Page 19 of 42

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Mon Jun 27, 2011 12:40 am
by Adrian.K
:thup :thup  ;D skikkelig cruise bil detta

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Mon Jun 27, 2011 2:12 pm
by Magnus
Takk skal du ha :)

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Tue Jun 28, 2011 6:49 pm
by Magnus
Runda (1)80 000 da vi parkerte en dag!

[attachment=1]

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Wed Oct 05, 2011 10:22 pm
by Magnus
Dere lurer kanskje (som Pondus) på om ny dritt har truffet gaten? Ikke det, nei.

Men her kommer det i hvert fall en liten oppdatering (siden det har skjedd lite) fra det vi har fordrevet tiden med de siste gangene vi var på Bredsten:

Vi plukket fra arbeidslisten: Giroljelekkasje venstre side bak (ved trommel)... I kveld har vi montert greiene (også kalt hjuloppheng bak v/side) sammen (for andre gang), og håper det holder tett videre. Pakningslim og Kjell T er brukt forskriftsmessig, så det skulle være bra nå  :D

Bilder fra første montering (den som ikke gikk så bra):

[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]

Her ser vi at pappa bruker det populære verktøyet kaffekopp for å presse inn simmerringen. Legg også merke til at paddens skrustikke heter Junior. Tenker han har en senior edition i stua...?
[attachment=4]

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Sat Oct 08, 2011 9:14 am
by RZR Andy
Dette er skikkelig håndverk! :thup

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Sat Oct 08, 2011 7:23 pm
by kimo
Kjekt med "spesialverktøy". Ser ut som om jeg må til med samme jobben. Har mye oljesøl på ene felgen bak for tiden. Er det vanskelig?.

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Sat Oct 08, 2011 10:03 pm
by Magnus
Vi vet ikke helt om det er tett enda, men det gikk vel ganske greit, det er bare simmerringene som kan bli litt vriene å få på...

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Wed Oct 12, 2011 11:17 am
by Tistlo
jekker du bilen høgt opp på kun eine sida so går da an å komma frå denne jobben utan å tappa ut girolja(som ellers renner ut gjennom lageret) ny simring kan du pressa inn med den gamle + ein klosse + skrustikka, eller ein kaffikopp :)  bruker du pakningslim so vert da somregel tett

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Thu Nov 17, 2011 4:53 pm
by Solan
Da har vi begynt på en liten motorjobb på Grynet. 1600 AD-motoren er kommet ut, og denne er nå i ferd med å bli ribbet og blokkdelt. Planene er ny kamaksel, nytt 1680-sylindersett, heftigere vippetøy, porting av toppene, ny oljepumpe, og ellers generell oppfrisking, alle pakninger nye, og selvsagt måling av toleranser osv og evt utskifting av lagre, ventilstyringer eller andre ting som skiftes/overhales hvis behov.

[attachment=1]

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Thu Nov 17, 2011 7:15 pm
by RZR Andy
Flottings! Motor = morro!

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Tue Nov 22, 2011 3:25 pm
by Solan
Da har det skjedd litt mer. Alt er nå demontert og i løse deler, og motorblokka er nå splitta (tips: husk ALLE muttere/bolter...)

Ting ser generelt grisete ut, og det er mye kullbelegg både inni topper og på toppen av stemplene. Stempelringer er også slitne, og har sluppet sot og grums forbi og ned i olje og på ytterkantene av stemplene.

Neste skritt er:
- Reingjøring av alle deler og komponenter
- Glassblåsing av toppene
- Bestilling av deler (vippetøy, ventilfjærer osv)
- Sandblåsing og lakkering av motorblekket
- Toppene skal portes/bearbeides sammen med innsugene
- Sliping av ventilseter osv
- Sjekking av lagre, ventilstyringer osv.


Et par bilder:

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Tue Nov 22, 2011 3:33 pm
by Henrik
Ballet litt på seg den shiningsen... Men dere har nok lønn ventende for strevet ;D

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Tue Nov 22, 2011 5:43 pm
by VW 181
Henrik wrote: Ballet litt på seg den shiningsen... Men dere har nok lønn ventende for strevet ;D
Ser ut som mye jobb, ja...  ;)
Men så blir det nok veldig bra, når dere er ferdige og kan nyte resultatet.  :thup

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Thu Dec 01, 2011 10:36 pm
by Solan
Fått sendt en bestilling til cip1 på diverse motordeler nå, alltids ting å bruke penger på... Kamaksel/løftere/ventilfjærer, oljekjøler, oljepumpe, ventilstyringer, støtstenger og svinghjulsbolt, pluss litt småknask.

Og fikk beskjed om at to stk nye stigbrett er på vei til oss fra Unneberg  :thup

Snart jul.

Sv: Vår 66 typ1 1300 - "Grynet"

Posted: Fri Dec 02, 2011 8:41 pm
by Magnus
I dag fikk jeg 5stk BA7-ledpærer i posten, som nok går rett inn, i motsetning til BA9S-pærene jeg kjøpte tidligere i år...

Det er altså BA7 som passer i boblespeedo  :)