Page 3 of 5
Sv: Bolt-on trimming
Posted: Tue Jan 31, 2012 7:21 pm
by StarBugs Geir
BeetleBug wrote:
....... til slutt fjernet dem annenhvert blad i viften.
Det er jo forsåvidt innlysende at dette gir en viss effektøkning siden kjølingen "stjeler" noen hk. Men hvor mye reduserer dette kjølingen? Finnes det "ferdige" vifter som gir akseptabel kjøling med mindre motstand? Hvor mye er det å hente på dette?
Har også sett noen utrolige tester i Volksworld (tror jeg det var...) med gevinsten på bytte av eksosanlegg. CSP Python kom best ut, og tror det gav 6-7 hk (hvis jeg husker rett). Mener det var på en std. type 3.
Sv: Bolt-on trimming
Posted: Wed Feb 01, 2012 1:03 am
by erika
Er det noen som har sett noen gode tråder der en bygger turbo + Feks MS Fuel Injection, og forklarer alle komponentene en har brukt? Kanskje du Kalle?
Sv: Bolt-on trimming
Posted: Wed Feb 01, 2012 3:45 pm
by VW 181
Ingen som vet/mener noe angående topper vs sylindersett?
Sv: Bolt-on trimming
Posted: Wed Feb 01, 2012 5:24 pm
by Solan
Sikkert mange som mener mye om dette, JH...
Jeg anbefaler at du leser deg opp på dette selv, det fins masse bøker og veldig mye på nettet om dette.
Selvgjort er velgjort

Lykke til!

Sv: Bolt-on trimming
Posted: Wed Feb 01, 2012 5:31 pm
by erika
Hei,
egentlig et ganske godt spørsmål det der. Gitt at sylindrene med stempler er gode (du kan ta en tur innom Kranken, så kan vi teste den med en lekkasjetester for å se om feks. stempelringene er tette.) - og du IKKE skal maskinere for større volum, så kan det godt være at pengene er bedre anvendt i topper som puster godt. Kun en volumøkning til 1641, uten å gjøre noe med topper, gir trolig ikke det helt store utslaget, sammenlignet med et sett med ship/shape 1600 sylindre.
Begynner du å endre på kam, og vippetøy etc - så får du effekten av gasserene dine, men da er du jo på galeien.... :).
Hvilke topper tenkte du på da?
Sv: Bolt-on trimming
Posted: Wed Feb 01, 2012 7:04 pm
by VW 181
@ erik: Ble tipset om disse toppene:
http://www.vwparts.net/CB1668.html
Takker nok ja til en lekkasjetest på Krankenhaus! Får vente til litt nærmere våren, så dukker jeg plutselig opp...

Sv: Bolt-on trimming
Posted: Wed Feb 01, 2012 9:00 pm
by hans
snakket med Raymond eller ?. Sett på bandidos og panchitos? selv. Billige topper som sikkert duger til våre formål
Sv: Bolt-on trimming
Posted: Wed Feb 01, 2012 10:41 pm
by erika
Sv: Bolt-on trimming
Posted: Wed Feb 01, 2012 11:40 pm
by Solan
Husker godt den artikkelen, mange gode tips der fra TomR

Sv: Bolt-on trimming
Posted: Thu Feb 02, 2012 3:37 pm
by VW 181
hans wrote:
snakket med Raymond eller ?. Sett på bandidos og panchitos? selv. Billige topper som sikkert duger til våre formål
Jepp, det var han som kom med tipset.
Ser ut som om det blir han og jeg som skal gjøre jobben. Skal bli spennende å se hvordan det går..

Sv: Bolt-on trimming
Posted: Thu Feb 02, 2012 5:48 pm
by hans
Med Raymond så blir det bra skal du se. Bare han blir ferdig med verkstedet og holder seg på land en gang i blant

Sv: Bolt-on trimming
Posted: Thu Feb 02, 2012 5:57 pm
by VW 181
hans wrote:
Med Raymond så blir det bra skal du se. Bare han blir ferdig med verkstedet og holder seg på land en gang i blant
Regner med at det blir bra, både verkstedet og motoren.

Sv: Bolt-on trimming
Posted: Fri Feb 03, 2012 6:14 pm
by BeetleBug
StarBugs Geir wrote:
BeetleBug wrote:
....... til slutt fjernet dem annenhvert blad i viften.
Det er jo forsåvidt innlysende at dette gir en viss effektøkning siden kjølingen "stjeler" noen hk. Men hvor mye reduserer dette kjølingen? Finnes det "ferdige" vifter som gir akseptabel kjøling med mindre motstand? Hvor mye er det å hente på dette?
Dem jeg har pratet med som har gjort dette selv merket ingen forskjell i kjøleeffekten. I gamle dager var dette et vanlig knep. Hvor mye effekt det ga ble bevist i magasinet. 3-4 hk mener jeg å huske. 10-15 hk er vanlig å få ved å fjerne reimen helt.
Sv: Bolt-on trimming
Posted: Fri Feb 03, 2012 6:29 pm
by BeetleBug
erika wrote:
Er det noen som har sett noen gode tråder der en bygger turbo + Feks MS Fuel Injection, og forklarer alle komponentene en har brukt? Kanskje du Kalle?
Ikke med MS dessverre. Selv bygger jeg ny turbomotor i vinter basert på en AS21 blokk, 69mm veiv fra DPR, 87mm Mahle som gir meg 1641ccm. Toppene er rimelige 044 fra CB med 40 x 35 ventiler som har fått en portejobb i begge kanalene. I eksoskanalen har fjernet den delen av eksosstyringen som er synlig i kanalen pga varmeutviklingen i en turbomotor. Dessuten er eksosventilen så liten at det ikke vil bli et problem med kort styring. Totalt ca 20 timer på hele toppjobben. Rådene er noen Scat med ARP bolter som jeg hadde liggende og for aller første gang kommer jeg til å benytte en JPM Raptor kam. Støtstengene er alu fra JPM. Jeg skal benytte turboeksosen jeg brukte på 2.3 literen tilsammen med trykkrøret. Innsugene er VW original som er kappet og påsveist et 2" rør og injectorholdere. Har forsøke å åpne dem opp så mye som mulig men dem er trange og jeg er spent på hvor mye effekt de vil være istand å flowe. Med tanke på at F1 hadde restriktorer på 30mm og allikevel klarte å produsere opptil 1500hk så er de kanskje ikke helt håpløse allikevel. Vurderer å kjøpe noen Big Beef innsug, kappe dem ned, sveise på et trykkrør og injectorholdere. Gir delene en siste vask i helgen og satser på å ha motoren ferdig neste uke.
Ha en fin helg.
-K-
Sv: Bolt-on trimming
Posted: Fri Feb 03, 2012 10:38 pm
by erika
Artig mus-motor! Det virker som om svenskene har gitt oss inspirasjon til å "bruke det vi har" og at det går litt sport i ikke bare kjøpe "store" USA komponenter. Hvilken motorstyring har du da på på bensin og tenning? Valg av trottlebody og turbo? Porter du etter eget forgodbefinnende eller er det noen som gjør det for deg?
Sikkert litt i ytterkant av hva John Harry hadde planlagt dette, men interessant synes jeg!
Et lite bidrag til trådstarteren: Disse vippene John Harry - valgte Håkon i "studentmotoren" sin. De så faktisk veldig bra ut. I følge den gamle legenden Gene Berg, så tåler originalmotoren 1.4 utveksling på standard kam. Du må korte ned støtstengene litt for å få rett geometri etter å ha montert dem, men den vil sikkert puste veldig bra sammen med de nye gasserene! Bolt On!
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=923582