Page 3 of 18
Sv: 58 - custom prosjekt
Posted: Fri Nov 06, 2009 9:33 am
by StarBugs Geir
kimo wrote:
Må være litt effektiv nå, da lokalet stenges ned for vinteren.
Fra helgen av blir det brukt til lagringsplass for to andre biler, fra samme designer, men annet merke....
Da blir det ikke noe gjort før midten av April.
Kim
Synd at det stoppar opp ei stund.

Du skulle hatt plass på Breistein. Dette prosjektet er for spanande til å stå på vent til April!

Sv: 58 - custom prosjekt
Posted: Fri Nov 06, 2009 4:12 pm
by kimo
Det blir nok gjort en del alikevel. Har to helger med arbeid som ikke er lagt inn i tråden + denne helgen.
Så blir det renovering og pulverlakkering av alt som skal på bunnplaten. Innkorting av forstilling.
Lage custom piler og pedaler. Polering av alle bremser/hub. Lakkering av kalippere bak + bremsesylindre.
Bestille maaasse deler. Overhale styring og pedalsett. Lakkering av bensintank/lufttank og bunnplate.
Få tak i rustfrie skruer til det meste og galvanisere det som ikke kan skaffes.
Tipper disse 5-6 månedene kommer til å gå i en fei. Skal nok få till litt oppdateringer i tråden og.
Kim
Sv: 58 - custom prosjekt
Posted: Fri Nov 06, 2009 6:47 pm
by Solan
kimo wrote:
Det blir nok gjort en del alikevel. Har to helger med arbeid som ikke er lagt inn i tråden + denne helgen.
Så blir det renovering og pulverlakkering av alt som skal på bunnplaten. Innkorting av forstilling.
Lage custom piler og pedaler. Polering av alle bremser/hub. Lakkering av kalippere bak + bremsesylindre.
Bestille maaasse deler. Overhale styring og pedalsett. Lakkering av bensintank/lufttank og bunnplate.
Få tak i rustfrie skruer til det meste og galvanisere det som ikke kan skaffes.
Tipper disse 5-6 månedene kommer til å gå i en fei. Skal nok få till litt oppdateringer i tråden og.
Kim
Her kan jeg komme med et tips om disse:
http://www.volksbolts.com/ (har selv bestilt fra dem, men ikke fått det ennå, så det er vel drøyt å kalle det en anbefaling, men jeg har store forventninger...)
Sv: 58 - custom prosjekt
Posted: Fri Nov 06, 2009 9:05 pm
by kimo
Takker, denne siden var gull. Hadde også bolter til forstilling og "dippeduttene" som skal under bunnplaten. Disse
har jeg ikke sett andre steder....
Kim
Sv: 58 - custom prosjekt
Posted: Sat Nov 07, 2009 12:45 am
by kimo
Da kom endelig pakke fra Jetcarrier (for to uker siden). Det tok utrolige 9 uker.
Det første jeg monterte var bakbremse kitet. Her var alt på stell og monteringen var enkel.
[attachment=1]
Braketten til kalipper var allerede begynt å ruste under den lange transporten.
[attachment=2]
Huben gled rett på - fin passform.
[attachment=3]
Så var det på med calipperen.
[attachment=4]
Settet kostet 750 $ fra Airkwld. Ca 6100 inn til norge ink.mva og sjøfrakt.
Det er ikke godkjenningspapirer med.
Sv: 58 - custom prosjekt
Posted: Sat Nov 07, 2009 1:02 am
by kimo
Luftfjøring foran var enkel montering.
Slik ser kitet ut.
[attachment=1]
To rundstanger erstatter fjørbladene og sørger for fri gange.
To modifiseringer måtte til.
Først sveise på forlenger til støtdemper tårnet.
Kun punktet fast for anledningen, da jeg kommer til å lage min egen
versjon samtidig som jeg korter inn forstillingen.
[attachment=2]
Modifiseringen av bærearm er ikke nødvendig, men gjør at trykket som trengs for å
løfte bilen reduseres med 30 psi.
[attachment=3]
Ellers er resten "bolt on".
Front kitet kostet ca. 3700 ink mva og frakt.
Sv: 58 - custom prosjekt
Posted: Sat Nov 07, 2009 1:21 am
by kimo
Irs luftfjøring kittet bak var mer komplisert.
Her skriver Airkweld at "You need some skills to install this kit as it is the most difficult".
Så da var jo jeg rette personen for dette

NOT!!
Slik ser kitet ut:
[attachment=1]
Først på listen var å montere stag/rør i mellom støtdemper tårnene.
Dette var selvfølgelig ca. 1 cm. for kort. Sikkert kortere avstand på originale IRS støtdemper
tårn. Min kjære metallarbeider kompis fikset et tilsvarende rør med riktig lengde.
Dette ble sveist fast, deretter monterte jeg utriggerene for luftfjøringen.
Kun lett punktet fast for anledningen.
[attachment=2]
Sv: 58 - custom prosjekt
Posted: Sat Nov 07, 2009 1:31 am
by kimo
Bærearm må modifiseres endel. Platen som bærer luftfjøringen må forsenkes ned i armen.
[attachment=1]
Dette er ett såpasst stort inngrep i bærende konstruksjon at jeg ikke sveiser sammen dette selv.
Bærearmen kommer til å bli tigsveiset med innvendige forsterkninger, slik at den vil bli minst like
sterk som originalt.
Når det gjelder utriggerene for luftfjøringen , syntes jeg at Airkewld sin konstruksjon var spinkel.
Her hviler hele vekten av bilen bak på de sveisene som jeg la rundt det 35 mm tjukke røret.
La derfor inn forsterkninger i form av 8 mm stål ned på torsjonsrørene.
[attachment=2]
Disse vil nok avlaste momentet som røret utsettes for.
Sv: 58 - custom prosjekt
Posted: Sat Nov 07, 2009 1:40 am
by kimo
For å få den så lav som mulig bak, måtte jeg gjøre enda et "inngrep" i bærearmen.
[attachment=1]
Slik ser monteringen ut - ferdig sveist. (ikke bærearmene).
[attachment=2]
Sett bakfra (har allerede fått gode råd om å ikke bruke dette motorfestet

)
[attachment=3]
Airkitet bak kostet meg ca. 3300 ink. frakt og mva.
Sv: 58 - custom prosjekt
Posted: Sat Nov 07, 2009 10:13 am
by VW 181
Fy flate, dette ser bra ut!!
Godt å se at du ikke kvier deg for å ta utfordringene med dette prosjektet. Gleder meg til å se resultatet.

Sv: 58 - custom prosjekt
Posted: Sat Nov 07, 2009 12:11 pm
by kimo
Takker. Tiden vil vise om jeg takler det.
Gruer meg mest til masse tynnplatesveising neste år.
Det er vel da jeg risikerer å møte veggen.
Skulle gjerne vært med på dette sveise kurset som gikk, men var ikke ledig dessverre.
Kim
Sv: 58 - custom prosjekt
Posted: Sat Nov 07, 2009 2:16 pm
by Magnus
Steinrått!
Gleder meg til å se resultatet her... Kommer vel til å bli Bergens laveste luftkjølte, dette her

Får jo vann i munnen av å se på de blidene med hjuloppheng bak!
Stå på!
Sv: 58 - custom prosjekt
Posted: Sat Nov 07, 2009 2:56 pm
by Tistlo
Dette her vert bra! Godt å sjå att du får sveist festene skikkeleg! Veldig lurt att ting ikkje knekk saman under kjøyring,, også må eg sei att det er heilt utruleg att dei selger det bakre opphenget sånn! Ei røyr med så store fester ut på sida vert jo twist på null komma svisj!

Dei flattjerna skulle komt med i settet!
Tynnplatesveising er ingenting å grue seg til! Berre å finna tynnplater(du hadde ei fin dørplate ser eg) å trene på! Keep going!

Sv: 58 - custom prosjekt
Posted: Sat Nov 07, 2009 3:43 pm
by Gaute(alutig)
Må bare si meg enig med de andre her. Kult prosjekt

Blir vel den laveste på denne siden av fjellet det her.
Tynnplatesveising er ikke noe å kvi seg på så lenge du har skikkelig apparat.
Gleder meg til fortsettelsen her

Sv: 58 - custom prosjekt
Posted: Sat Nov 07, 2009 7:39 pm
by kimo
Ja den skal nok bli lav. Foran kan jeg vel nesten legge forstillingen i bakken. Bak begrenser støtdemper tårnene og IRS bærearm dette, men blir lav nok.
Hjul vs skjerm blir vel en større begrensning regner jeg med.
Glad jeg valgte luftfjæring, for i forrige uke kom det plutselig 6 fartsdumper i veien ned til huset......