Nå har vel denne motoren potensial for langt mer enn det som er håndterbart i en vanlig "gateboble", kan vel settes opp "snilt" med et passende ladetrykk så du kommer innenfor hva bremser er i godkjent for. Tror neppe du klarer 150+ HK uten å legge sånne summer i bordet uansett, forutsatt at det skal være noenlunde holdbart. Så det er vel bare å begynne å spare.
Husker jeg sprengte en månedslønn (sommerjobb) + kontokreditt i -87 for å sikre meg et turbooppsett... Det var uten motoren. Det har vært prøvd, men får ligge i fred på hyllen til rett bil dukker opp.
Uansett om det er kult med heftig motor, så bør du tenke sikkerhet først og fremst - vi vil ikke ha noen stygge avisoppslag med tragiske hendelser der luftkjølte har vært involvert.
Det er ofte økonomien som gjør at seriøse entusiaster bygger bilene sine over flere år. Uavhengig av merke. Skal det være skikkelig - og trygt - så koster det penger.
Skal bygge motor
Moderator: Global moderator
Sv: Skal bygge motor
Ja eg har ingen planer om ha den på veien til sommeren
kanskje til sommer 2015 

1974mod 1303s
Høres smart ut! Litt før, kanskje?
Uansett, når du først går i gang er det smart å lage seg en liten plan som en forsøker å holde seg til. Må jo endres litt underveis når du finner ut av bedre løsninger. Skal du legge etterhvert mye penger i bilen lønner det seg å legge de de "rette" stedene, så du evt. kan hente inn igjen litt av investeringen om du må kvitte deg med bilen. Mange som i etterkant sikkert skulle ønske de hadde gjort det... 

He he ja kanskje litt før
eg har sett litt på bremser, men dei som er på kercher synst eg er for små
kunne tenkt meg større sånn i tilfelle det blir noe veldig hefig med tiden
noen som har noen gode tips/linker? det må selfølgelig vere tuv papirer på dei 

1974mod 1303s
Bremser må du nok handle hos Kerscher om du vil ha TüV-papirer. Største pakken der dekker vel til 200 HK om jeg ikke husker feil? Det finnes UTALLIGE andre varianter, men da må du selv sørge for dokumentasjon. Enten ved å bestille time hos TüV (dyrt!) eller f.eks. Sintef (enda dyrere!). Høyst sannsynlig har noen prøvd det du kommer frem til før, og gjort de feilene du bør unngå... Lær av dem og du sparer både penger, tid og ergrelser.Affe wrote: He he ja kanskje litt føreg har sett litt på bremser, men dei som er på kercher synst eg er for små
kunne tenkt meg større sånn i tilfelle det blir noe veldig hefig med tiden
noen som har noen gode tips/linker? det må selfølgelig vere tuv papirer på dei
![]()
Alt handler om
1) hvor kreativ og nevenyttig du er selv (kjenner du noen som kan dreie adapter, avstandsringer, osv er du et langt skritt videre)
2) hva du finner tilgjengelig til en overkommelig pris (klarer du deg med havregrøt og vann i et år er mye gjort!)
3) hva som faktisk forbedrer bremseeffekten (balansering av effekt fremme og bak er viktig så ikke du drar til skogs ved første panikkbrems).
Definer behovet, sjekk hva du har råd til og sett i gang!
For eksempel er det "fort gjort" å skru på keramiske Porsche 996 Turbo-bremser, men det setter definivt press på kontoen din! Machine7 http://www.machine7.com/section.php?xSe ... 37ac2823bb i England har spesialisert seg på å løse utfordringer med bremser og hjul til folkevogner, så sjekk ut her hva de har eller kan skaffe.
På steder som eBay finnes det innimellom gode løsninger, forutsatt at du vet hva du vil ha. Sjekk ut www.germanlook.com og diskusjonstråder som f.eks. denne http://www.vwnorge.no/index.php/topic,670.0.html
Da ser du litt hva det går i. Et helt lite studium i seg selv!