
Sv: Late-looker - 1969 modell
Moderator: Global moderator
Sv: Late-looker - 1969 modell
Har jo sagt til deg, Bjørn, at denne er for god til å skrotes
! Kanskje noe for tislo også her? Tror dessuten at Alexander trenger en bit av taktrekket!

Sv: Late-looker - 1969 modell
...og jeg trenger korte aksler...
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Sv: Late-looker - 1969 modell
Mer sandblåsing i kveld. Har byttet frontbaljen i 1992 - og ser at det er den som er rustet i sveisesømmer og i kantene, ikke originalplatene. Var heller ikke godt etterbehandlet i sin tid. Marius var innom på Hop også i kveld.
Last edited by erika on Wed Jan 14, 2009 12:46 pm, edited 1 time in total.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Late-looker - 1969 modell
Da har vi hatt en 6 timers økt i kveld. Lappet venstre kanal på to steder, bakre hjørne på venstre side er sveist, bakre kanalbunn skiftet og enda et skjermfeste er byttet + litt mer sandblåsing. Har begynt å demontere bunnplaten og tatt av dempere, kabler og forstilling. Glemte kamera, men skal legge ut noen bilder neste gang.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Late-looker - 1969 modell
Noen bilder fra de siste kveldene:
Her er platen mot innerskjermen som holder karosserifester skiftet:
[attachment=1]
Rust på baksiden av hjulbuer/innerskjermer - her var det DYP gravrust, og det gikk 3 timer en kveld bare på denne rusten på disse to bildene. FØR/ETTER:
[attachment=2]
[attachment=3]
Rammehodet etter en lett puss med stålbørste. Ser greit ut.
[attachment=4]
Denne delen av bilen er det ikke alle som har sett - inni tunnellen - knipset inn gjennom hullet fremme i rammehodet:
[attachment=5]
Vi skiftet platen under kanalen bak - tror Trygve brukte 4 minutter på å hamre ut den rette profilen:
[attachment=6]
Tar meg et par timer på Hop nå....
Her er platen mot innerskjermen som holder karosserifester skiftet:
[attachment=1]
Rust på baksiden av hjulbuer/innerskjermer - her var det DYP gravrust, og det gikk 3 timer en kveld bare på denne rusten på disse to bildene. FØR/ETTER:
[attachment=2]
[attachment=3]
Rammehodet etter en lett puss med stålbørste. Ser greit ut.
[attachment=4]
Denne delen av bilen er det ikke alle som har sett - inni tunnellen - knipset inn gjennom hullet fremme i rammehodet:
[attachment=5]
Vi skiftet platen under kanalen bak - tror Trygve brukte 4 minutter på å hamre ut den rette profilen:
[attachment=6]
Tar meg et par timer på Hop nå....
- Attachments
-
- karfeste.jpg (80.57 KiB) Viewed 2173 times
-
- for.jpg (55.34 KiB) Viewed 2169 times
-
- etter.jpg (46.69 KiB) Viewed 2161 times
-
- rammehode.jpg (52.33 KiB) Viewed 2155 times
-
- innitunnell.jpg (35.09 KiB) Viewed 2183 times
-
- under kanal.jpg (62.05 KiB) Viewed 2191 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Late-looker - 1969 modell
Noen sveisepunkter igjen.
- Attachments
-
- DSCN0659.jpg (81.39 KiB) Viewed 2168 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Late-looker - 1969 modell
Dette går jo frammover det!! Er ikkje mangen punkt igjen nå! 

TLF: 97419035
Sv: Late-looker - 1969 modell
Nei, men det dukker stadig opp noe nytt når en går bilen etter i sømmene. Ser at selv den store biltemakompressoren vi har på Hop ikke er stor nok til å drive sandblåsingen særlig lenge. Hadde den levert nok trykk så hadde denne rustblåsejobben gått 2-3 ganger fortere.
EDITERT: Oppdaget senere at blåsepistolen min var helt ødelagt og all luften gikk rett igjennom. Gikk mye bedre med ny pistol.
EDITERT: Oppdaget senere at blåsepistolen min var helt ødelagt og all luften gikk rett igjennom. Gikk mye bedre med ny pistol.
Last edited by erika on Wed Feb 17, 2010 10:33 pm, edited 1 time in total.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Late-looker - 1969 modell
Kan sjekke spekket på den neste gang. Det kan selvsagt være at dysene er for vide og slipper gjennom for mye luft, men jeg kan kun blåse i 10-15 sekunder - så må trykket bygge seg opp igjen.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Late-looker - 1969 modell
minner meg om den vetle gebe'n vår... berre att eg har mindre sandblåsar 

TLF: 97419035
Sv: Late-looker - 1969 modell
Her er modellen:
- Attachments
-
- bt kompressor.jpg (60.53 KiB) Viewed 2141 times
-
- komp spekk.jpg (36.25 KiB) Viewed 2134 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Late-looker - 1969 modell
Dersom en begynner å kikke nærmere etter i platefalsene så er det "pikadé" rust der også. Den nederste delen av døren har i sin tid vært sandblåst og godt behandlet under, men i falsen inni var det noe rust. Problemet var å komme til og sandblåse her. Har brukt en tang og bøyd kanten ned hele veien. Håper det går greit å brette opp igjen og få den bein. Er ikke så viktig at det blir strøkent - bare ikke rusten tyter frem igjen!
Underveis og etterpå:
[attachment=1][attachment=2]
Underveis og etterpå:
[attachment=1][attachment=2]
- Attachments
-
- dorfals underveis.jpg (25.4 KiB) Viewed 2104 times
-
- dorfals etter.jpg (21.35 KiB) Viewed 2141 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Late-looker - 1969 modell
Her kommer et lite custom triks utført av supermekaniker Rolf. Lufting bak nummerskiltet. Skiltet skal skrus med litt avstand til luken, uten at hullene blir spesielt synlige. Med stor maskin må det være luft til turbinene! 
Takk Rolf!
[attachment=1]
Han har laget et eget verktøy for å få hullene slik - kun for å optimalisere flowen!
[attachment=2]

Takk Rolf!
[attachment=1]
Han har laget et eget verktøy for å få hullene slik - kun for å optimalisere flowen!

[attachment=2]
- Attachments
-
- bakluke.jpg (42.25 KiB) Viewed 2228 times
-
- luke hull.jpg (34.43 KiB) Viewed 2440 times
Last edited by erika on Fri Jan 30, 2009 12:38 am, edited 1 time in total.
Ingen fornuft - ren entusiasme!