Page 2 of 2

Sv: Bobbelen min, 1303 1967mod

Posted: Fri May 16, 2008 6:33 pm
by Moshe
AidaPus wrote:
GreenBug wrote:
RZR-Jånni wrote: Termos... :P
Må da få lov å gjøre som man vil  ;)
Ja, så lenge man senker kan man gjøre nett som man vil  ;D

Takketakk igjen. Er blitt forelsket i bilen som den er, men den trenger nok vedlikehold, sannsynligvis mer enn jeg har evner til å klare, for å komme i sine glansdager igjen. Men jeg skal ta så godt vare på den som jeg kan! Bare jeg kunne finne ut hva den tikke-tikke-tikke lyden er....    ;-()
Du får møte opp på et vwacb-arrangement, så får du sikkert mange forslag til hva som tikker.... ;D
Første anledning nå er jo på neste søndag - BugOut - og Cruisingen/grillingen på lørdagen 8)
Du, som alle vw-interesserte, er hjertelig velkommen!!!

Sv: Bobbelen min, 1300 1967mod

Posted: Fri May 16, 2008 7:42 pm
by AidaPus
Det er det godt mulig at jeg gjør!  :-)
Må kanskje se om jeg får vasket den først, da...  :D

Sv: Bobbelen min, 1300 1967mod

Posted: Fri May 16, 2008 11:07 pm
by RZR Andy
Hei aidapus! Ser ut som en fin boble det der. Tikkelyden kan du sikkert beskrive litt nærmere, det er flere ting som kan "tikke": klokke, ventiler og bensinvarmeapparat, for å nevne noen.
Alt. 1 er ikke så mye å bry seg om da det i såfall er naturlig...med mindre den er koblet til en skjult bombe :-\ Da ville jeg vel si at gode råd er dyre og at bilen burde være minst mulig på trafikert offentlig vei, jaffal.
Alt. 2 kan justeres... du hører definitivt KUN lyden når motoren er i gang... ventiljustering hadde nettopp klubben oppe på en temakveld om motor på yrkesskolen. Finnes også beskrevet i alle verdens håndbøker for oss "dummies" og andre som er litt mer oppegående.
Alt. 3 vil du finne ut av om du åpner panseret og ser en sylinderformet sak på bilens venstreside... Hører du om lyden kommer derfra kan det tenkes at det er tidsuret til varmeapparatet som jobber i vei mot tenning. Hvis glødepluggen er OK og bensinvarmeren sjekket for lekkasjer, fuglereder, musebol og annet, så kan det hende at den starter opp og går. I så fall blir du raskt varm på knærne.
Tikking kan også forekomme etter at du har kjørt, og varmevekslerne i eksosanlegget er i ferd med å kjøles ned. Helt ufarlig.
PS! Siden det ble litt kommentarer om modell, må jeg komme med en liten "pirk" til..;) Den er kanskje registrert på høsten i 1967, men den regnes nok som en 68-modell (veldig godt år, spør du meg!). Bare så du er obs på det når du evt. skal bestille deler, hvis du sier du har en 67 1300 kan du risikere å få feil deler, stort modellskifte det året.
... og forøvrig må jeg få anbefale Bjørn sitt bobleverksted på Solsvik, byens eget kombinerte luftkjølte VW-museum og ditto verksted!

Sv: Bobbelen min, 1300 1967mod

Posted: Sat May 17, 2008 1:25 pm
by amubus
Hei. fin bil du har kjøpt, slitan...:-) Anbefaler å kjøpe en Haynes manual, den er fin fin når man skal gjøre noe med bilen. Fås kjopt i bokhandlere og noen bilrekvisita butikker. http://www.haynes.com/products/searchTy ... ductID/232

Sv: Bobbelen min, 1300 1967mod

Posted: Sat May 17, 2008 4:08 pm
by Moshe
amubus wrote: Hei. fin bil du har kjøpt, slitan...:-) Anbefaler å kjøpe en Haynes manual, den er fin fin når man skal gjøre noe med bilen. Fås kjopt i bokhandlere og noen bilrekvisita butikker. http://www.haynes.com/products/searchTy ... ductID/232
Her er et par henvisninger til den "vanlige" 1300/1500 boblemanualen i Norge...

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... tId=226212

http://www.capris.no/product.aspx?isbn=0856964948

.... var billig den siste.... :D