Page 22 of 42
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Tue Jan 17, 2012 8:38 pm
by StarBugs Geir
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Tue Jan 17, 2012 8:58 pm
by Solan
Riktig, Geir

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Tue Jan 17, 2012 9:13 pm
by Sandvik996tt
Det var det jeg også mente . Men i følge Unneberg bil skulle det ikke være o-ring der .

.
Da var det ut med girkassen engang til . Bra jeg oppdaget det nå .
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Tue Jan 17, 2012 9:15 pm
by Solan
Etter mine begreper skal den ligge utenpå den hvite plast-"konen". Får se om det blir tett nå, skal fylle på girolje her ute på Breistein nå i kveld.
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Tue Jan 17, 2012 9:30 pm
by StarBugs Geir
Ser ut som o-ringen kom fra 68. Var ikke så "rett frem" som det først ser ut dette her.....fant noe som ser ut som en bra og grundig artikkel, uten at jeg har lest så veldig nøye.
http://www.chirco.com/tech_articles/?p=259
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Tue Jan 17, 2012 9:52 pm
by Tistlo
Saksa frå Bentley:
NOTE:
on cars from chassis nr 117 580 250 (67modell) the rear axel tube retainer (skåla som ligg laust rundt akselrøyret) has been modified and paper gaskets used as shims have been discontinued. later axle tube is adjusted with hard paper shims. in either case axle must not bind but be free to move without looseness. sealing is done with an O-ring. when installing later retainer, make sure that shims (2stk ) are placed on the rear axle tube retainer (overnevnte skål) before you install the O,ring. if this sequence is not followed, shims will bend and cause leakage.
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Wed Jan 18, 2012 1:13 am
by Solan
Hmmm, var visst ikke så lett dette... Men akselen gikk greit rundt idag, uten motstand. Men jeg kan ikke huske om den var løs på inn-ut-bevegelse. Skal sjekke imorra...
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Wed Jan 18, 2012 5:53 pm
by Tistlo
akslingen har vel litt inn og ut bevegelse, men er røyret som ikkje skal ha det
men var da O ring på kasso di? isofall merklig at da står i bentleyen att 67+ har dette
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Wed Jan 18, 2012 8:06 pm
by Sandvik996tt
Dalland wrote:
Morten Sandvik wrote:
Hvor sitter o-ringen ?
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
Hva er rett Dalland . Høres ut som du vet det ?
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Wed Jan 18, 2012 8:25 pm
by Dalland
Morten Sandvik wrote:
Dalland wrote:
Morten Sandvik wrote:
Hvor sitter o-ringen ?
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
Hva er rett Dalland . Høres ut som du vet det ?
Nei eg følte egentlig bare for å terge deg, men er rett som svein gjør, o-ring utpå plastikk skiten.
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Wed Jan 18, 2012 11:39 pm
by Solan
Tistlo wrote:
akslingen har vel litt inn og ut bevegelse, men er røyret som ikkje skal ha det
men var da O ring på kasso di? isofall merklig at da står i bentleyen att 67+ har dette
Grynet har en girkasse fra en 1500, kjøpt av Sune i sin tid, så den kan godt være fra en 67 eller nyere.
Jeg oppdaget lekkasje på girkassa idag også, men det trur jeg var pga at jeg ikke hadde satt på tromlene, og ikke strammet ytre slangeklemme på den ene belgen. Får bare prøve igjen i morra...
PS: Sune: vet du hvilken årsmodell girkassa kommer fra? Akslene og akselrørene på Grynet er de originale for bilen.
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Thu Jan 19, 2012 8:30 am
by RZR Andy
1500 kom vel i aug 67 (modellår -68) og varte vel til og med modellåret 71 da de ble erstattet av 1600 i 1300S i 72-modellen, eller tar jeg feil?
Det var jo litt panikkskruing for å rekke en visst tur, mener jeg å huske. Ble det ikke dratt til litt for hardt på noen lagerskåler?
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Thu Jan 19, 2012 9:34 am
by Solan
Jo, det stemmer det, André, men det årna seg (etter forbruk av et par lagerskåler og oppdagelsen av at disse kommer i to ulike utførelser og tykkelser...). Men jeg tror ikke det har noe med dagens lekkasjer å gjøre, da disse er inne ved kassa (sa folk), og ikke ute ved bremseskjoldet. Problemet har vært at anleggsflaten fra akselrørflensen (?) ikke var plan, og da ble det ikke helt tett. Selv om det var mer enn nok pakningslim dytta inn der...
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Thu Jan 19, 2012 10:43 am
by RZR Sune
Solan wrote:
Tistlo wrote:
akslingen har vel litt inn og ut bevegelse, men er røyret som ikkje skal ha det
men var da O ring på kasso di? isofall merklig at da står i bentleyen att 67+ har dette
Grynet har en girkasse fra en 1500, kjøpt av Sune i sin tid, så den kan godt være fra en 67 eller nyere.
Jeg oppdaget lekkasje på girkassa idag også, men det trur jeg var pga at jeg ikke hadde satt på tromlene, og ikke strammet ytre slangeklemme på den ene belgen. Får bare prøve igjen i morra...
PS: Sune: vet du hvilken årsmodell girkassa kommer fra? Akslene og akselrørene på Grynet er de originale for bilen.
Jeg kjøpte den av Padden... kanskje han vet.
Sune
Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"
Posted: Fri Jan 20, 2012 11:22 am
by Solan
Padden mente det var '67- eller '68-modell 1500-kassa kom fra.
Bobla var jo tilgjengelig med 1500-motor fra august 1966 (altså fra og med årsmodell '67).
Men jeg er fremdeles omtrent like klok mht O-ring eller ikke...