Page 23 of 42
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Fri Jan 20, 2012 7:38 pm
by Tistlo
skal nok ha o ring på den kassa då

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Sun Jan 22, 2012 8:38 pm
by Jon T
Solan wrote:
Padden mente det var '67- eller '68-modell 1500-kassa kom fra.
Bobla var jo tilgjengelig med 1500-motor fra august 1966 (altså fra og med årsmodell '67).
Men jeg er fremdeles omtrent like klok mht O-ring eller ikke...
FYI:
Jeg mener det som omtales som padde-kassen kommer fra en 1500 68 modell!
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Sun Jan 22, 2012 10:48 pm
by Solan
På lørdag fikk vi hivd inn girkassa i bilen igjen (takk for lempehjelp, Henrik), og jeg skrudde det meste på plass mens Magnus tok seg en (velfortjent) tur til en kompis.
Idag har Magnus og jeg vært på Breistein fra ca 12 til halv 9, og fått gjort ganske mye.
Først fikk vi gjort ferdig girkassejobben, idag var det kobling av giroverføringa og montering av CamberCompensatoren. Så snudde vi bilen og begynte foran. Heiste opp bilen og tok ut bensintanken. Den var full, så det var en del styr med å tømme all bensinen over på bussen... Magnus pussa en del på rust i reservehjulsbrønnen og kjørte på med Brunox der. Magnus skrudde av støtdemperne foran, og så skulle spindlene av. Bærekulene satt veldig godt fast i spindlene, og det var mye banking og herjing, ters og varme og det hele, men tilslutt gikk de av. Så skulle vi ha ut bærearmene, mye styr og vesen der også, men det gikk tilslutt. Så av med Puma-platene, den nederste Puma-skruen var slipt helt ned, så der var det mye filing og greier for å få den ut. Men tilslutt sto vi med fire bærearmer i handa. Så ble disse reingjort, og Dalland tok de med seg. Han leverer de til Sveins Autohaus, som skal presse ut gamle og inn nye (Long Travel) bærekuler. Takk til Dalland for hjelp og hyggelig selskap idag
Det er fælt lite fjæring i forstillinga (ingenting på øverste torsjonsrør!), fjærpakkene er omtrent rustet fast, så her må det sjekkes og stelles til riktig.

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Mon Jan 23, 2012 12:46 pm
by Magnus
Og hvis noen lurer på om de skal skifte ut originalfelgene med noen fete hjul, så sier dette bildet mer enn 1000 ord

:
[attachment=1]
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Mon Jan 23, 2012 4:34 pm
by Moshe
Kristian Gelin wrote:
Jepp enig der Magnus, gå for de orginale... og litt opp i front så er den der.
Ja, absolutt! Har jo fått nydelig 1303 høyde bak... bare å følge opp foran også nå...

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Tue Jan 24, 2012 12:51 am
by Solan
Jeg var såvidt utom ikveld også.
Fikk tatt ut og vaska av alt fett og rust på torsjonsfjærpakkene foran, og innså at det faktisk er en hestejobb/møkkajobb/osv å få ut alle nålelagerne foran og erstatte med urethanforinger... Men herja litt rundt på theSamba og fant utav det tilslutt. Greia er visst å bruke en sleidehammer og fikle en skive inn på baksida av de og banke de ut. Så det blir neste steg i forstillingsjobben.
Et tips til folket: Smør forstillinga med jevne mellomrom, gjerne ofte! Ellers ruster nålelagerne fast, og du får en bil med dårligere (og dårligere) fjæring, eller som vi hadde på Grynet på slutten: UTEN fjæring!
Et par bilder:
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Tue Jan 24, 2012 1:07 am
by Tistlo
du kan og banka ut lageret med ein lang aksling sånn at du kan dunka ut lagera frå baksida. gjengestag ca 16mm (jo større jo bedre) funkar nok. alternativt so meislar du vekk ringen og nålene, og sveiser ei larva rundt inni ytter ringen, når den vert varm vil den trekka seg saman og du kan lura den ut med enkle grep.
i biltema sitt sleidehammar/slagters sett so er det jo nokon solide krokar å putta på enden. dei bør vel funka til å nappa ut med, men mykje betre med ei skjeva sjølvsagt.
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Tue Jan 24, 2012 10:10 am
by Sander
....og no kjem Grynet endeleg opp framme òg ser eg....dare to be different....wtg!
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Tue Jan 24, 2012 2:51 pm
by RZR Sune
Attitude not Altitude

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Tue Jan 24, 2012 5:32 pm
by Sander
Jess, dare to be different!
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Tue Jan 24, 2012 5:58 pm
by Dalland
Ja ryktet er jo at dem har bestilt seg lengre støtdempere for å takle høyden.

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Tue Jan 24, 2012 6:15 pm
by Henrik
Stort høyere nå, så må de supplere med surstoffmasker

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Wed Jan 25, 2012 12:17 am
by Solan
Det var mye folk på Breistein ikveld

, så det ble en del dekksparking idag, men fikk da (prøvd å få) gjort noe...
Kjøpte glidehammer på Biltema og satte igang med friskt mot. Men dette rikket ikke nålelageret. Måtte finne på en annen løsning, og rigget til med innvendig ters og anlegg i midten. Fikk ut et lager tilslutt, men det var ganske herpa da det kom ut. Må prøve å få ut de andre tre nålelagerne på en bedre måte.
Lurte på denne saken fra Biltema:
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... er-191397/
Noen som har erfaring med denne?
Et par bilder:
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Wed Jan 25, 2012 1:11 am
by Moshe
Den har jeg, men tror ikke den er egnet til ditt bruk.
Er til å trekke ut vanlige kulelager der det er åpning mellom lagerbanene, så stikkes de blanke "kulene" inn mellom lagerbanene og vris i lås.
Og så, skru til og trekk ut...