Noen som kan hjelpe meg?

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Noen som kan hjelpe meg?

Post by Solan »

Da må du ta motoren ut av bilen, skru av toppen og måle diameteren på sylinderen. Ikke en jobb for nybegynnere...
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
MariusNoss
Medlem
Medlem
Posts: 103
Joined: Fri Feb 01, 2013 1:15 am
Location: Bergen/Bønes

Sv: Noen som kan hjelpe meg?

Post by MariusNoss »

Så det er eneste måten og finne ut om det er 1500 eller ikke?
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Noen som kan hjelpe meg?

Post by Solan »

Ja.

Du får jo bare velge hvem du vil tro på, folk som har drevet med folkevogn i 30 år pluss, eller selger av bilen. Opp til deg. Ingen med litt peiling setter et sylindersett til 1200 på en 1500-blokk. For å få 1200 ccm må han dessuten ha byttet veiv, da 1200-motoren har kortere slaglengde enn 1500-motoren. Hvis han har satt inn et sylindersett med 77mm diameter (som 1200 bruker), vil det bli en 1300-motor. Eneste forskjellen på 1200 og 1300-motor er slaglengden (hhv 64mm og 69mm)
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
MariusNoss
Medlem
Medlem
Posts: 103
Joined: Fri Feb 01, 2013 1:15 am
Location: Bergen/Bønes

Sv: Noen som kan hjelpe meg?

Post by MariusNoss »

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=36656856 er såfall annonsen på boblen ;p

Skal uansett ta service ordenklig på motoren i vinter. Så kan nok få skjekket da.
User avatar
MariusNoss
Medlem
Medlem
Posts: 103
Joined: Fri Feb 01, 2013 1:15 am
Location: Bergen/Bønes

Sv: Noen som kan hjelpe meg?

Post by MariusNoss »

Vet du om noen sider hvor jeg kan lese om boble motor?
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: Noen som kan hjelpe meg?

Post by hans »

thesamba.com og vwnorge har masse info
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
User avatar
amubus
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 705
Joined: Thu Sep 06, 2007 10:26 pm
Location: Nesttun/Bergen

Sv: Noen som kan hjelpe meg?

Post by amubus »

mål asvtanden mellom utblåsningene... er vel litt mindre på en 1200 enn en 1500, finn en med en 1500 og sammenlign...
-01 mod t4 ex ambulanse
-86 mod t3 Caravelle
-70 mod t2 Rico camper
-64 mod t1 Ambulanse

Keep Norway beutifull, restore an old bus
Image
User avatar
Ivar
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 392
Joined: Tue Nov 10, 2009 10:05 pm

Sv: Noen som kan hjelpe meg?

Post by Ivar »

Solan wrote: Ja.

Du får jo bare velge hvem du vil tro på, folk som har drevet med folkevogn i 30 år pluss, eller selger av bilen. Opp til deg. Ingen med litt peiling setter et sylindersett til 1200 på en 1500-blokk. For å få 1200 ccm må han dessuten ha byttet veiv, da 1200-motoren har kortere slaglengde enn 1500-motoren. Hvis han har satt inn et sylindersett med 77mm diameter (som 1200 bruker), vil det bli en 1300-motor. Eneste forskjellen på 1200 og 1300-motor er slaglengden (hhv 64mm og 69mm)
Slaglengden er mulig å måle gjennom eit tennplugghol, ganske nøyaktig.
Det vil vel indikera ganske greitt om det då er 1200 veiv eller 1500.......
..........vern gjennom bruk!      |o * o|
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Noen som kan hjelpe meg?

Post by StarBugs Geir »

Det er en H-motor, de er jo 1500. Skjønner ikke hvorfor det må måles da.... ???
Last edited by Anonymous on Mon Aug 05, 2013 11:14 am, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Noen som kan hjelpe meg?

Post by Solan »

Jeg har forsøkt å si det en stund her, Geir...
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
MariusNoss
Medlem
Medlem
Posts: 103
Joined: Fri Feb 01, 2013 1:15 am
Location: Bergen/Bønes

Sv: Noen som kan hjelpe meg?

Post by MariusNoss »

ok 1500.. Men da får den såfall ikke utnyttet alt da. Sikkert mer justeringer.

Får bytte fordelerlokk, rotor og kondensator senere i dag.
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Noen som kan hjelpe meg?

Post by StarBugs Geir »

Vet du hvor "godt" en 1500 skal gå? Hva er årsaken til at du sier den ikke får utnyttet alt? Det er som sagt ganske daue motorer dette her, så om det er 1200 eller 1500 er jo endel forskjell, men begge er late.... ;) Du må iallefall ha en 1600 med skikkelige gassere, eller litt hvasser kam +++ for at det skal føles som det er litt futt i greiene. Det er iallefall min erfaring..... :) Har man en god 1600, eller 1500 for den del, så klarer man greit følge trafikken, men ikke noe særlig mer enn det, og last/passasjerer merkes godt.

Tung fører også, kanskje det er derfor jeg synes de er daue..... ::)
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
MariusNoss
Medlem
Medlem
Posts: 103
Joined: Fri Feb 01, 2013 1:15 am
Location: Bergen/Bønes

Sv: Noen som kan hjelpe meg?

Post by MariusNoss »

Nei, altså T-1 sa at om det er en 1200 så går den normalt, men om det er en 1500 så kan man nok få litt mer ut av den med justeringer ol.
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Noen som kan hjelpe meg?

Post by Solan »

Helt enig med det Geir skriver! Hvis du ikke har erfaring med boble, vet du jo ikke hvor bra/dårlig en 1500 SKAL gå...

Og du må f.eks. IKKE sammelikne med sånn som Grynet går, det er en 1700 (1680 ccm) med trimkam, strammere ventilfjærer, effekt-eksosanlegg og to doble Dellorto-forgassere (selv om det står 1300 på baklokket). Den har 70-80 hk.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
MariusNoss
Medlem
Medlem
Posts: 103
Joined: Fri Feb 01, 2013 1:15 am
Location: Bergen/Bønes

Sv: Noen som kan hjelpe meg?

Post by MariusNoss »

Nei altså problemet er mer eller mindre at den gikk bedre før.
Post Reply