[attachment=1]

[attachment=1]
- Attachments
-
- Lagerutdrager2.JPG (20.54 KiB) Viewed 2422 times
1974 1303S
Hei Geir
Ja, jeg kjenner til denne løsningen. Det er jo i prinsippet akkurat det jeg gjorde med avdrageren på bildet mitt. Men jeg ville nok lage den biten jeg putter på innsiden av lageret rund, i så fall, og litt flat på to sider, så jeg får puttet den inni. Så blir det jevn belastning på lagere innenfra. Men dette er litt tidkrevende å lage også, og jeg har dessverre hverken noe sveiseapparat eller noe solid nok flattjern tilgjengelig for øyeblikket. (Noen som har et par biter...?). Tenkte at dette måtte være et vanlig problem for å få ut denne typen lagre, og at det fins et verktøy i handelen for dette?
Men hvis ikke det løser seg på en annen måte, så ser det ut som om Lysø Industries må få sitt "mekaniske verksted" opp å gå med det første, og ta denne utfordringen og lage seg et verktøy...
Ja, jeg kjenner til denne løsningen. Det er jo i prinsippet akkurat det jeg gjorde med avdrageren på bildet mitt. Men jeg ville nok lage den biten jeg putter på innsiden av lageret rund, i så fall, og litt flat på to sider, så jeg får puttet den inni. Så blir det jevn belastning på lagere innenfra. Men dette er litt tidkrevende å lage også, og jeg har dessverre hverken noe sveiseapparat eller noe solid nok flattjern tilgjengelig for øyeblikket. (Noen som har et par biter...?). Tenkte at dette måtte være et vanlig problem for å få ut denne typen lagre, og at det fins et verktøy i handelen for dette?
Men hvis ikke det løser seg på en annen måte, så ser det ut som om Lysø Industries må få sitt "mekaniske verksted" opp å gå med det første, og ta denne utfordringen og lage seg et verktøy...
Kan du bruke en oljepumpeavdrager? Kanskje du er heldig at "pinnen" som settes i oljekanalene er lik diameteren på lageret?
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Det kan hende jeg kan bruke, ja. Men oljepumpa har vel for stor diameter, men vet du hvor stor den "tverrpinnen" på oljepumpeavdrageren (diameter/tverrmål) er, Erik?
Vist du måler utvendige målet på lageret so kan eg dreia ei skjeva med gjenga hol i midten + to flate sider. 4 free. 5-6mm breidde er vel passlig?
so treng du berre hesja saman eit "stativ" på utsida med hol i og gjengestag + mutter, so kan du skru ut lageret. (kan og laga stativet, men då må eg ha meir mål
so treng du berre hesja saman eit "stativ" på utsida med hol i og gjengestag + mutter, so kan du skru ut lageret. (kan og laga stativet, men då må eg ha meir mål

TLF: 97419035
Oi, suveren service, Tistlo!Tistlo wrote: Vist du måler utvendige målet på lageret so kan eg dreia ei skjeva med gjenga hol i midten + to flate sider. 4 free. 5-6mm breidde er vel passlig?
so treng du berre hesja saman eit "stativ" på utsida med hol i og gjengestag + mutter, so kan du skru ut lageret. (kan og laga stativet, men då må eg ha meir mål![]()
Nå har jeg målt lagrene, de er ulike oppe og nede:
Lageret oppe har 38 mm indre diameter og 46 mm ytre dia.
Lageret nede har 44 mm indre dia. og 50 mm ytre dia.
Men lagerne presses jo inn mot en kant, og denne har mindre diameter enn ytre dia på lagrene (denne er vanskelig å måle, men er ca 1 mm mindre)
Oppe passer det da med en skive med diameter 43 mm (evt. 42 mm), nede passer det med en skive med diameter 47 mm. Hvis dette lar seg gjøre... Og gjerne et hull i midten, og slipt på kantene, hvis du har mulighet

Hvis du skal til Bergen til helga (syns du skrev dette et annet sted her på forumet?) så kan jeg møte deg på Breistein (er sikkert der uansett

På forhånd takk!
Mvh
Svein
Last edited by Solan on Wed Jan 25, 2012 9:06 pm, edited 1 time in total.
skal få dreia to skjever til deg eg(og to til meg sjølv soklart
)
du har ikkje tilfeldigvis målet på bredden av forstillingstårnet og? dvs avstanden mellom sveisefalsane på begge sider av tårnet, om du skjønnar? ser for meg å laga ein sånn dings i flattjern -> |_| med hol på toppen. i flattjern av passlig size.
skal til bergen på fredag og skal innom breistein, helst i halv 5 - 5 tida om du er der då?

du har ikkje tilfeldigvis målet på bredden av forstillingstårnet og? dvs avstanden mellom sveisefalsane på begge sider av tårnet, om du skjønnar? ser for meg å laga ein sånn dings i flattjern -> |_| med hol på toppen. i flattjern av passlig size.
skal til bergen på fredag og skal innom breistein, helst i halv 5 - 5 tida om du er der då?
altso detta målet om du har da liggande
(so slepp eg ut å spa fram ein forstilling)

- Attachments
-
- forstilingx.jpg (85.71 KiB) Viewed 2397 times
75 mm 

den e grei. då skal eg sjå om eg kan få laga til noko greier imorgo 

Vi venter spent på billedreportasjen
- Attachments
-
- eating popcorn.jpg (10.56 KiB) Viewed 2374 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
-
- Styret
Jeg brukte skiven på toppen av støtdemperen fra en bj-forstilling og en glidehammer når jeg byttet lagre sist.
Slipte av skiven så den ble avlang. Så brukte jeg en krok på hammeren i hullet på skiven og "banket" ut lageret. Skiven er ca 43mm.
Slipte av skiven så den ble avlang. Så brukte jeg en krok på hammeren i hullet på skiven og "banket" ut lageret. Skiven er ca 43mm.
02 er bøs.....Bay er grei
Da har det ankommet pakke fra Machine7 med litt nytt knask til kjerra til Magnus, blant annet rullebelter foran og justerbare Spax støtdempere foran.