Page 3 of 11
Sv: Sixty Mango
Posted: Sat Nov 26, 2011 11:30 am
by Tistlo
kanskje du bør setta igang med litt enkel spenningsfallmåling? men batteriet e jo veldig vesentleg ivertfall
Sv: Sixty Mango
Posted: Sun Nov 27, 2011 3:16 pm
by hans
En fin ting å gjøre med gamle batteri er å gi de litt massasje utvendig også.
Sv: Sixty Mango
Posted: Sun Nov 27, 2011 6:04 pm
by Gaute(alutig)
får sende det på spa

Sv: Sixty Mango
Posted: Sun Nov 27, 2011 7:43 pm
by hans
Spa funker sikkert, men det kan hente fram litt liv å gi det et realt kakk så krystallene som klogger platene faller av . Fikk det som tips av en "gammel" rev innen
bilelektro. Siden jeg er dårlig på å forklare googlet jeg litt (nevner dog ingenting om massasje

)
http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms. ... enDocument
Når batteriet dør
Får man aldri ladet opp batteriet skikkelig, eller lar det stå utladet lenge av gangen, vil blysulfatet etter hvert krystallisere seg og tette porene i de positive og negative platene for godt. Krystallisert blysulfat lar seg nemlig ikke løse opp igjen, hverken med sjokkstrøm eller på andre måter. Hvis krystalliseringen har kommet langt, forringes muligheten for den kjemiske reaksjonen i platene vesentlig, og man får hverken ladet opp batteriet eller produsert særlig strøm i cellene. Avfallsmottaket er neste stopp før man kjøper et nytt, kostbart batteri.
Hyppig lading opp til 100% kaspasitet samt jevnlig etterfylling av destillert vann, er som kraftfor og tilstrekkelig drikke for en hest. Lar du hesten stå på båsen uten mat og drikke, dør den. Og hesten må ha mat og drikke hver dag. Det nytter ikke å komme med tonnevis av havre og en kubikkliter vann etter en måned. Hesten lar seg ikke vekke til liv igjen. Det samme er tilfelle med batteriet. Det må ha jevnlig stell for å overleve.
Batteriet er dessuten utsatt for en viss grad av selvutlading. Jo høyere temperatur, jo raskere skjer dette. Hvis det er mye smuss på batteriet, vil det også krype noen milliampére gjennom dette smusset. Det beste du kan gjøre når båten går på land, er å rengjøre batteriet skikkelig, koble fra batteripolene og lade opp batteriet helt til topps. Batteriet skal så stå så kaldt som mulig over vinteren, enten du tar det med deg hjem eller la det stå i båten (toppladet batteri fryser ikke før ved -67° C). Hvis du i tillegg topper opp batteriet med laderen et par ganger i løpet av vinteren, får du en gullengel i fremmøteboken og et kampklart batteri når båtsesongen starter.
Sv: Sixty Mango
Posted: Sun Nov 27, 2011 8:59 pm
by Solan
Kanskje noen og enhver får noen lyse ideer etter å ha "snakket" med en rev en stund...
Sv: Sixty Mango
Posted: Tue Nov 29, 2011 10:43 pm
by Gaute(alutig)
Bedre å være "revlaus" enn rådlaus tror eg

Tok samme bremsejobben på venstre sida og, siden vi skal lakke svart igjen i pulverlakken i morgen. Greit å kunne ha delene klar når ovnen skal fyres!
Merkelig lite rust på delene. Bare en skikkelig rengjøring så er de omtrent klare. Kommer til å sandblåse de lett allikevel, da henger lakken enda bedre.
En annen ting jeg oppdaget, var rust på forvarmingsrøret? som ligger under innsuget.
Pirka i det med et skrujern og der datt det av et stykke gitt. Hull

Er vel bare å få tak i et helt et tror jeg. Gidder ikke lappe på det der.

Sv: Sixty Mango
Posted: Tue Nov 29, 2011 11:19 pm
by Fralg
Gaute(alutig) wrote:
Er vel bare å få tak i et helt et tror jeg.
Mulig jeg kan hjelpe deg der
Har ett (brukt) liggende, skal sjekke i morgen stand etc
f
Sv: Sixty Mango
Posted: Tue Nov 29, 2011 11:45 pm
by Gaute(alutig)
Hadde vært topp det Frode.
God unnskyldning for å ta seg en tur te bydn!
Sv: Sixty Mango
Posted: Wed Nov 30, 2011 12:13 am
by Solan
Disse forvarmingsrørene har en lei tendens til å gro igjen, og da kan du få ising på innsuget. Sjekk om det går luft gjennom det, ellers kan det være en møkkajobb å få staket det opp igjen.
Sv: Sixty Mango
Posted: Mon Dec 05, 2011 8:20 pm
by Race-buggy
Hei og Grattis med kjempe fin boble.
da denne var i herulfs eie, satt jeg på med han i den noen turer.
og den var den gangen meget fast og fin i understellet
og den sjarmerende 30hk motoren gikk utrolig pent den gangen.
artig å se den er kommet i gode hender.
Sv: Sixty Mango
Posted: Sun Dec 18, 2011 1:15 am
by herulf
Den bryteren er til spylerveske og sikkert spesialbestilt når bilen var ny bilen er føtt i sverige inportert til norge i 1963 mener jeg..
Sv: Sixty Mango
Posted: Sun Dec 18, 2011 8:53 am
by Gaute(alutig)
I vognkortet står det første gangregistrert i 60
Og første gang registrert i Norge i 61
Sv: Sixty Mango
Posted: Sun Dec 18, 2011 9:23 pm
by Fralg
Her er bilder av innsuget det jeg har liggende!
Er et "701" innsug som jeg mener er det riktige til din bil/motor, passer ihvertfall
Stod på splitten min og ble byttet ut med et riktig til 25hk
Tett forvarmingsrør men det er et lite prob for deg!
[attachment=1][attachment=2][attachment=3]
f
Sv: Sixty Mango
Posted: Thu Dec 22, 2011 2:07 am
by FRODE 25000
Dette var litt av en 50 åring. Lykke til med de neste

Sv: Sixty Mango
Posted: Tue Jan 03, 2012 8:52 am
by RZR Sune
Ble det noe Mango prylar til jul Gaute? Fet farge på denne bilen. En av favorittfargene på bussfronten også...