Page 2 of 8

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Tue Jun 29, 2010 12:25 pm
by Nordtveit
har lyst nedi tanken, og den ser veldi bra ut. tror igrun den ikke er så mange år.

har kjørt ca 12 mil etter jeg renset filteret, samt flyttet det andre filteret fra før pumpa, til etter.. og har ikke hatt problemer med at den har stoppet etter dette ;) Men leser litt for og imot filter etter pumpa. og igrunn filter i det hele tatt i motorrommet. enkelte mener det er stor brannfare å ha det der bak.. og i tilegg burde filter som står etter pumpa tåle tryket som oppstår der. så enten må jeg kansje da flytte filteret tilbake,altså før pumpa, kjøpe et filter som tåler trykket, eller flytte filteret helt frem til tanken..
Noen andre her som har innspill? hvor har dere filterne deres?

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Tue Jun 29, 2010 2:38 pm
by sveineka
Jeg har ivertfall filteret etter pumpen, og det tror jeg de fleste har! Det filteret som er i bobla mi er et standard plastfilter, og jeg har ikke hørt at det ikke skal holde det trykket som oppstår. 8)

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Tue Jun 29, 2010 2:55 pm
by Fralg
Jeg har alltid montert filteret over gearkassen der bensinrøret kommer ut fra chassiet.
Bruker et vanlig filter som monteres på slangen med slangeklemmer.
Tanken er at det skal stoppe dritten før det havner i pumpen da det skal lite til før "klaffene" stopper opp

På de eldste (-60) er det ikke mulighet for å montere de noe annet sted pga bensinrør i stål/kobber

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Tue Jun 29, 2010 4:50 pm
by Tistlo
Det kan henda du har ein sil i tanken, der bensinutløpet er. isofall er det altid lurt å ta ut og tømme tanken, skru ut silen/filteret og blåsa reint med trykkluft.

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Wed Jun 30, 2010 11:41 am
by Nordtveit
Men slike "rumpetroll" som ligger i filteret som dere ser, er jo ikke typisk rusk på tanken.... det er jo ikke rustpartikler slik som heller er vanlig på gamle biler.. så tror igrunn tanken min ser rimelig bra ut innvendig. hvertfall det jeg kan se gjennom påfyllingen.

Jeg ser også at luftingen på tanken min er blendet..
Noen som vet hvorfor denne kan være blendet? eller noen som også kjører med blendet lufting?

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Wed Jun 30, 2010 12:30 pm
by Jon T
Det er ikke alltid at det er rent mel i tanken selv om det ser ut som at det ikke er mugler i osen skjønner du.
Dette er av egen erfaring og jeg tipper problemet ligger i tanken og bensinrøret.
Gjør som følger:
1 skru løs tanken
2 koble fra alle slanger
3 løft tanken ut
4 tøm tanken i egnet beholder ettter å ha ristet den
5 bli overrasket over all driten som lå oppi der
5 koble fra bensin slangen inn til bensinpumpe og blås fremover med trykk luft
6 reverser alt unntatt overraskelsen og kjør videre til neste problem dukker opp  ;)
lykke til!

PS!
og forresten prøv først å kjøre uten bensinfilter, det er oppskrytt...

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Wed Jun 30, 2010 1:06 pm
by T-1
lite tips kan være og henge en magnet på tanken. det som er rusk er som regel rust. det vil magneten fange og hvis det hjelper har du muligens svaret ditt?

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Thu Jul 01, 2010 12:18 am
by Jan-Henrik
Graulerer med ny bil!! Drev å siklet etter denne på finn en god stund!! :thup

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Sat Jul 31, 2010 7:32 pm
by Nordtveit
da har jeg byttet ut de oppoverpekende øyelokkene, med noen som peker fremover.. og ble ikke så verst det heller..  ;)
[attachment=1]


Ellers så har jeg blitt kvitt problemet med at den stoppet inn mot lyskryss og lignendes. renset filter i bensinpumpa, og flyttet filteret på bensinslangen fra før pumpa, til etter. altså mellom pumpe og forgasser.. så det gjor susen...

Men nå har jeg et annet problem.. bilen starter som regel veldi lett, men innimellom så vil den ikke tenne i det hele tatt.. idag når jeg skulle ut å lufte den, så ville den ikke starte.. nesten som jeg gikk tom for strøm tilslutt.. men etter litt jokking med gassen, så kom den tilslutt.. har skjedd en gang før og, da var motoren varm. kan det vere pluggene som står for utskiftning? eller kansje noe med fordeleren?
jaja, ellers er jeg storfornøyd.
Var også en tur utom lokalene på Breistein idag.. fine lokaler må jeg si.. så det blir nok flere turer ut dit ;)

Neste prosjekt nå er å konventere til 12 volt.. alle deler er handlet inn, så det er vel bare å hive seg rundt..

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Sat Jul 31, 2010 8:24 pm
by Tistlo
Pomper alltid eindel på gassen so startar den lettare ;)

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Sat Jul 31, 2010 8:24 pm
by Nordtveit
blir den ikke lett sur da?

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Sat Jul 31, 2010 8:30 pm
by Tistlo
Neidå, gamle bilar trenger som regel ein dram før dei vil starta, det er altso snakk om ca 3-4 pump med pedalen. Ved varmmotor start so kan da og fungera å halda pedalen i bunn mens du vrir om startaren

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Sat Jul 31, 2010 8:31 pm
by Nordtveit
den er grei.. skal teste ut ved neste kjøretur ;)

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Sat Jul 31, 2010 9:59 pm
by norshuttle
Sleit litt med min 61 også. Helt til jeg leste litt på nettet :)

Ved kaldstart: sett på tenning -> 2 pump i bunn -> halv gass og start.
Ved varmstart: Trykk gassen inn mens du starter

Funker på min ihvertfall :thup

Sv: 1961 T1 Ratlook

Posted: Sat Jul 31, 2010 10:31 pm
by Nordtveit
høres fornuftig ut ;) skal teste ut og gi tilbakemelding ;)