Page 2 of 2

Sv: Er det fantasipriser vi ser på Finn.no, eller har det skjedd noe med prisnivået?

Posted: Wed May 12, 2010 11:23 pm
by Tistlo
Det finst mangen skrekkeksempler.. innlysande for oss att det er heilt uhørt å betala 70k for ein roadster.. ein ekta karmann cab. derimot.. MEN uvitande kan fort tru att dette er eit kjempekjøp, noko som eg tvilar på.. Sikkert i bra stand,, men det er jo ein roadster  ::)

Sv: Er det fantasipriser vi ser på Finn.no, eller har det skjedd noe med prisnivået?

Posted: Thu May 13, 2010 3:32 pm
by RZR Andy
Vel, der er igjen litt skummelt å være kategorisk - det blir nesten litt arrogant av oss å kommentere hva biler er verdt og ikke verdt. Spesielt når en ikke har sett bilene "live"!

Akkurat denne bilen ser ut til å være bygget av Nor Kit Cars, som alle vi som leste RightOn (i mattetimene på gymnaset i 80-årene) husker rimelig godt... Det garanterer ikke for at bilen er strøken, men Ulf W. Johannesen var en meget grundig mann som også bygget Porsche Speedstere.
Firmaet hans både bygget biler og solgte roadsterkit, jeg drømte om et sånt men hadde ikke råd da... og interessen var borte da fikk råd senere.

Skal vi vri litt på det så kan en jo se det litt sånn også:
Å betale 70000 for akkurat denne (i topp stand) i motsetning til en "ekte" Karmann Cab som koster det samme, men trenger like mye i utlegg i form av rustsveising, deler ++? Karmann-fabrikken var jo ikke akkurat eksperter på rustbeskyttelse, om vi skal være helt edruelige..?
Hvis poenget er å kjøre toppløst på fine sommerdager så er jo en roadster artig da? Neida, den er ikke det samme som en Karmann cab, og vil heller ikke bli det. Men i form av kjøreglede og byggekvalitet relativt sett så kan denne godt være verdt 70000. Vet om noen "ikke-Karmann" caber som det er lagt ut minst det doble på i deler og arbeid, og det er flotte biler - selv om noen surner litt når det ikke står Karmann-merke på dem.

Problemet for de som har virkelig fine roadstere er at mange forbinder roadster-konseptet med dårlig passform, slett innsats og billige knep. Da krever det ekstra dokumentasjon og nøye inspeksjon for å skille ut de fine eksemplarene.

Sv: Er det fantasipriser vi ser på Finn.no, eller har det skjedd noe med prisnivået?

Posted: Thu May 13, 2010 4:21 pm
by jayster
Jeg betalt litt for mye "cash" for bilen min men når eg tenker på alt arbeid som har blitt gjørt til bilen og ar motoren har kostet i overkant av 35 tusen så syns jeg at jeg kunne ikke har bygget min egen bil som eg eier idag,selom eg ikke har nok kunskap å bygge egen bil enda. ;D men en dag kanskje.
Så egentlig var det bra kjøp.(kanskje)  :-\

Sv: Er det fantasipriser vi ser på Finn.no, eller har det skjedd noe med prisnivået?

Posted: Mon May 17, 2010 12:09 am
by Tistlo
For topplaus kjøyring funkar nok roadster lika bra, men du får jo brukande roadsterar for halve prisen.. trur uansett ikkje att denne er i noko enormt bra tilstand som prisen seier..

Sv: Er det fantasipriser vi ser på Finn.no, eller har det skjedd noe med prisniv

Posted: Mon May 17, 2010 2:10 am
by orangenotch
det ser ut som enkelte av de som selger bobler prøver å få pengene tillbake fra dengang de kjøpte bilen. Det var en gang at roadster med cobraseter og aluminium dashbord  var hot. vel, sånn er det ikke lenger. De bilene som beholder verdien er biler som kan bygges om til original uten store inngrep.

Sv: Er det fantasipriser vi ser på Finn.no, eller har det skjedd noe med prisnivået?

Posted: Mon May 17, 2010 7:43 pm
by Sander
...og slik vil det vel over tid egtl alltid være, på tverrs av forkjellige trendar og motar!!

Sv: Er det fantasipriser vi ser på Finn.no, eller har det skjedd noe med prisnivået?

Posted: Mon May 17, 2010 10:35 pm
by lilleblå
Må si meg enig med Tistlo. Det er tross alt en gammel ombygd boble. Som boble er den ødelagt for alltid. Det meste som er gjort med bilen er slike ting man gjør hjemme i garasjen til delepris.At bilen er ombygd poffesjonelt koster nok endel. at man leverer forgasser til overhaling hos Møller koster mye, overhaling av byttemotor ? ok en gammel motor original boblemotor og hva er gjort ??. Dette er nå det jeg vil kalle fantasipris. Tror jeg hadde tatt betenkningstid selv på halvparten av prisen. Man kan legge ut mye penger på en gammel bil men skal man så selge er det garantert pengetap.  :'(

Sv: Er det fantasipriser vi ser på Finn.no, eller har det skjedd noe med prisnivået?

Posted: Tue May 18, 2010 10:28 am
by RZR Andy
Det er jo dette som nettopp beviser teorien ovenfor: her kalles den overpriset, ødelagt og litt av hvert ;) Litt respektløst mener jeg, så langt har ingen av oss sett bilen, så da er det litt søkt å behandle den som "spedalsk". Husk også på at det finnes roadstereiere her på forumet, og det dere skriver faktisk er meningsdannende. Folk må få gjøre som de vil og alle må få mene det de vil, men stigmatisering som dette gjør også noe med folks oppfatninger.
For DERE er den ikke verdt prisen den er annonsert til uansett... De som liker roadstere tør snart ikke å uttale seg lenger, av frykt for å bli "disset"! For en som vil ha en grei toppløs boble og ikke har 100-200000 å hoste opp til en original cab er det et greit utgangspunkt for forhandlinger. Morsom sommerbil for to til 50000 etter min mening. Plastic fantastic!  :thup

Som vi vet er det ingen automatikk i at annonsert pris er det som de går for - noen gang er blir det mer, andre ganger mindre. Hva denne blir solgt for (om den selges) er helt uvisst. Men til forskjell fra 95% av "roadstervrakene" som står rundt om (sjekk hva "Formula Vee" sliter med på vwnorge!) så kan en gjøre seg opp et regnestykke om hva det koster å bygge, og hva det er verdt. En boble er tross alt bare en boble, vi snakker ikke noen sjelden årsmodell denne er bygget på. Den ser ikke så verst original ut forøvrig, det burde jo tilfredsstille noen "originalfriker"? Om noen av disse får taket kappet av for å lage en gjennomført og godkjent bil som faktisk kan brukes og gi eieren masse glede og vind i håret, er dette langt bedre enn at de står uelsket/hatet og ruster vekk ubrukt i garasjer, fjør og løer rundt om i landet...  ;)

Alt er ikke gull var det noen som sa?

Sv: Er det fantasipriser vi ser på Finn.no, eller har det skjedd noe med prisnivået?

Posted: Tue May 18, 2010 12:10 pm
by StarBugs Geir
Ombygd er IKKJE øydelagd. Dårlig utført modifisering ELLER restaurering kan derimot "øydeleggje" ein bil, ombygd eller ikkje.

Det er mange eksempel på både modifiserte og origiale bilar som oppnår høge prisar. Det vil ikkje sei det er "fantasiprisar". Blir ein bil seld til prisantydning, er det ikkje lenger fantasipris men marknadspris for akkurat den bilen.

Når det gjeld roadstere finnes det mange eksempel på velukka, elegante og godt utførte ombyggingar. Eg kan ikkje sjå noko gale i å hverken bygge, eige, kjøpe/selje eller køyre ein slik. Dei bidrar til mangfaldet, og er ein glimrande sommarbil for dei som ikkje har 100+ å spandere.

Det er jo litt merkeleg at det er OK å betale 250-350´ for ein 356 speedster replica i glasfiber, medan ein roadster eller ei anna ombygd boble (som ofte har krevd minst like mykje jobb, kreativitet og byggekostnad) blir nærmast sett "ned på". Dette er vel ikkje anna enn snobberi? Eg har ingenting imot Porsche-replicaer, men ser ikkje skilnaden.

Her er ein eg godt kunne betalt eindel for :):

[attachment=1]
[attachment=2]

Sv: Er det fantasipriser vi ser på Finn.no, eller har det skjedd noe med prisnivået?

Posted: Tue May 18, 2010 1:27 pm
by hans
ohhhh - den var særdeles smakfull - me like :)

Sv: Er det fantasipriser vi ser på Finn.no, eller har det skjedd noe med prisnivået?

Posted: Tue May 18, 2010 2:11 pm
by norshuttle
Den roadsteren der er namnam :o 8)
Tenk og ha den på lur i garasjen :thup

Sv: Er det fantasipriser vi ser på Finn.no, eller har det skjedd noe med prisnivået?

Posted: Tue May 18, 2010 10:21 pm
by Tistlo
For meg virker det som om roadsterar har langt høgare prisklasse enn ei tilsvarande orginal bobla. eksempel:

Du skal selga ei halvsleten bobla med brukande lakk som går med litt småplukk, men som er eu godkjent og har skilt. du forlangar 20k. Ingen vil kjøpa den.

Du tar fram vinkelsliparen, kapper taket av og sveiser i plata som dekker baksetet, som du tar vekk. Du får solgt bilen som roadster for 40k

Sv: Er det fantasipriser vi ser på Finn.no, eller har det skjedd noe med prisniv

Posted: Fri May 21, 2010 12:54 am
by Trond Dahl
Jeg tror roadstere har høyere pris fordi den fanger et publikum som er villig til å betale litt ekstra for en spesiell, luftig og "stilig" sommerbil. Les: yngre folk som egentlig ikke alltid er super opptatt av bobler generellt.

Sv: Er det fantasipriser vi ser på Finn.no, eller har det skjedd noe med prisnivået?

Posted: Mon May 24, 2010 11:57 pm
by Sander

Sv: Er det fantasipriser vi ser på Finn.no, eller har det skjedd noe med prisnivået?

Posted: Sun Aug 15, 2010 10:07 pm
by Jan-Henrik
Da jeg bestemte meg for å kjøpe en boble, kom jeg over mye rart på finn! Jeg var og så på noen til under 10, der var det ofte mye jobb, de som lå fra 20-30 og var strøken var alle solgt på første tlf, som selvfølgelig aldri var meg!  >:( F.eks den jeg kjøpe lå ute til 50, noe jeg syntes var nesten litt frekt å forlange, da dette er mye penger for en "folkelig" 50 år gammel bil. Men da denne ikke ble solgt å kom ut til en litt rimeligere pris var jeg heldigvis den som ringte først. Men jeg måtte hive meg i bilen og kjøre 6 timer hver vei og hente bilen senere i uken. Det var ett voldsomt press på akkurat den bilen, (men det kan jo også være et salgstriks fra selgers side) Men jeg opplevde ikke å betale for mye, da det lå på det tidspunktet flere rustholker til 20k. Jeg ser nå at flere strøkne bobler blir omsatt for 35 og oppover noe jeg syns jeg opp til hver enkelt å bedømme om de er verdt, mye av det du vil betale henger jo også opp mot hvor mye du vil ha akkurat den bilen. Men jeg ser noen busser ligger til 100k på finn, det synes ihverfall ikke jeg de er verd, men skal man fullrestaurere en boble eller buss kommer man kanskje opp i disse prisene uansett...Men det er naturlig med prisøkning for hvert år en "kult"  bil blir eldre...Jeg valgte ihvertfall å kanskje betale litt mer for en bil som fungerer, og som var relativt strøken pga at det er første boblen jeg eier og mangel på kunnskap.