kimo wrote:
Må være litt effektiv nå, da lokalet stenges ned for vinteren.
Fra helgen av blir det brukt til lagringsplass for to andre biler, fra samme designer, men annet merke....
Da blir det ikke noe gjort før midten av April.
Kim
Synd at det stoppar opp ei stund. Du skulle hatt plass på Breistein. Dette prosjektet er for spanande til å stå på vent til April!
Det blir nok gjort en del alikevel. Har to helger med arbeid som ikke er lagt inn i tråden + denne helgen.
Så blir det renovering og pulverlakkering av alt som skal på bunnplaten. Innkorting av forstilling.
Lage custom piler og pedaler. Polering av alle bremser/hub. Lakkering av kalippere bak + bremsesylindre.
Bestille maaasse deler. Overhale styring og pedalsett. Lakkering av bensintank/lufttank og bunnplate.
Få tak i rustfrie skruer til det meste og galvanisere det som ikke kan skaffes.
Tipper disse 5-6 månedene kommer til å gå i en fei. Skal nok få till litt oppdateringer i tråden og.
kimo wrote:
Det blir nok gjort en del alikevel. Har to helger med arbeid som ikke er lagt inn i tråden + denne helgen.
Så blir det renovering og pulverlakkering av alt som skal på bunnplaten. Innkorting av forstilling.
Lage custom piler og pedaler. Polering av alle bremser/hub. Lakkering av kalippere bak + bremsesylindre.
Bestille maaasse deler. Overhale styring og pedalsett. Lakkering av bensintank/lufttank og bunnplate. Få tak i rustfrie skruer til det meste og galvanisere det som ikke kan skaffes.
Tipper disse 5-6 månedene kommer til å gå i en fei. Skal nok få till litt oppdateringer i tråden og.
Kim
Her kan jeg komme med et tips om disse: http://www.volksbolts.com/ (har selv bestilt fra dem, men ikke fått det ennå, så det er vel drøyt å kalle det en anbefaling, men jeg har store forventninger...)
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Luftfjøring foran var enkel montering.
Slik ser kitet ut.
[attachment=1]
To rundstanger erstatter fjørbladene og sørger for fri gange.
To modifiseringer måtte til.
Først sveise på forlenger til støtdemper tårnet.
Kun punktet fast for anledningen, da jeg kommer til å lage min egen
versjon samtidig som jeg korter inn forstillingen.
[attachment=2]
Modifiseringen av bærearm er ikke nødvendig, men gjør at trykket som trengs for å
løfte bilen reduseres med 30 psi.
[attachment=3]
Ellers er resten "bolt on".
Front kitet kostet ca. 3700 ink mva og frakt.
Attachments
1087b [640x480].jpg (21.17 KiB) Viewed 2376 times
100808 115 [640x480].jpg (56.29 KiB) Viewed 2437 times
100808 116 [640x480].jpg (58.59 KiB) Viewed 2341 times
Irs luftfjøring kittet bak var mer komplisert.
Her skriver Airkweld at "You need some skills to install this kit as it is the most difficult".
Så da var jo jeg rette personen for dette NOT!!
Slik ser kitet ut:
[attachment=1]
Først på listen var å montere stag/rør i mellom støtdemper tårnene.
Dette var selvfølgelig ca. 1 cm. for kort. Sikkert kortere avstand på originale IRS støtdemper
tårn. Min kjære metallarbeider kompis fikset et tilsvarende rør med riktig lengde.
Dette ble sveist fast, deretter monterte jeg utriggerene for luftfjøringen.
Kun lett punktet fast for anledningen.
[attachment=2]
Attachments
irsluft [640x480].jpg (37.35 KiB) Viewed 2395 times
100808 065 [640x480].jpg (59.91 KiB) Viewed 2375 times
Bærearm må modifiseres endel. Platen som bærer luftfjøringen må forsenkes ned i armen.
[attachment=1]
Dette er ett såpasst stort inngrep i bærende konstruksjon at jeg ikke sveiser sammen dette selv.
Bærearmen kommer til å bli tigsveiset med innvendige forsterkninger, slik at den vil bli minst like
sterk som originalt.
Når det gjelder utriggerene for luftfjøringen , syntes jeg at Airkewld sin konstruksjon var spinkel.
Her hviler hele vekten av bilen bak på de sveisene som jeg la rundt det 35 mm tjukke røret.
La derfor inn forsterkninger i form av 8 mm stål ned på torsjonsrørene.
[attachment=2]
Disse vil nok avlaste momentet som røret utsettes for.
Attachments
100808 067 [640x480].jpg (60.66 KiB) Viewed 2372 times
100808 102 [640x480].jpg (62.76 KiB) Viewed 2401 times
Takker. Tiden vil vise om jeg takler det.
Gruer meg mest til masse tynnplatesveising neste år.
Det er vel da jeg risikerer å møte veggen.
Skulle gjerne vært med på dette sveise kurset som gikk, men var ikke ledig dessverre.
Steinrått!
Gleder meg til å se resultatet her... Kommer vel til å bli Bergens laveste luftkjølte, dette her
Får jo vann i munnen av å se på de blidene med hjuloppheng bak!
Stå på!
Dette her vert bra! Godt å sjå att du får sveist festene skikkeleg! Veldig lurt att ting ikkje knekk saman under kjøyring,, også må eg sei att det er heilt utruleg att dei selger det bakre opphenget sånn! Ei røyr med så store fester ut på sida vert jo twist på null komma svisj! Dei flattjerna skulle komt med i settet!
Tynnplatesveising er ingenting å grue seg til! Berre å finna tynnplater(du hadde ei fin dørplate ser eg) å trene på! Keep going!
Må bare si meg enig med de andre her. Kult prosjekt
Blir vel den laveste på denne siden av fjellet det her.
Tynnplatesveising er ikke noe å kvi seg på så lenge du har skikkelig apparat.
Gleder meg til fortsettelsen her
55 oval (solgt)
60 boble (solgt. Skulle eg aldri ha gjort)
72 crossover Dobbelkabiner (solgt)
58 boble (solgt)
60 boble (solgt)
65 panel
Ja den skal nok bli lav. Foran kan jeg vel nesten legge forstillingen i bakken. Bak begrenser støtdemper tårnene og IRS bærearm dette, men blir lav nok.
Hjul vs skjerm blir vel en større begrensning regner jeg med.
Glad jeg valgte luftfjæring, for i forrige uke kom det plutselig 6 fartsdumper i veien ned til huset......