Page 2 of 6
Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja
Posted: Mon Dec 19, 2016 9:10 pm
by fiskelandslaget
Solan wrote:
Lykke til, Baja er kult
Takk og takk for video! Dette ser da overkommelig ut.
VW 181 wrote:
fiskelandslaget wrote:
VW 181 wrote:
Ekstralys må man vel kunne ha, noe annet ville vært merkelig.
Men det er vel noen begrensninger på hvor mye lysstyrke du kan ha, det finner du nok ut om du blir sjekket.
Fant denne, selv om den kanskje må tas med en klype salt:
http://www.ekstralys.no/pages/billys
Stemmer som du sier, ikke parklys. Men det som overrasket meg, enten to eller fire ekstralys! Hm, svarte da.
Ja, der var det mye å forholde seg til..
Spørsmålet blir om du gidder å demontere og koble vekk, eller bare lar det stå til du evt blir stoppet.

Uansett, lykke til, både med lys og utett bil..
Takk takk, lar det stå på foreløpig, så får jeg se om jeg monterer et ekstra lys eller tar bort ett.
Ordnet det slik at uttaket for 12V forsvant inn i askebegeret og skiftet til en svart kabel. Ble litt bedre.
[img width=800 height=450]
https://68.media.tumblr.com/785003cc428 ... 1_1280.jpg[/img]
Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja
Posted: Thu Dec 22, 2016 8:39 pm
by fiskelandslaget
La ut denne fantastiske prinsippskissen min på Facebook for å lufte alternativene rundt nytt luftfiler:
Slik jeg skjønte det da, var at det gikk fint å montere et standard luftfilter på og et filter på åndingen. Siden jeg er fan av budsjettløsninger og butikker i nærheten, ble det et besøk på Biltema.
Ble kun en prøvemontering, da jeg ser jeg må finne på patenter for overganger for begge filterne. Åndingsfilteret tror jeg skal gå greit, da ser jeg for meg en skjøt med et lite rør på 12-14 mm.
Luftfilteret var det litt verre med, så hvis du som leser har et forslag som er bra for å lage en overgang fra 52mm til 77mm, så skrik ut.
Tenkte jeg skulle teste litt, men motoren virket litt kranglete. Må forgasseren justeres fordi den får mer luft nå?
Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja
Posted: Mon Dec 26, 2016 12:23 pm
by fiskelandslaget
Da var en midlertidig, permanent og provisorisk løsning på plass.
Åndingen fikk et lite filter og ble lurt bak i motorrommet, luftfilteret fikk en overgang fra 3" til 2".
Det store spørsmålet som sikkert mange kunne svare på på forhånd: Vil man merke noe effektforskjell? Vil man høre noe lydforskjell?
Nei til begge.
[img width=800 height=450]
https://68.media.tumblr.com/d3efa863d85 ... 1_1280.jpg[/img]
Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja
Posted: Wed Dec 28, 2016 9:32 pm
by fiskelandslaget
En vet en har fått en bil man er glad i når man venter på en dag hvor man får en anledning til å kjøre den og det er noenlunde vær. I dag var det et vater og øl som sto på handlelisten, da må man jo lufte Bajaen. Til og med hønemor var med og delte litt glede. (Sett bort fra klagingen på støy og kulde..

)
Vet hvilken jeg hadde valgt.
[img width=800 height=333]
https://68.media.tumblr.com/1c7db21ae0c ... 1_1280.jpg[/img]
Artig å se folk snur seg på samme måte etter denne som Varianten.
[img width=800 height=425]
https://68.media.tumblr.com/7de050134b0 ... 2_1280.jpg[/img]
Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja
Posted: Wed Dec 28, 2016 10:16 pm
by GreenBug
Tøff bil

Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja
Posted: Wed Dec 28, 2016 10:38 pm
by fiskelandslaget
Morten wrote:
Tøff bil
Thanks, veldig fornøyd!

Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja
Posted: Mon Jan 02, 2017 9:59 pm
by Tistlo
var denne godtkjent i papirkverna som bajabug? eg har ein baja og der står da noko slarv i vognkortet om at da må vera beskyttelsegrind over motoren, som eg sjølsagt har fjerna då den såg ultrastygg ut.. hadde håpt da skulle greia seg med eit reimhjulsdeksel evt
Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja
Posted: Tue Jan 03, 2017 8:33 am
by fiskelandslaget
Tistlo wrote:
var denne godtkjent i papirkverna som bajabug? eg har ein baja og der står da noko slarv i vognkortet om at da må vera beskyttelsegrind over motoren, som eg sjølsagt har fjerna då den såg ultrastygg ut.. hadde håpt da skulle greia seg med eit reimhjulsdeksel evt
Jupp, godkjent i vognkortet. Forrige eier har nevnt noe om at han hadde et deksel til motor samt deksel til reimen, så satser på at han finner det i nærmeste framtid.

Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja
Posted: Wed Jan 04, 2017 11:42 pm
by Tistlo
men står da innført i vognkortet at dekselet må vera montert?
Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja
Posted: Thu Jan 05, 2017 9:40 am
by sveineka
har hørt en del om å bruke denne type filter på åndeboksen, at de går veldig fort tett og man får for stort trykk i veivhuset, med fare for lekasje tundt veiva bak reimskiva..... har ikke noen bekreftelse på dette, men det veit nok sikkert mange noe om her på forumet. Eg kjøpte en slk fancy åndeboks og monterte på Felleskjøpet.....
Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja
Posted: Thu Jan 05, 2017 10:25 am
by Solan
Min erfaring med disse "åndefilterne" er at de griser til motorrommet en del, det beste er nok å få hivd åndelufta inn via luftfilteret, og på den måten få forbrent oljedampen.
Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja
Posted: Thu Jan 05, 2017 2:04 pm
by Ivar
Støtter Solan her.
Ser på min 1300 DP motor at tilogmed slangen som går frå påfyllinga og til luftfilteret kan i periodar faktisk gå tett av kaup!
Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja
Posted: Thu Jan 05, 2017 2:09 pm
by fiskelandslaget
Nå tenkte jeg å svare senere i dag for få med svaret angående vognkortet, MEN:
Det er jo antydninger til svart koks/sot i forgasseren. Slipper en ikke dette når dette ledes bort fra forgasser og luftfilter da?
Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja
Posted: Thu Jan 05, 2017 3:52 pm
by Solan
Nå skal det vel sies at det skal ikke gå så mye "kaup" i denne slangen, hvis motoren "blåser mye" i åndinga så trengs det vel en aldri så liten overhaling, men dette kan andre mer om enn meg...
En åndeboks, som Svein-Erik foreslår, er også en god løsning. Da blander du ikke en masse skit inn i forbrenninga, og du har kontroll på det som kommer ut av åndinga.
Sv: Fiskelandslagets -74 1300 Baja
Posted: Thu Jan 05, 2017 4:22 pm
by Tistlo
vil påstå at alle gamle vw motorar som ikkje har vert overhalt i nermaste fortid, slepper ut eindel skit av veivhusventilasjonen, pga dårlige sylindara/stempelringar som fører til overtrykk i blokka, og som pusher opp olje "damp" i åndinga. da som skjer når oljedamp finner vegen inn i forgassaren og innsuget er at den blir brent til koks når den kjem ned til ventilane i forbrenningskammeret, dvs mykje går i forbrenninga men litt legger seg igjen bak ventilane. dei som har tatt opp eindel gamle orginalmotorar har ofta oppdaga at innsugskanalane i toppane nesten er heilt blokkert bak ventilane pga koks som har bygd seg opp. sletne ventilstyringar forverrer og denne prosessen. på mange av mine bilar har eg ein slange som ledar åndinga ut av motorrommet og ned under bilen. bedre for motoren. sikkert ikkje heilt innanfor mtp miljøet, men brenner du olje økar jo co-verdien på eksosen uansett så da er ein tap-tap situasjon for miljøet uansett - vist motoren er sleten og har mykje ånding frå blokka.