Page 2 of 5
Sv: Bolt-on trimming
Posted: Mon Jan 30, 2012 5:08 pm
by VW 181
Ser ut som om jeg havner på et 1641-sett, dette fordi jeg også tidligere har hørt dette angående de tynne sylinderveggene.
Jeg vil jo helst ha noe som holder..
Men, et annet spørsmål: Er det "over-kill" med 40 mm Dellortoer? Ser bl a at den svarte som Tommy hadde, var oppsatt med 36 mm Webere.
Har også sett andre som har montert mindre forgassere. Eller er det bare å kjøre på med 40 mm? Regner med at dysingen spiller en rolle her,
men vet jo ingenting om dette.

Noen som har tanker og meninger rundt dette? Kjør på...

Sv: Bolt-on trimming
Posted: Mon Jan 30, 2012 5:16 pm
by Solan
Ja, overkill. Gi 40mm Dells'a til meg, og kjøp to enkle Solex'er til deg. Helt klart.
Sv: Bolt-on trimming
Posted: Mon Jan 30, 2012 5:51 pm
by Dalland
Går helt fint med 40mm men holder også rikelig med 36mm.
Dellorto har så bra system at overgangen fra lite til mye pedal pleier å være enkel å få til i forhold til weber.
Sv: Bolt-on trimming
Posted: Mon Jan 30, 2012 6:02 pm
by VW 181
Solan wrote:
Ja, overkill. Gi 40mm Dells'a til meg, og kjøp to enkle Solex'er til deg. Helt klart.
Dagens tilbud? Hehe..
SKEPTISK!!

Sv: Bolt-on trimming
Posted: Mon Jan 30, 2012 6:03 pm
by VW 181
Dalland wrote:
Går helt fint med 40mm men holder også rikelig med 36mm.
Dellorto har så bra system at overgangen fra lite til mye pedal pleier å være enkel å få til i forhold til weber.
Ok, da slår jeg ikke til på Sveins idè...

Sv: Bolt-on trimming
Posted: Mon Jan 30, 2012 6:10 pm
by Solan
Da håper vi å ikke bare se mormorkjøring fra deg, når du stiller med BOTOX (BoltOnTrimmetbOXer). Husk det.
Sv: Bolt-on trimming
Posted: Mon Jan 30, 2012 6:38 pm
by Dalland
Å nei ikke min meg på den bestemorkjøringa til taxi sjåføren...
Ja i år håper eg virkelig han finner ut at gasspedalen skal i bånn og bli der!

Sv: Bolt-on trimming
Posted: Mon Jan 30, 2012 7:08 pm
by VW 181
HVA?? Disser dere kjøringen min??
Ser ut som turen til Bore blir uten kvinnelig følge, så uten passasjerer bør vel den gamle boblen gå litt fortere..

Sv: Bolt-on trimming
Posted: Tue Jan 31, 2012 12:09 am
by Solan
Jeg tenkte nå mest på banen, der er det ingen fartsgrenser, og ingen sarte passasjerer i hverken fram- eller baksetet, John Harry
Just put the pedal to the metal!
Gleder meg allerede!
Sv: Bolt-on trimming
Posted: Tue Jan 31, 2012 12:33 pm
by Jan-Henrik
Når det diskuteres trimming er det sjelden girkassen blir nevnt, hvilken girkasse anbefales for gatebruk sammen med en f.eks 1641 motor?
F.eks girkassen i min blå 66 er veldig annerledes enn i den svarte 60en og en kompis sin 65.
I 66en ligger den lavt på turtall i 100km/t og jeg har ingen problemer med 120km/t på sjølinjen.
I en kompis sin 65 hyler det godt i 100km/t

I den svarte 60en er girene veldig korte og skulle gjerne hatt et gir til pga den drager godt helt til jeg ikke tør mer....
Men kanskje dette også har litt med dekkvalg å gjøre?
Sv: Bolt-on trimming
Posted: Tue Jan 31, 2012 12:45 pm
by Dalland
Svingaksel:
1300S eller 1500 kassene er greie.
Sv: Bolt-on trimming
Posted: Tue Jan 31, 2012 1:15 pm
by Jon T
Dalland wrote:
Svingaksel:
1300S eller 1500 kassene er greie.
evt øk dekk størrelsen litt, jeg hadde hylekasse på min 67, men med 215/70-15 var det en drøm å kjøre i 100+
Sv: Bolt-on trimming
Posted: Tue Jan 31, 2012 3:49 pm
by BeetleBug
Bolt på en turbo og vips har du 200 hk. Omtrent der vil de originale stemplene ryke. :thup
1641, bolt on turbo, bytte av kam, datasprut for kontroll og du kan doble effekten over. :thup :thup :police:
I 2009 var det en serie i et nedlagt VW magasin hvor dem testet bolt on trim på en original, nybygd 1600 motor. De startet med å teste en rekke eksos system og flere av dem hadde en merkbar og målbar effektgevinst, faktisk så høyt som 64.80hk. De fortsatte testen i neste nummer med 009 fordeler, 1.25 vipper, power pulley (ofte glemt) og til slutt fjernet dem annenhvert blad i viften. Motoren bremset til slutt, og ikke arrester meg hvis jeg husker feil, 88hk.
Her er første eksostesten:
http://www.vwtrendsweb.com/tech/0109vwt ... index.html
Sv: Bolt-on trimming
Posted: Tue Jan 31, 2012 5:34 pm
by VW 181
Her skal det ikke være enkelt! Jeg er glad for at jeg er amatør i dette, for her skal man jaggu henge med i svingene...
Fikk forresten et innspill fra sidelinjen idag...

Det gikk på at det var lurere å bytte topper enn sylindersett. Altså, ved å bytte til noen heftigere topper, ville jeg oppnå mer effekt,
med de originale sylindrene, enn ved å sette på større sylindre.
Meninger og innspill, anyone??
Sv: Bolt-on trimming
Posted: Tue Jan 31, 2012 6:49 pm
by Solan
Fin den testen der, Kalle. Og veldig mange andre gode artikler også i VW Trends-arkivet. Anbefales.