Page 3 of 12
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Tue Feb 12, 2013 2:58 pm
by Gaute(alutig)
Har liggende en tett felg som skal være fra en type 3.
4x15" står det på den..
Vet ikke om det er forskjell på den fra en type 1 felg?
Om det er forskjell byttes den gjerne i en tett type 1 felg..

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Tue Feb 12, 2013 4:55 pm
by djupevik
Hmm. No blir eg veldig usikker på ka som er ka..
Dei eg har levert til sandblåsing er i alle fall hull i, sånn av den typen som det er på noken bussar. Disse har eg 5 stk. av.
Og så har eg 2stk. 4-bolt felgar som no står på bak og to stk. tette felgar. Dei to tette eg har er derimot utan klips sånn som på den du har avbilda, så dei kan brukast med flate kapslar.
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Tue Feb 12, 2013 8:05 pm
by Tistlo
felgen din gaute er til bobla
type 3 har ikkje klips, men kantar rundt for å pressa fast kapslane(ala bobla 66+)
eg trur eg har ein eller to sånne type 3 felgar liggande, kan sjå korleis dei er i tilstand.
skjermen din kan eg ogso fiksa for deg, vist da er kun rustholet og tanklokket som er dilemma. insuget kan reddast og ved å sveisa på ny ende, men då må du laga ein jigg frå eit heilt innsug, sånn at flensane kjem dar dei skal vera
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Tue Feb 12, 2013 10:49 pm
by djupevik
Eg kan være interessert i to slike felger i tilfelle du har tistlo

Eg har hørt rykter om at du er god på å fikse type 3 skjermar ja, så det er godt mulig eg må ha dei ein tur innom sveiseapparatet ditt. Avventer litt med å sveise igjen loket, men holet skulle eg kanskje fiksa. Eg driver forresten å tenker på å kjøpe meg sveiseapparat sjølv og, så kanskje eg må spare holet til det
Korleis fiksar du disse skjermane forresten? Holet er jo der det er dobbel plate. Løsner du den platebiten som dekker til for hjulspruten frå resten av skjermen og sveisar kvar for seg før du setter det sammen igjen, eller lappar du berre igjen heile sulamitten?

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Wed Feb 13, 2013 1:18 am
by Tistlo
sveisar kvar del for seg ja. ut ifrå bildene so treng du nok eit sveiseapparat ja, va jo noko smågroms rondtomkring på bilen:) løp å kjøp! vist du ser i variant tråden til ts, so er da bilder av skjermen eg fiksa for han einplass
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Wed Feb 13, 2013 12:28 pm
by djupevik
Eg fant! Såg ut som litt av ein jobb ja!
http://www.forum.vwacb.com/http://VWACB Forum/phpBB3/viewtopic.php?p=325267#p325267
Spørst kor mykje det hjelper å kjøpe seg sveiseapparat, må jo kunne å sveise også

Jaja, får ta det etter kvart. Kjekt å vite at det er folk som kan med det i nærheten
I går fekk eg gjort litt smått også. Fekk tatt av bakfangaren og sandblåst festene til skvettlappane, begynte å pusse litt på stikkakslane til kassa eg skal ha i. 5-bolts tromlar frå unneberg kom i posten og felgane vart henta ferdig sandblåst og sinkgrunna. Fekk også demontert forgassaren og kokt den på den nye kokeplata mi

Har også funnet verktøyet eg trenger for å skru av forgassar uten å skru av heile innsuget
I dag kom også fødselssertifikatet på bilen min, som kunne bekrefte at det er originalmotoren som står i nå, jippi

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Wed Feb 13, 2013 1:41 pm
by djupevik
Bilder må til!
Ferdig sandblåst felg:
Sandblåst brakett for skvettlapp:
Forgasser klar for demontering (førbilde):
Forgasser etter kok:
Stikkaksler før pussing:
Stikkaksler etter litt pussing:

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Wed Feb 13, 2013 3:49 pm
by EsJo
Det går fremover her ja

Konge

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Wed Feb 13, 2013 6:32 pm
by Tistlo
kjekt å veta att bilen faktisk har org. motoren! ikkje verst!
kokte du gassaren heil?? den må plokkast ned før du koker den skal du få ut all driten. gjer godt reint i flottørkammeret og blås gjennom alt av dyser og kanalar.
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Wed Feb 13, 2013 7:40 pm
by djupevik
Den vart plukka godt i deler før den ble kokt. Kjørte samme prosedyren på bobla i fjor med godt resultat :-)
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Wed Feb 13, 2013 8:47 pm
by J.R.H
Er det bare vaten du har i når du koker forgasseren eller ?
Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Wed Feb 13, 2013 10:54 pm
by djupevik
Det var 2 poser sitronsyre og en desj Zalo i en 2-3 liters gryte. Sitronsyren jeg har brukt er de posene med pulver du får kjøpt i dagligvareforretningen under bakeavdelingen
Om du søker på vwnorge etter sitronsyre finner du litt info på det, jeg har bare snappet det opp derfra

Monterte og startet opp i dag. Merker forskjell nå ja, ikke noe mer lagging

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Sat Feb 16, 2013 1:35 am
by djupevik
Da ble det gjort litt i kveld også
Siden jeg hadde ekspertise i nærleiken (Henrik) valgte eg å ta ut motoren i kveld. Det gikk pent og pyntelig for seg, uten dramatikk. Får håpe det går like fint når det skal tilbake

Då er det berre bytte av girkasse som er neste. Her er det jo litt som skal over, men nokre dagars arbeid skulle gjere mykje
Var innom dalland å handla olje i går, pakninger til girkassa kom i dag. Henrik påpekte at utløserlageret ikkje hørtes heilt friskt ut, så det blir vel til at eg bestiller eit nytt slikt også før det blir montert igjen.
Pannekake:

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Sun Feb 17, 2013 12:08 pm
by Solan
Digg tråd med mye bilder. Stå på videre, detta blir bra, Christian. Jeg kommer ut en tur ikveld, sannsynligvis

Sv: Djupevik's 1963 Type 3 Variant
Posted: Sun Feb 17, 2013 12:28 pm
by djupevik
Kjekt at den faller i smak, jeg liker selv godt å lese tråder med mye bilder. Foretrekker tegneserier fremfor bøker

I går ble det kviledag, men i dag blir det en tur ut. Det satt forresten utløserlager på byttekassen som hørtes litt bedre ut så kanskje jeg bare kan smelle det sammen.
Når jeg først har motoren ute fikk jeg også tips om å justere ventiler, så det tenker jeg å gjøre også. + litt vasking og shining av motor og motorrom nå når jeg kommer til. Men trikset er vel å ikke plukke det for langt ned nå før sesongen
