Jada, det var ikke meningen å såre noen, jeg VET at Bjørn jobber med den, har jo sett det med selvsyn. Og jeg setter stor pris på det!
Håper bare vi ikke brukte opp sommeren -08 i helgen...Gleder meg til late sommerdager med alle i klubben, mens vi lufter våre kjære doninger.
Her står det litt om innkjøring, dette har vært ansett som litt kontroversielt, men skal du beholde kompresjon og hindre kompresjonslekkasje/"blowby" er det ngen grunn til å være pinglete. Nye stempelringer må behandles røft, mao. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,3943.0.html http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Det er lett for at en synes litt synd på den "stakkars nyoverhalte" motoren, men bit det i deg og kjør på!
VW 181 wrote:
Det høres jo helt grusomt ut!!! Jeg har alltid trodd at man skulle kjøre inn tingene pent og pyntelig...
Det ER grusomt... spennende! Essensen er at ved liten belastning så skraper blir stempelringene og sylindrene "glassert", som er det du aller minst vil ha. Større belastning hjelper ringene til å "sette seg" i sylindrene slik at de gjør den jobben de skal - de to øverste kompresjonsringene skal som nevnt stoppe kompresjonslekkasje, mens den nederste (oljeskrapen) skal "viske" sylinderveggene rene for olje igjen, så denne ikke kommer opp i forbrenningskammeret = oljebrenner!
Kjernen i dette er:"The best method is to alternate between short bursts of hard acceleration and deceleration." Så det kan godt hende at du bør kjøre på første og andre gir til Fanafjellet, og så belaste den på turtall både med pådrag og motorbremsing noen ganger opp og ned på lave gir. Vel og merke på en tid der det er lite trafikk så du ikke blir anmeldt for tussakjøring av de som ligger bak !
VW 181 wrote:
Det høres jo helt grusomt ut!!! Jeg har alltid trodd at man skulle kjøre inn tingene pent og pyntelig...
Det ER grusomt... spennende! Essensen er at ved liten belastning så skraper blir stempelringene og sylindrene "glassert", som er det du aller minst vil ha. Større belastning hjelper ringene til å "sette seg" i sylindrene slik at de gjør den jobben de skal - de to øverste kompresjonsringene skal som nevnt stoppe kompresjonslekkasje, mens den nederste (oljeskrapen) skal "viske" sylinderveggene rene for olje igjen, så denne ikke kommer opp i forbrenningskammeret = oljebrenner!
Kjernen i dette er:"The best method is to alternate between short bursts of hard acceleration and deceleration." Så det kan godt hende at du bør kjøre på første og andre gir til Fanafjellet, og så belaste den på turtall både med pådrag og motorbremsing noen ganger opp og ned på lave gir. Vel og merke på en tid der det er lite trafikk så du ikke blir anmeldt for tussakjøring av de som ligger bak !
Så jo griselekker ut da! Men må vel innrømme at jeg liker min egen best, selv om det bare var krommen som manglet på den svarte, det hadde jo vært helt etter Bjørns smak...
Så er bilen på veien! Fikk med både vårmønstringen og BugOut, etter iherdig mekking av flere kvelden før Vårmønstringen.
Har fremdeles en liten oljelekkasje, men det er noe Bjørn skal se på. Har også slitt med en utett reduksjonsboks, men etter bytte
av komplett pakningssett, ser det endelig ut som om det holder tett!
Det som nå står for tur er å bytte kalesjen. Regner med å ta av den gamle med det første, for så å pusse opp stellet den står på. Her er det svart el-tape, så direkte lekkert er det ikke!!