StarBugs-garasjen
Moderator: Global moderator
Sv: Geirs garasje -GSR-
Kv meinte du med "fjerne profilen". Er det taklista du tenker på?
-78 T1 1303 Karman Cab
-75 T2 1600 Westfalia camping bay
-74 T1 1303 S + 1997
-72 T1 1302 LS + 2001
-69 T1 1300 + 1986
-54 T1 1200 + 1982
-75 T2 1600 Westfalia camping bay
-74 T1 1303 S + 1997
-72 T1 1302 LS + 2001
-69 T1 1300 + 1986
-54 T1 1200 + 1982
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
Andy: Dette såg spanande ut! Må studere nøye korleis det er bygd opp, og kva nytteverdien er. Denne kan og forenklast. Treng ikkje høgdejust. når eg ha coilovers.
Sander: Eg skal ha takrenner. Det er profilen, eller "søkket", rundt plastdekselet til utluftinga eg skal fjerne.
Sander: Eg skal ha takrenner. Det er profilen, eller "søkket", rundt plastdekselet til utluftinga eg skal fjerne.
Last edited by Anonymous on Sun Feb 14, 2010 8:44 am, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Står forklart mye bra bl.a. her. http://elephantracing.com/techtopic/techtopicmain.htmGSR wrote: Andy: Dette såg spanande ut! Må studere nøye korleis det er bygd opp, og kva nytteverdien er. Denne kan og forenklast. Treng ikkje høgdejust. når eg ha coilovers.
Håper snart vi får se en prosjekttråd på en viss 1303 til, forresten... du får hilse og gratulere den nye eieren;)
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
Då er unødvendig fjas som feste til horn, spylarvesketank og bensinlokk fjerna. Har og byrja å sveise igjen holet etter bensinlokk og blinklys. Tankfylling blir under panseret, og hornet festar eg bak støtfangaren. Blinklysa ender nok opp i speila. Ny spylarvesketank kjem i reservehjulsbrønnen saman med bensintank og batteri.
Fjerna hornfeste
[attachment=1]
Fjerna feste for spylarvesketank
[attachment=2]
Sveist igjen bensinlokk og holet etter blinklys
[attachment=3]
Fjerna hornfeste
[attachment=1]
Fjerna feste for spylarvesketank
[attachment=2]
Sveist igjen bensinlokk og holet etter blinklys
[attachment=3]
- Attachments
-
- bilde33.jpg (43.34 KiB) Viewed 1607 times
-
- bilde32.jpg (36.16 KiB) Viewed 1574 times
-
- bilde34.jpg (150.43 KiB) Viewed 1570 times
1974 1303S
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
Er vel heller i ein læreprosess trur eg.......
Men det heng no fast!
Når eg er ferdig med sveisinga på karrosseriet er planen å prøve seg på tinn-sparkling. Nokon i klubben som har dreisen på dette? 

Last edited by Anonymous on Sun Feb 21, 2010 11:28 am, edited 1 time in total.
1974 1303S
Der (som på så mange andre ting) er André "your man"GSR wrote: Er vel heller i ein læreprosess trur eg.......Men det heng no fast!
Når eg er ferdig med sveisinga på karrosseriet er planen å prøve seg på tinn-sparkling. Nokon i klubben som har dreisen på dette?
![]()

'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Jaggu fekk du tetta holet som du laga deg
Men detta ser veldig bra ut, kjem til å verta ein av vestlandets fremste HighTecInOldBug-looker'ar sterkt inspirert av GermanLook og Reodor Felgen 
Tinnsparkling e bra greier! Kjøp deg sett på gasolin, og evt tinn i lausvekt på egay, eg har planar om å bruka tinn framfor bondojalla på 69en

Tinnsparkling e bra greier! Kjøp deg sett på gasolin, og evt tinn i lausvekt på egay, eg har planar om å bruka tinn framfor bondojalla på 69en
TLF: 97419035
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
Tinn kan jo ikkje nyttast til oppretting, berre finjustering, og karrosseriet blir jo ikkje perfekt. Eg tenkte eigentleg meir å bruke det til å "forsegle" sveisen, sidan det trekkjer inn ialle små porer. Deretter må eg nok på med litt sparkel her og der...... 
Er dette ein grei metode?

Er dette ein grei metode?

1974 1303S
Ja det går helt fint å"forselgle med tinn" kjøp deg noen tinnstaver på lakkspesialisten så er det bare å gi gass.
Verdens nest eldste yrke.
Sv: Geirs garasje
Du må vel forbehandla med noko og, utan so kjem rusta lurande etterkvart.. meinar det var ein tråd på vwnorge om tinn vs rust. og kva som var best å behandla med før tinninga
TLF: 97419035
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
Her stod det eindel nyttig:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,17392.0.html
Sitat frå KnastenradUndKnotenblech: "ja dette er noe av grunnen til att jeg har sluttet å tinne.
tanken på flussmiddel/syre som renner nedi plateskjøter, in i porer og alle andre steder man ikke kommer til for å få nøytralisert syra har tatt nattesøvnen min flere ganger."
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,17392.0.html

Sitat frå KnastenradUndKnotenblech: "ja dette er noe av grunnen til att jeg har sluttet å tinne.
tanken på flussmiddel/syre som renner nedi plateskjøter, in i porer og alle andre steder man ikke kommer til for å få nøytralisert syra har tatt nattesøvnen min flere ganger."
Last edited by Anonymous on Sun Feb 21, 2010 5:06 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
Jeg brukte tinn til å tette små hull på lasteplanet på pickupen og der kan det umulig gjøre noen skade.
Verdens nest eldste yrke.
Bør ikke la deg avskrekke av dette, tinn er fint å jobbe med det, det som avgjør er nok både for- og etterbehandlingen. Det er ikke uten grunn at de gamle proffene innen restaurering fortsatt sverger til tinn fremfor sparkel, men det er vel uhyre få som virkelig kan faget lenger. Det er ikke hokuspokus å tinne, men dagens karosserifolk får ikke utdannelse eller opplæring i det, så det er et utdødd fag sånn sett. Og masse synsing og besvergelser. Ikke et ondt ord om Jørn her, han må jo få mene akkurat det han vil!
Tinn er spesielt bra på steder der det kan "flexe" litt og sparkel vil sprekke opp. Har et godt eksempel på "Karoline" der det var sparklet tjukt på under ene sideruten bak (de hadde ikke brydd seg med å forsøke å rette engang). Siden hele karosseriet vil bevege seg under kjøring (ikke mye, selvsagt - men nok) så hadde dette området begynt sprekke opp og sparkelen trakk vann. Da jeg pillet av dette med et skrujern var det kraftig rustangrepet bak, så enden på visen blir antagelig at området må skjæres ut og erstattes. Får se på det etterhvert.
http://freespace.virgin.net/tommy.sandham/leading.htm
Her VIRKELIG en av gamlegutta
eldre blir de ikke, hehe! Tror det går uten sigar også, men ikke helt sikker...
Tinn er spesielt bra på steder der det kan "flexe" litt og sparkel vil sprekke opp. Har et godt eksempel på "Karoline" der det var sparklet tjukt på under ene sideruten bak (de hadde ikke brydd seg med å forsøke å rette engang). Siden hele karosseriet vil bevege seg under kjøring (ikke mye, selvsagt - men nok) så hadde dette området begynt sprekke opp og sparkelen trakk vann. Da jeg pillet av dette med et skrujern var det kraftig rustangrepet bak, så enden på visen blir antagelig at området må skjæres ut og erstattes. Får se på det etterhvert.
http://freespace.virgin.net/tommy.sandham/leading.htm
Her VIRKELIG en av gamlegutta