Page 2 of 2
Sv: mere guffe i en 1300 singelport?
Posted: Fri Aug 08, 2008 12:37 pm
by Jon T
1585, det er standard 1600 sylindre?
og 94mm, det er ikke til standard utborring?
Sv: mere guffe i en 1300 singelport?
Posted: Fri Aug 08, 2008 3:16 pm
by Tistlo
1600 Er 1585 ccm

Sv: mere guffe i en 1300 singelport?
Posted: Fri Aug 08, 2008 6:43 pm
by erika
69mm veiv (org 1600 slaglengde) gir m/
85,5mm boring - 1585cc
94mm boring - 1914cc
Sv: mere guffe i en 1300 singelport?
Posted: Mon Sep 08, 2008 2:28 pm
by Jon T
Valget har falt:
-ultra low budget
-donert manifold
-very low price dobbel portede topper m innsug
-1680 slip in fra junaiten
- allerede installert fatboy potte med merged header
Med dette bør jeg dra ut litt mer enn 1600 og samtidig slipper jeg å splitte blokken. har to spørsmål:
-er det noe poeng å bytte vippetøy uten å bytte kam? tenker på 1:1,25
-er dette bare billig drit eller holder det noen år:
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp ... C10%2D5201
regner med å begynne neste måned...
Sv: mere guffe i en 1300 singelport?
Posted: Mon Sep 08, 2008 2:55 pm
by RZR Andy
Alt er relativt, Jon! AA har vel et både-og rykte på seg, og 1680 er i grenseland for hva som er fornuftig i forhold til sylindervegger. Med "ivrig" kjørestil kan det hende at dette er en mer holdbar løsning:
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp ... C-C10-5174
Ja, det er 40 kubikk mindre men du har det igjen i litt mer gods i sylindrene. Og slipper du ras på motoren så betyr det jo litt i kroner og øre også.
Sv: mere guffe i en 1300 singelport?
Posted: Mon Sep 08, 2008 4:45 pm
by Jon T
Jeg går på nytt inn i tenkeboksen, men jeg kjører ikke så ivrig....
husk at Jokeren er innom

Sv: mere guffe i en 1300 singelport?
Posted: Mon Sep 08, 2008 6:32 pm
by RZR Andy
Ja, vi vil jo ikke avsløre noe som kan brukes mot noen her!

Har svart på mail, btw
Sv: mere guffe i en 1300 singelport?
Posted: Mon Sep 08, 2008 7:22 pm
by erika
Kjenner ikke til holdbarheten på 1680 settene, men ville absolutt prøvd vippetøy med større utveksling på en slik "originalmotor". Er ikke sikker på at 1,25 gir deg så mye ekstra "pust". Sjekk om ikke du heller kan bruke 1.4
Skal se om jeg finne noe litteratur på det hvis ikke du finner noe selv.
Sv: mere guffe i en 1300 singelport?
Posted: Wed Sep 10, 2008 11:11 pm
by erika
Fant fram Gene Berg sin "book of technical articles" - og han sier at en med en originalkam fint kan bruke 1,4:1 vipper uten at dette går på bekostning av levetiden på motoren.
Kjør på!
Sv: mere guffe i en 1300 singelport?
Posted: Thu Sep 11, 2008 4:01 pm
by RZR Andy
Den er grei, han har vel prøvd det meste! Vær obs på at du må shimse opp vippestellet og måle/kappe til nye støtstenger. Sune har gasserne du trenger til å fylle de nye tomrommene!
Her er mer om vippestell
http://cbperformance.com/Oct2005.asp
Sv: mere guffe i en 1300 singelport?
Posted: Thu Oct 09, 2008 3:42 pm
by Jon T
Sommeren er over og i Bergen begynner vi rett på vinteren som vanlig,
Begynner å skru motor i desember tenkte jeg og har Bestillt følgende:
1680 sett
1.25 vipper
dette er for å ikke gjøre de aller største inngrepene i motoren men heller få en føling om motor trimming er noe for meg.
Utgangspunktet er en 1300 f motor som får 1680 sylinder sett dobbelportede topper, to gassere, trim eksos og 1.25 vippestell.
Etter heftige diskusjoner på hva som går og gir effekt av vippestell er jeg blitt litt klokere!
Sommeren har gått med på å lese how to hotrod your vw og lese rundtom på nett!
Kommer tilbake når jeg er i gang og da med bilder..
Sv: mere guffe i en 1300 singelport?
Posted: Thu Oct 09, 2008 4:05 pm
by RZR Andy
Jasså du...ser man det, ser man det;) Virker som at hansken er kastet her, folkens - hvem får mest ut av minst før våren? Blir det Jon? Eller Henning? Eller Erik? Eller...? The race is on!